Reklama

Czy twój organizm ma zbyt mało magnezu?

Magnez jest jednym z pierwiastków najpowszechniej występujących na ziemi i w ciele człowieka – jest niezbędny do przeprowadzenia ponad 300 reakcji chemicznych zachodzących w naszym organizmie, zatem jest niezwykle istotny dla życia.

Reklama

Jaka jest rola magnezu w organizmie?

Ta lista jest niezmiernie długa. Najważniejsze funkcje, które magnez pełni w naszym organizmie to:

wzmacnianie kości, zwiększanie bio-przyswajalności wapnia, normalizowanie ciśnienia krwi, zapobieganie formowania się kamieni nerkowych, łagodzenie skurczów mięśniowych, zapobieganie miażdżycy, likwidacja migren, zapewnianie właściwego przyswajania witaminy D, pomoc we właściwym trawieniu węglowodanów.

Każda komórka w naszym ciele wymaga odżywienia odpowiednią ilością magnezu, w przeciwnym razie obumiera. Mocne kości i zęby, uregulowana gospodarka hormonalna, zdrowy układ nerwowy i sercowo-naczyniowy i wiele innych funkcji zależy od właściwego poziomu magnezu. Tkanka miękka zawierająca największą koncentrację magnezu to mózg i serce - dwa organy przejawiające dużą aktywność elektryczną, które mogą być szczególnie wrażliwe na niedobory magnezu.

Niektóre badania łączą wyższą zawartość magnezu we krwi z obniżeniem ryzyka rozwinięcia choroby wieńcowej i sugerują, że wyższa zawartość magnezu we krwi obniża ryzyko zawału. Istnieją także dowody na to, że niska zawartość magnezu we krwi zwiększa ryzyko nienaturalnego rytmu serca, co może zwiększać szanse na komplikacje po ataku serca. Badania te sugerują także, że przyjmowanie zalecanych dawek magnezu może być korzystne dla działania systemu sercowo-naczyniowego w organizmie.

Gdzie się podział cały magnez?

Niestety, wiele współczesnych procesów rolnych szuka oszczędności w uprawie gleb i stosuje nawozy pozbawione magnezu. Dodatkowo, wiele uprawianych współcześnie roślin to hybrydy stworzone, aby rosnąć na ziemi ubogiej w magnez, które nawozi się głównie azotem, potasem i fosforem a poziomu magnezu w glebie nie uzupełnia się nawet sztucznie.

Kiedyś woda stanowiła dobre źródło magnezu, jednak obecnie zawarty w niej fluorek wiąże się z magnezem, tworząc niemal nierozpuszczalny związek, który odkłada się w kościach i powoduje ich kruchość. Tylko woda pochodząca ze studni głębinowej lub lodowcowa jest dobrym źródłem magnezu. Miejskie ujęcia korzystają najczęściej z wody powierzchniowej, jak rzeki i potoki, w których zawartość tego pierwiastka jest niska.

My sami również sobie nie pomagamy - nasze nawyki dietetyczne powodują wypłukiwanie magnezu z organizmu. Są to przede wszystkim: spożywanie kofeiny, cukru, czy picie alkoholu. Magnez niszczą też pigułki antykoncepcyjne, leki na nadciśnienie, leki moczopędne, insulina i niektóre antybiotyki. Tracimy go też podczas wysiłku fizycznego.

Czy masz za mało magnezu?

W dzisiejszym świecie 80% dorosłych ma niedobory magnezu, więc istnieje duża szansa, że jesteś w tej grupie. Niestety, testy krwi są dość nieefektywne dla badania poziomu magnezu, bowiem we krwi mamy go tylko około 1%. Jego niski poziom manifestuje się m.in. poprzez problemy ze snem, rozdrażnieniem, przemęczeniem i umysłowym rozbiciem, lękami, depresją, bólami i skurczami mięśni, palpitacjami serca. Jeśli zauważyłeś je u siebie, zastanów się nad zastosowaniem suplementów magnezowych.

Jak dostarczyć sobie wystarczającej ilości magnezu

Magnez jest często źle przyswajany przez układ trawienny a jeszcze ciężej osiągalny dla organizmu, jeśli masz za w organizmie za małą ilość witaminy D, niewydajną florę bakteryjną w jelitach lub cierpisz na inne przypadłości.

Doskonałymi źródłami magnezu w pokarmie są liściaste rośliny zielone, wodorosty i pokrzywa. Oprócz suplementów i diety magnez możesz też stosować bezpośrednio na skórę. W przeciwieństwie do przyjmowania doustnego, podawany punktowo magnez nie musi przebyć całego układu trawiennego i nerek a przez to może być szybciej przyswojony przez krew i tkanki ciała. W aptekach dostępne są spraye zawierające ten pierwiastek.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama