Reklama

Czy warto jeść masło orzechowe?

Masło orzechowe ma tylu zwolenników, ilu przeciwników, a wokół jego spożywania narosło wiele mitów. Powszechnie uważa się, że jest niezdrowe i przyczynia się do nadwagi i otyłości. Jednak spożywane w umiarkowanych ilościach bardzo korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Poprawia funkcjonowanie układu krążenia i układu nerwowego, a nawet może być wsparciem w trakcie diety. Kluczowy w tej kwestii jest tylko wybór masła wysokiej jakości oraz ilości, w jakich je spożywamy. Kiedy masło orzechowe może pomagać, a kiedy szkodzić i czym kierować się przy jego zakupie?

Czym jest masło orzechowe i co zawiera?

Masło orzechowe to popularny produkt spożywczy tworzony najczęściej z orzechów arachidowych, które praży się w temperaturze przekraczającej 200 stopni Celsjusza. Do jego produkcji (zwłaszcza domowej) mogą być jednak wykorzystywane także orzechy włoskie, brazylijskie, laskowe czy nerkowca, a także migdały.

Masło orzechowe zawiera duże ilości białka, w tym cennych dla organizmu aminokwasów. Znajdziemy w nim także zdrowe, nienasycone kwasy tłuszczowe, antyoksydanty, witaminy, minerały, kwas foliowy, a także błonnik. Te substancje znajdują się w orzechach. Niestety, w wielu produktach stanowią one jedynie 50-60% masła, a wśród pozostałych składników znaleźć można duże ilości cukru, olej palmowy, syrop glukozowy oraz sól. Czy wobec tego masło orzechowe jest zdrowe?

Czy warto jeść masło orzechowe?

Orzechy to jedne z najzdrowszych produktów spożywczych, więc wysokiej jakości masło orzechowe (zawierające od 90-100% orzechów) dostarczy do organizmu mnóstwa witamin, minerałów i innych wartościowych substancji. Wśród nich bardzo ważne są nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 i omega-9. Przyczyniają się one do prawidłowego funkcjonowania układu krążenia – regulują poziom cholesterolu we krwi, obniżają ciśnienie, rozrzedzają krew i zmniejszają ryzyko wystąpienia zakrzepów. Są więc bardzo skuteczne w profilaktyce miażdżycy i innych chorób serca. Dzięki kwasom tłuszczowym dłużej odczuwamy też uczucie sytości po posiłku, co, w połączeniu z obecnością sporej ilości błonnika w maśle orzechowym, korzystnie wpływa na osoby odchudzające się. Trzeba jednak pamiętać, że masło orzechowe (jak i same orzechy) jest bardzo kaloryczne – 100 g dostarcza aż 600 kalorii. Dlatego ważne jest jego spożywanie w bardzo umiarkowanych ilościach.

Masło orzechowe warto też jeść ze względu na znajdujące się w nim pełnowartościowe białko, w tym aminokwasy stymulujące pracę mózgu, poprawiające pamięć i koncentrację. Spożywanie tego słodkiego przysmaku pozytywnie wpływa także na urodę. Wszystko dzięki zawartej w orzechach witaminie E, zwanej witaminą młodości. Ten przeciwutleniacz spowalnia procesy starzenia się i korzystnie wpływa na wzrok.

Jak wybrać dobre masło orzechowe?

Kupując masło orzechowe w sklepie, należy zwracać uwagę na jego skład. Lepiej nie kupować produktu zawierającego utwardzane tłuszcze, cukier i sól. Im wyższa zawartość orzechów, tym lepiej. Najpopularniejsze i najtańsze są masła z orzechów arachidowych, ale zawierają mniej kwasów tłuszczowych omega-3. Są też silnym alergenem. Dlatego warto wybierać masło z orzechów włoskich (zawiera najwięcej kwasów omega-3), laskowych (jest polecane na problemy z potencją), brazylijskich (wykazuje właściwości antynowotworowe), a także z migdałów (to bogate źródło wapnia).

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama