Reklama

Co znajduje się w napojach energetycznych

Nasze życie stale przyspiesza, stawia przed nami nowe wyzwania. Nie dziwi więc fakt, że tak wiele ludzi sięga po napoje energetyczne, gdy brakuje im siły. Jeśli jesteś jedną tych osób, czy zastanawiałeś się co znajduje się w tych napojach? Większość zawiera kofeinę, cukier, duże ilości witaminy B i innych suplementów. Nie brzmi szczególnie przerażająco? Przyjrzyj się bliżej tym składnikom i zastanów, kiedy następnym razem zatrzymasz się przy półce z energetykami.

Kofeina

Kofeina jest środkiem stymulującym, który podnosi ciśnienie krwi i zwiększa bicie serca. Nie stanowi problemu, jeśli spożywasz 300–400 miligramów dziennie. Taka ilość znajduje się w 3-4 kawach. Ale napoje energetyczne zawierają do 500 miligramów kofeiny.

Badania opublikowane w 2009 roku w amerykańskim magazynie Uzależnienie od narkotyków i alkoholu opisały kilka przypadków zatrucia kofeiną. Jeden z nich dotyczył 28-letniego mężczyzny, u którego nastąpiło zatrzymanie akcji serca podczas turnieju motokrosowego, w wyniku wypicia 8. puszek napoju energetycznego.

Guarana, karnityna, żeń-szeń i ginkgo biloba

Guarana zawiera teofilinę, teobrominę oraz kofeinę, będące znanymi środkami stymulującymi, których obecność w napoju energetycznym może lecz nie musi być oznaczona na opakowaniu. Zazwyczaj ilość karnityny jest zbyt niska aby zaszkodzić, jednakże jeśli spożyje się ponad 3 gramy dziennie może wywoływać biegunkę, nudności i wymioty. Żeń-szeń i ginko biloba - zioła, którym przypisuje się właściwości poprawiającą pamięć, łączą się z pozostałymi substancjami i destabilizują systemem kontroli poziomu cukru we krwi.

Cukier

Chociaż nie wywołuje natychmiastowego niebezpieczeństwa dla organizmu, cukier jest niezdrowy, szczególnie w ilości, jaka jest dodawana do napojów energetycznych. Napój energetyczny o ciężarze 448 gram może zawierać 54 gramy cukru. To równowartość 14 łyżeczek. Cukier przyczynia się do powstawania otyłości i odporności na insulinę.

Spożywanie napojów energetycznych może wywoływać drażliwość, podniesienie ciśnienia krwi i odwodnienie, jeśli napój zostanie spożyty bezpośrednio przed treningiem. Nie pij więcej niż jeden dziennie i nie spożywaj bezpośrednio przed intensywną aktywnością fizyczną. Unikaj też łączenia z napojami alkoholowymi. Jeśli cierpisz na cukrzycę czy choroby serca, skonsultuj się z lekarzem, czy wolno ci spożywać tego typu specyfiki.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama