Reklama

Czy warto jeść tofu?

Niektórym z nas tofu kojarzy się z dietetycznym i pozbawionym smaku produktem spożywczym charakteryzującym się nieciekawym kolorem. Wyrób pochodzi z Dalekiego Wschodu i właśnie tam ma rzesze sympatyków. Duża dostępność sprawia, że zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Co zawiera tofu? Przede wszystkim stanowi cenne źródło białka pochodzenia roślinnego. Niestety, nie każdy może włączyć tofu do codziennej diety, gdyż może wywołać działania niepożądane. Czy zatem warto jeść tofu? Przekonajmy się.

Czym jest tofu?

Tofu, znane również jako dofu albo doufu, jest rodzajem twarogu. Powstało w I wieku p.n.e w Chinach. Przez niektórych - głównie z racji wysokiej obecności białka - nazywane jest również mięsem sojowym. Tofu powstaje pod wpływem koagulacji, czyli dodania do mleka sojowego soli, soku z cytrynu oraz chlorku magnezu. Gotowy produkt odsącza się z serwatki, prasuje i dopiero wtedy przekazuje do sprzedaży. Co znajdziemy w tym produkcie? Oprócz białka roślinnego stanowi źródło aminokwasów, wapnia oraz fosforu.

Popularność tofu

Tofu szczególnie popularne jest w kraju pochodzenia, czyli w Chinach. Niesłabnącym uznaniem cieszy się również w Japonii. Kto jeszcze sięga po tofu? Przede wszystkim osoby, które są na diecie wegańskiej, ponieważ uchodzi za doskonałe źródło białka. Poza tym może być spożywane przez osoby dbające o szczupła sylwetkę, gdyż ma stosunkowo mało kalorii oraz tłuszczu. Czy każdy może jeść tofu? Okazuje się, że produkt ten wywołuje spore kontrowersje. Dlaczego? Soja jest często rośliną genetycznie modyfikowaną. Niepokojąca jest również obecność w tofu fitoestrogenów, które wykazują podobne działanie jak hormony płciowe – estrogeny.

Fitoestrogeny. Jaki wpływ mają na nasze ciało?

Fitoestrogeny w tofu składają się z izoflawonów, takich jak: genisteina, daidzeina oraz glyciteina. Substancje te mają zdolność do hamowania wzrostu niektórych komórek nowotworowych. Przypuszcza się, że dzięki nim możliwe jest minimalizowanie rozwoju raka piersi. Poza tym blokują one angiogenezę, czyli proces powstawania komórek, które stanowią pożywkę dla rozrostu raka. Z drugiej strony wiadomo, że nadmiar fitoestrogenów w organizmie może przyczyniać się do wielu schorzeń, takich jak problemy trawienne, choroby tarczycy, problemy z układem rozrodczym oraz zaburzenia pracy serca.

Tofu i jego wpływ na ciało człowieka

Trwała tekstura tofu jest wynikiem obecności w nim fitynianu, który jest środkiem antyodżywczym. Co to oznacza? Jego działanie polega na blokowaniu wchłaniania przez organizm ważnych pierwiastków, takich jak cynk, żelazo i wapń. To nie koniec niebezpiecznych związków zawartych w tofu. Znajdują się w nim również lektyny i saponiny (powodujące problemy żołądkowe), oligosacharydy (inaczej dwucukry), oksalaty (powodują kamienie nerkowe).

Czy należy się obawiać tofu?

Zjadanie tofu w rozsądnych ilościach nie ma negatywnego wpływu na zdrowie człowieka. Nie ma przeciwwskazań do sięgnięcia po niego od czasu do czasu. Poza tym może się okazać nieocenione w leczeniu niektórych dolegliwości. Prócz ochrony przed nowotworami pomaga kobietom przy nieprzyjemnych skutkach menopauzy, takich jak zmęczenie, senność, uczucie gorąca, nerwowość i wahania nastroju. Dodatkowo tofu może mieć wpływ na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi oraz LDL, czyli poziomu złego cholesterolu.

Przeciwwskazania do spożycia tofu

Znajdująca się w tofu soja jest silnym alergenem, dlatego często prowadzi do powstawania uczuleń. W przypadku skłonności alergicznych należy raczej zrezygnować z tzw. sojowego mięsa. Tofu w nadmiarze może prowadzić do schorzeń związanych z układem pokarmowym, do mniejszego wchłaniania ważnych substancji odżywczych oraz prowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu tarczycy. Osoby na diecie wegańskiej powinni raczej wybrać warzywa strączkowe, a tofu zjadać jedynie sporadycznie.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama