Reklama

Czy dieta sokowa może być skuteczna? Sprawdź, jakich efektów się spodziewać

Świąteczne dni wypełniają spotkania rodzinne oraz godziny spędzone przy suto zastawionych stołach. Bardzo często po zakończeniu tego okresu zmagamy się z uczuciem ciężkości. To właśnie wtedy chętnie sięgamy po różne diety, wśród których prym wiedzie bazująca na piciu soków owocowo-warzywnych. W jaki sposób bezpiecznie wprowadzić i przeprowadzić dietę sokową, by nie zaszkodzić organizmowi? Sprawdź nasze podpowiedzi.

  • Jednorazowa dieta sokowa nie powinna trwać dłużej niż siedem dni, ponieważ wyeliminowanie pozostałych produktów na dłużej przyczynia się do powstawania niedoborów.
  • Fazę wprowadzającą do diety na bazie soków najlepiej zacząć wdrażać na kilka dni przed całkowitym przystąpieniem do niej.
  • Odradza się stosowanie diety sokowej kobietom w ciąży oraz karmiącym piersią, a także osobom starszym i młodzieży przed szesnastym rokiem życia.

Dieta sokowa - na czym polega?

Jak sama nazwa wskazuje, założeniem diety sokowej jest spożywanie pokarmów płynnych, głównie napojów na bazie licznych owoców i warzyw. Jest rozwiązaniem mocno detoksykującym - umożliwia skuteczne i dość szybkie odciążenie układu trawiennego. Nie wymaga poświęcania czasu na liczenie kalorii oraz przygotowywanie posiłków. Stawia jednak na inne wyzwania.

Reklama

Przez wielu uważana za pełnoprawną dietę odchudzającą, warto wiedzieć, że stanowi jedynie wstęp do niej. W pierwszym kroku należy zacząć od wyeliminowania wszelkich produktów wysokoprzetworzonych oraz odzwierzęcych. Następne na liście są dania ciężkostrawne i mączne oraz nabiał i alkohol. W tym samym czasie dobrze jest zwiększać dzienne spożycie owoców i warzyw. Dopiero wtedy przejście na w pełni płynną dietę będzie łatwiejsze, a organizm lepiej się dostosuje. 

Sprawdź: Beztrosko zajadasz te produkty przed spaniem? Licz się z szybkim przybraniem na wadze

Zasady diety sokowej

Autorzy diety sokowej stawiają nacisk przede wszystkim na odpowiednie przygotowanie do jej rozpoczęcia. Zaznaczają także, że jej stosowanie nie może trwać zbyt długo, a także ostrzegają przed sięganiem po nią częściej niż raz na kilka miesięcy.

Według nich pierwsze efekty zdrowotne i odchudzające zaobserwujemy już po pełnych trzech dniach picia wyłącznie soków. Prócz tego sugerują przestrzegania kilku zasad, wśród których warto wspomnieć o:

  • wypijaniu 5-6 porcji niesłodzonych soków o regularnych porach,
  • piciu sporej ilości wody między sokami,
  • doprawianiu soków ziołami, np. miętą, bazylią, cynamonem, tymiankiem,
  • zrezygnowaniu z łapczywego wypijania, a zamiast tego przyjmowaniu małych łyków,
  • powolnym powrocie do normalnego jadłospisu po zakończeniu diety sokowej.

Sprawdź: Pij przed śniadaniem. Układ hormonalny będzie działać jak w zegarku

Efekty wprowadzonej diety

Mimo dość sporej popularności, do tej pory nie ma zbyt wielu badań, które jednoznacznie wskazywałyby na korzyści zdrowotne wynikające z przejścia na dietę sokową. Ogólne obserwacje specjalistów wskazują na możliwość niewielkiego spadku wagi, jednak efekty nie utrzymają się na długo.

Mikroflora jelitowa odpowiada za ogólny stan zdrowia oraz funkcjonowanie całego organizmu. Spożywanie soków owocowych oraz warzywnych, które stanowią podstawę tego rodzaju diety, dostarcza jej licznych polifenoli, oligosacharydów oraz błonnika. Krótkotrwała dieta na bazie płynów może więc pozytywnie wpłynąć na skład mikrobioty jelitowej.

Ogromną zaletą diety sokowej jest samo przygotowanie do niej. To właśnie wtedy powoli i stopniowo rezygnujemy ze szkodliwych produktów, odstawiamy fast-foody oraz ograniczamy ilość wypijanych filiżanek kawy. Trzeba jednak pamiętać, że sama w sobie dieta oparta na sokach dostarcza nam ograniczoną ilość składników odżywczych. Tym samym często przyczynia się do nasilenia uporczywych zaparć.

Sprawdź: Ten napój to złoto! Pij, gdy szwankuje odporność i żołądek

Skutki uboczne diety sokowej

Wprowadzenie diety sokowej, podobnie jak w przypadku innych diet oczyszczających, ma na celu przede wszystkim poprawę samopoczucia, dodanie energii, a także uregulowanie procesów trawiennych i wzmocnienie zdrowia. Choć lista pozytywnych efektów może wydawać się imponująca, okazuje się, że w części przypadków wywołuje także mniej przyjemne skutki uboczne.

Ta dość restrykcyjna dieta, mimo krótkiego trwania, wpływa na organizm także negatywny sposób. Może przyczynić się do większej drażliwości, powodować zawroty głowy i zaparcia. Mniej pożądane efekty odczujemy także w obniżeniu ciśnienia krwi. Dieta na bazie soków ma wpływ na niepohamowany apetyt, który w najlżejszym przypadku doprowadzi do przedwczesnego zakończenia diety, a w nieco cięższym - do problemów z efektem jo-jo.

Sprawdź: Pij, gdy się zmęczysz i jelita niedomagają. Babciny skarb ze słoika

Przeciwwskazania

Nie każda dieta sprawdzi się jednakowo w stosunku do wszystkich. Również w przypadku tej bazującej na sokach owocowo-warzywnych występują liczne przeciwwskazania odnośnie jej stosowania. Przed jej rozpoczęciem należy bezwzględnie zacząć od konsultacji z dietetykiem lub lekarzem specjalistą. To szczególnie ważne, jeśli zmagamy się z chorobami przewlekłymi lub mamy stwierdzone nietolerancje i alergie pokarmowe.

Sprawdź również:

Ważyła 17 kilogramów i nie miała siły, by wstać z łóżka. Oto jak teraz wygląda

Zazwyczaj wylewasz do zlewu. Nawet nie wiesz, że to ulubiona odżywka zamiokulkasa

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dieta sokowa
Powiązane porady

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama