Reklama

Cykoria i jej lecznicze moce

Cykoria sałatowa to ostatnio jedno z ulubionych warzyw liściastych wielu kucharzy. Świetnie smakuje, nie wymaga specjalnego przyrządzania, a ponadto, jest niedroga. Jednak to nie walory smakowe powinniśmy głównie cenić w cykorii, a jej świetny wpływ na nasze zdrowie. Okazuje się, że ta minisałata wykazuje działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, wzmacnia serce i uspokaja. Udowodniono również, że hamuje rozwój komórek rakowych w organizmie. Przy tym ma niewiele kalorii, dlatego jest doskonałym wyborem dla osób, które są na diecie. Przyjrzyjmy się bliżej jej leczniczym mocom.

Reklama

Co nieco o cykorii

Cykoria to roślina liściasta, którą można spotkać zazwyczaj w okresie jesienno-zimowym. Ciekawostką jest fakt, że znana była już w starożytności. Stosowano ją wówczas w celach oczyszczenia organizmu z toksyn oraz leczenia różnego rodzaju dolegliwości skórnych. Swoją popularność zawdzięcza jednak Belgom, którzy w XIX wieku zaczęli uprawiać ją na terenach swojego kraju. Obecnie możemy spotkać różne odmiany cykorii. Te najbardziej znane to:

- cykoria sałatowa - przypomina minisałatę, jest popularna ze względu na swój smak;

- cykoria korzeniowa - jej korzeń wykorzystywany jest jako bezkofeinowy zamiennik kawy;

- cykoria korzeniowa biała - popularność zyskała dzięki jadalnym korzeniom, które mają charakterystyczny żółtawy kolor.

My przyjrzymy się właściwościom pierwszego rodzaju, czyli cykorii, którą uwielbiają szefowie kuchni.

Niepozorna bomba zdrowotna

Cykoria-sałata to niewielkie warzywo (czasami mieści się jedynie w dłoni), ale za to bardzo zdrowe. W 100 gramach cykorii znajdziemy potężną dawkę wartości odżywczych - witaminy: A, B, E oraz K, a także składniki mineralne: potas, wapń, fosfor, magnez, mangan, żelazo, miedź, cynk, siarkę oraz selen. Ponadto, cykoria zawiera spore ilości beta-karotenu oraz aminokwasów. Jest rośliną o wyjątkowo niskim indeksie glikemicznym (15), dlatego zalecana jest diabetykom oraz osobom, które chcą zrzucić kilka kilogramów. Ta cenna roślina to również bogate źródło błonnika, który wpływa pozytywnie na pracę całego układu pokarmowego, ale to nie jedyne jej właściwości.

Wykazuje właściwości antynowotworowe

Badania naukowe dowodzą, że zawarte w cykorii fruktany hamują rozwój komórek rakowych. Wzmacniają również organizm podczas chemioterapii.

Poprawia przemianę materii i pomaga utrzymać zgrabną sylwetkę

Dzięki sporej zawartości błonnika cykoria doskonale wpływa na układ trawienny. Przyspiesza metabolizm oraz spalanie tłuszczu jednocześnie pomagając utrzymać zgrabną sylwetkę. To kolejny ważny argument, by włączyć ją do swojej diety.

Łagodzi bóle kości i stawów

Cykoria wykazuje również właściwości przeciwzapalne i przeciwbólowe. Szczególnie pozytywnie wpływa na układ kostny. Łagodzi bóle stawów oraz kości, zwiększa ich gęstość mineralną oraz chroni je przed osteoporozą. Jednak tylko wtedy, gdy jest stałym elementem diety.

Obniża poziom szkodliwego cholesterolu

Ponadto, regularnie jedzona cykoria redukuje poziom szkodliwego cholesterolu w organizmie. Jednocześnie zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowego.

Cykoria uspokaja

Cykoria to również naturalny lek na uspokojenie. Udowodniono, że łagodzi stres, wycisza umysł i relaksuje ciało. Te właściwości wykazuje przede wszystkim korzeń cykorii.

Dobroczynny wpływ na skórę

Cykoria nie pozostaje również bez wpływu na urodę. Jej liście mają fenomenalny wpływ na skórę - oczyszczają ją, odżywiają, a także rozjaśniają przebarwienia. By się o tym przekonać, należy zastosować okład z liści cykorii na skórę. Warto powtarzać go trzy razy w tygodniu.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama