Reklama

Czy maślanka jest zdrowa? Kto powinien uwzględnić ją w diecie?

Analizujesz swoją dietę i szukasz smacznych, a zarazem uniwersalnych produktów, dzięki którym stanie się ona bardziej różnorodna? Uwzględnij w jadłospisie swojską maślankę. W smaku jest delikatniejsza od kefiru, dodawać ją można zarówno do słodkich koktajli, jak i dań wytrawnych. Dodatkowo wyróżnia ją dobroczynny wpływ na organizm, zwłaszcza jelita i wątrobę. Podpowiadamy, na co jeszcze jest dobra maślanka i jak wykorzystać ją w kuchni.

  • Nie tylko postanowienia noworoczne powinny skłaniać nas do przyjrzenia się swojemu jadłospisowi. Niech zdrowe i pełnowartościowe posiłki staną się nawykiem, a nie chwilowym zrywem.
  • Komponując menu, nie pomijaj maślanki, którą wykorzystasz na różne sposoby.
  • Okazuje się również, że ma niebagatelny wpływ na zdrowie jelit i funkcjonowanie całego układu pokarmowego.

Czym jest maślanka?

Co maślanka ma wspólnego z masłem? Wyjaśnienie nazwy nawiązuje do tradycyjnego sposobu wyrabiania masła ze śmietany. Podczas tego procesu cząsteczki tłuszczu zamieniają się w masło, a biały i dość mętny płyn, który postrzegać można jako efekt uboczny, to właśnie maślanka.

Reklama

Współcześnie jednak, zwłaszcza w produkcji przemysłowej na dużą skalę, wytwarzana jest z zakwaszonego, odtłuszczonego mleka. Wartość odżywcza maślanki upodabnia ją więc do mleka, lecz obecność kwasu mlekowego i bakterii związanych z fermentacją mlekową sprawia, że wykazuje pozytywny wpływ na jelita i odporność. Trzeba jednak wiedzieć, że niejednokrotnie w składzie pojawia się także mleko w proszku, przez które gotowy produkt zyskuje gładszą i gęstszą konsystencję.

Jak smakuje maślanka? Produkt ten cechuje się delikatnym, lekko kwaskowatym smakiem. Jest on jednak zdecydowanie łagodniejszy niż w przypadku kefiru, co zapewne dla niejednego smakosza jest bardzo dobrą wiadomością.

Dlaczego nie możesz schudnąć? Dietetyk Ewa Gajko: Nie chodzi o to, by jeść mniej, ale inaczej

Czy maślanka jest zdrowa? Czego się po niej spodziewać?

Często obecna jest w lodówkach osób, które stosują dietę redukcyjną. Wszystko przez fakt, że uznawana jest za jeden z najmniej kalorycznych przetworów mlecznych. Ile kalorii ma maślanka? Szacuje się, że zawiera średnio 45 kalorii w 100 gramach. Weź jednak pod uwagę, że wartość ta może istotnie wzrosnąć, jeśli zdecydujesz się na wariant smakowy, np. z kawałkami czekolady.

Mówiąc o zaletach spożywania maślanki w naturalnej formie, nie można pominąć faktu, że jest produktem lekkostrawnym - układ trawienny jest w stanie rozłożyć ją nawet trzy razy szybciej niż mleko. Co ciekawe, laktoza w niej zawarta również jest lepiej tolerowana przez ludzki organizm. Po degustacji raczej nie należy spodziewać się wzdęć czy bólu brzucha. Oczywiście, uważać na nią muszą osoby borykające się z nietolerancją tej substancji.

Czy maślanka to dobre źródło białka? Jako produkt nabiałowy może tak się kojarzyć. Choć w jej składzie występuje białko o wysokiej wartości biologicznej, jego ilość nie jest imponująca. Nie można więc zakładać, że picie maślanki zapewni nam jego wystarczającą porcję.

Właściwości maślanki: Na co pomaga?

Dlaczego warto włączyć maślankę do codziennych posiłków? Jej dobroczynne właściwości przekładają się bezpośrednio na szereg procesów w organizmie.

  • Maślanka na jelita: Wspomniany wcześniej kwas mlekowy obecny w jej składzie stwarza doskonałe warunki do rozwoju korzystnych bakterii jelitowych. Picie maślanki reguluje rytm wypróżnień, zapobiega zaparciom, a w szerszej perspektywie wspiera odporność i zmniejsza ryzyko występowania nowotworów jelita grubego.
  • Maślanka na odchudzanie: Warto uwzględnić ją w diecie w charakterze np. przekąski między głównymi posiłkami. Zapewnia uczucie sytości i jest niskokaloryczna, więc ułatwi wyeliminowanie zbędnych kilogramów.
  • Maślanka jako źródło lecytyny: Substancja ta wspomaga pracę wątroby, usprawnia metabolizm cholesterolu i tłuszczu, spowalnia starzenie i sprzyja koncentracji.
  • Skarbnica wapnia: O jego udziale w diecie należy pamiętać nie tylko w przypadku dzieci i seniorów. Sprzyja mocnym kościom i układowi krwionośnemu w każdym wieku. Jego niedobory mogą skutkować osteoporozą.
  • Dla zdrowia jamy ustnej: Wapń, fosfor i witamina D zawarte w składzie maślanki nie pozostają bez wpływu na stan zębów i dziąseł. Ich regularne spożywanie zmniejsza stany chorobowe, zwłaszcza zapalenie przyzębia. Składniki te są niezbędne dla wzmocnienia wszystkich struktur związanych z zębami.

"Wewnętrzny prysznic". Napój na kaca i zaparcia z 3 składników

Jak wykorzystać maślankę w kuchni?

Latem dla wielu osób okazuje się orzeźwiającym wybawieniem w upalne dni. Wystarczy przelać ją do szklanki, by uzyskać napój idealny na wysokie temperatury. Na tym jednak nie koniec kulinarnej kariery maślanki. Sprawdza się doskonale jako baza koktajli. Wykorzystasz ją również do gofrów i słynnych amerykańskich pancakes. Dodaj maślankę do domowych wypieków, np. muffinów, a będą cudownie puszyste i wilgotne.

W potrawach wytrawnych wykorzystasz ją jako element marynaty - zmiękcza mięsne włókna i przyspiesza proces obróbki mięs. Może być podstawą licznych zup, np. chłodników. Jeśli masz ochotę na prosty i tradycyjny obiad, maślanki użyj jako dodatku do gotowanych ziemniaków. Koniecznie posyp świeżym koperkiem!

Polecamy:

Tego nie jedz w ciągu zimy. Uchronisz się przed wałeczkami i boczkami

Pij po obfitych biesiadach pełnych alkoholu. Odciąży nerki i wątrobę

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: maślanka | nabiał dieta
Powiązane porady

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama