Reklama

Czereśnie i ich dobroczynne właściwości

Właśnie trwa sezon na czereśnie. W supermarketach i sklepikach z owocami spotkamy je już w naprawdę dobrych cenach. Warto z tego skorzystać i regularnie jeść czereśnie, a w dodatku zamrozić je na okres zimowy. Dlaczego? Ponieważ to jedne z najzdrowszych polskich owoców! Czereśnie to bogactwo witamin oraz minerałów. Ich regularne jedzenie może przynieść wiele korzyści dla naszego zdrowia. Sprawdźmy, jakich.

Czereśnie i ich wartość odżywcza

Czereśnie to bogactwo witamin, minerałów oraz innych wartości odżywczych, stąd ich dobroczynny wpływ na nasz organizm. Znajdziemy w nich sporo witamin: A, B6, C, E, K, a także wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu oraz cynku. Czereśnie to również bogate źródło kwasu foliowego oraz błonnika. W 100 gramach tego owocu znajdziemy wyłącznie 60 kalorii, dlatego czereśnie świetnie sprawdzają się w dietach odchudzających. Jednak to niejedyne ich zalety.

Poprawiają trawienie

Dzięki wysokiej zawartości błonnika czereśnie poprawiają również pracę naszego układu trawiennego. Zapobiegają zaparciom, a także oczyszczają jelita ze zbędnych produktów przemiany materii. Koniecznie powinny uwzględnić je w diecie osoby, które cierpią na zaparcia lub miewają problemy trawienne.

Wzmacniają serce

Poza właściwościami poprawiającymi trawienie, czereśnie doskonale wpływają również na serce. To zasługa sporej zawartości potasu, który usuwa z organizmu nadmiar soli, która - jak powszechnie wiadomo - sercu nie służy. Jedzone systematycznie czereśnie mogą także regulować ciśnienie krwi.

Odkwaszają organizm

Czereśnie wykazują też zdolność odkwaszania organizmu, doprowadzając go do równowagi kwasowo-zasadowej. Z tego względu powinny być regularnie jedzone przez dzieci.

Pomogą zbić cholesterol

Czereśnie to bogate źródło kwercetyny, która zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych oraz potrafi zmniejszyć poziom cholesterolu we krwi.

Dobrze wpływają na tarczycę

Czereśnie to doskonałe owoce dla osób, które mają problemy z tarczycą, ponieważ są pełne jodu. Zawierają go o wiele więcej niż większość ryb morskich. Spożywane regularnie czereśnie wspomogą produkcję hormonów tarczycy, które odpowiedzialne są między innymi za dobrą przemianę materii.

Spowalniają procesy starzenia się, chronią organizm przed wieloma chorobami

W czereśniach znajdziemy również sporo przeciwutleniaczy, które eliminują wolne rodniki z organizmu odpowiedzialne za rozwój wielu chorób, w tym nowotworów. Ponadto, hamują powstawanie zmarszczek i poprawiają ogólną kondycję naszej skóry.

Działają przeciwzapalnie

Te pyszne owoce wykazują też działanie przeciwzapalne, a to wszystko za sprawą silnych barwników zaliczanych do grupy antocyjanów, które zabijają w organizmie bakterie oraz wirusy.

W jakiej postaci czereśnie jeść najlepiej?

Jak każdy owoc lub warzywo, czereśnie najlepiej sprawdzą się w naturalnej postaci, czyli surowej. Możemy dodawać je do sałatek owocowych lub innych deserów. Można przygotować z nich również kompot, ale warto pamiętać, że po obróbce termicznej działanie czereśni jest znacznie słabsze niż przed.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama