Reklama

Co jeść, by obniżyć cholesterol? Najwięksi wrogowie cholesterolu

Wysoki poziom cholesterolu w organizmie jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia człowieka. Sprzyja powstawaniu miażdżycy, która znacząco przyczynia się do powstania bardzo groźnych chorób układu krążenia. Obecnie zalicza się je do chorób cywilizacyjnych i najczęstszych powodów zgonów na świecie. Aby uchronić się przed zgubnym działaniem cholesterolu w organizmie, trzeba zmienić kilka nawyków żywieniowych. Odpowiednia dieta jest równie skuteczna jak leczenie farmakologiczne. Co jeść, aby obniżyć cholesterol? Przekonajmy się.

Co przyczynia się do wysokiego poziomu cholesterolu?

Uznaje się, że największy wpływ na podwyższenie stężenia złego cholesterolu we krwi mają tłuszcze. Trzeba przyznać, że wysoki poziom LDL, czyli tzw. złego cholesterolu, jest skutkiem spożywania produktów, które zawierają nasycone kwasy tłuszczowe. A te znajdują się przede wszystkim w artykułach pochodzenia zwierzęcego. Zawierają je również przetworzone produkty pochodzenia roślinnego, np. utwardzany olej kokosowy i palmowy. To nie koniec listy produktów, które bardzo nam szkodzą. Zgubny wpływ mają na nas przede wszystkim dania instant, słone przekąski, słodycze, jasne pieczywo, wyroby cukiernicze oraz fast food.

Co obniża poziom cholesterolu w organizmie?

Jeśli borykamy się z wysokim poziom cholesterolu w organizmie, kluczowa jest zmiana nawyków żywieniowych. Produkty zawierające tłuszcze najlepiej zastąpić warzywami. Zawarty w nich błonnik nie tylko reguluje proces przemiany materii oraz pomaga pozbyć się toksyn, ale również skutecznie obniża poziom złego cholesterolu. Warto sięgnąć po produkty obfitujące w kwasy tłuszczowe omega-3, ponieważ wspierają cały układ krążenia. Gdzie je znajdziemy? Przede wszystkim w siemieniu lnianym, pestkach dyni, nasionach słonecznika oraz orzechach. Przyrządzając posiłki, włączajmy w nie warzywa: dynię, marchew, paprykę, brokuły oraz buraki. Jeśli najdzie nas ochota na jakąś przekąskę, warto wybrać sezonowe owoce. Najwięcej błonnika posiadają jabłka i gruszki.

Czy należy rezygnować z mięsa?

Jeśli trudno nam całkowicie zrezygnować z mięsa, lepiej ograniczyć jego spożycie. Chcąc obniżyć poziom cholesterolu, wystarczy przyrządzać drób, ale maksymalnie dwa razy w tygodniu. Najlepiej, jeśli będzie on gotowany na parze w towarzystwie warzyw albo pieczony z minimalną ilością tłuszczu. Czerwone mięso nie wpłynie na nas niekorzystnie, o ile sięgniemy po nie nie więcej niż dwa razy w miesiącu. Oczywiście trzeba znaleźć substytut, dlatego dobrym pomysłem jest zwiększenie konsumpcji ryb. Które są najzdrowsze? Najwięcej dobroczynnych kwasów tłuszczowych omega-3 zawiera w sobie łosoś, tuńczyk, makrela, sardynki oraz pstrąg. Aby najlepiej wykorzystać to, co w nich najcenniejsze, warto przygotowywać je w piekarniku albo gotować na parze.

Cenne sterole roślinne

W codziennej diecie, która ma sprzyjać obniżeniu poziomu cholesterolu, nie może zabraknąć produktów, które zawierają cenne sterole roślinne. Znajdują się one przede wszystkim w soi, kukurydzy oraz nasionach słonecznika. Ich rola w organizmie jest nieoceniona, ponieważ ograniczają wchłanianie cholesterolu w jelitach. Mimo że w naturze występują w ilości marginalnej, to obecne są w różnych artykułach spożywczych. W jakich? Sterole spotkamy najczęściej w margarynach oraz sosach sałatkowych.

Pogromcy cholesterolu

Skuteczna dieta, która ma za zadanie obniżyć poziom cholesterolu, musi opierać się na racjonalnym doborze produktów spożywczych. Oprócz warzyw, które muszą dominować w codziennym jadłospisie, warto też sięgać po produkty pełnoziarniste, takie jak pieczywo, makarony, kasze oraz płatki owsiane. Zawarty w nich błonnik nie tylko obniża poziom cholesterolu, ale pomaga też zrzucić zbędne kilogramy oraz oczyścić organizm z toksyn. Równie cenne są owoce bogate w pektyny, takie jak gruszki, jabłka, winogrona oraz porzeczki. Pamiętajmy, aby całkowicie nie rezygnować z produktów pochodzenia zwierzęcego. Oprócz chudego mięsa bez obaw możemy spożywać jajka, twarogi, kefiry, maślanki oraz jogurty naturalne.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama