Reklama

Cała prawda o pieczywie. Jakie wybierać, a którego unikać?

Czy można wyobrazić sobie śniadanie bez chrupiącej i wypieczonej kromki chleba? Byłoby to trudne. Zdecydowana większość z nas nie potrafi sobie odmówić pieczywa. Jednak nie wszystkie produkty mogą zaspokoić głód i mieć korzystny wpływ na prawidłowy rozwój człowieka. Poniżej wyjaśniamy, jakie produkty należy włączać do swojego jadłospisu. Podpowiadamy też, których wypieków unikać.

Reklama

Chleb na naturalnym zakwasie

Najzdrowszy jest zdecydowanie chleb naturalnie zakwaszony. Zawiera on kwas mlekowy, dlatego korzystnie wpływa na układ trawienny. Ponadto zapobiega rozwojowi toksyn pleśniowych i bakterii, które mogą przyczyniać się do powstawania chorób nowotworowych. Pieczywo na naturalnym zakwasie neutralizuje też działanie fityn, czyli związków chemicznych, które powodują, że składniki mineralne nie docierają do krwi. Co ważne, zakwas obecny w chlebie sprawia, że w organizmie zachowany zostaje błonnik, dzięki któremu łatwiej przyswaja się minerały, a sfermentowane ciasto nie usuwa z organizmu takich składników jak cynk, żelazo, czy wapń. Ciemne pieczywo jest mniej lekkostrawne niż pszenne, ale posiada ono więcej składników odżywczych, dzięki czemu lepiej wpływa na pracę jelit oraz układ trawienny. Mąka pszenna jest oczyszczana ze składników mineralnych, białka czy witamin. Dlatego jasne pieczywo należy spożywać w mniejszych ilościach, mimo że jest równie zdrowe i smaczne. A które rodzaje pieczywa bogate są w składniki odżywcze dobre dla funkcjonowania ludzkiego organizmu?

Pełnoziarniste, owsiane, żytnie

Warto pamiętać, że bogactwem odżywczym charakteryzują się produkty pełnoziarniste, owsiane i żytnie. Pieczywo pełnoziarniste najczęściej jest produkowane z mąki pszennej nieoczyszczonej w stu procentach. Poza tym jest lekkostrawne, posiada duże ilości błonnika, dlatego wspiera pracę jelit. Podobnie jak wypieki pełnoziarniste, pieczywo owsiane posiada duże ilości rozpuszczalnego błonnika, a przy tym zmniejsza poziom cholesterolu we krwi. Jednak odżywcze właściwości zachowuje tylko wtedy, gdy powstaje na bazie naturalnego owsa. Do wyrobu produktów owsianych często dodawana jest mąka pszenna w małych ilościach – stąd produkty są lżejsze i mniej suche niż pieczywo w pełni pszenne. Pieczywo żytnie z kolei, oprócz błonnika, zawiera żelazo, cynk i witaminy z grupy B, które korzystnie wpływają zwłaszcza na zdrowie osób o podwyższonym cholesterolu czy diabetyków. Spożycie chleba żytniego usprawnia funkcje mózgu człowieka i wspomoże jego metabolizm. Należy jednak pamiętać, że pieczywo żytnie nie pomoże osobom, które zmagają się z chorobami żołądkowymi – żyto jest ciężkostrawne.

Jaki chleb wybierać, a którego unikać?

Rodzaje pieczywa różnią się między sobą składnikami i właściwościami. Jednak niezależnie od ich występowania należy pamiętać o cechach ogólnych, jakie wyróżniają zdrowy chleb. Przede wszystkim pozbawiony jest on wszelkich dodatków. Najczęściej ma lekko przyciemnioną barwę, co wskazuje na dużą ilość wartości odżywczych w mące. Poza tym skórka takiego pieczywa jest twarda i sprężysta. Chleb ma zwartą konsystencję, nie kruszy się i można łatwo go pokroić.

Które produkty – choć smaczne – pozbawione są wartości odżywczych? Jest to przede wszystkim pieczywo tostowe. Dodaje się do niego takie substancje wspomagające, jak ekstrakt słodowy, emulgatory, czy regulatory kwasowości. Spożycie jednej kromki może przynieść organizmowi ponad 90 kilokalorii. Co więcej, właściwości zdrowotnych pozbawione jest też wszelkie pieczywo pakowane w folię, a także pełne chemikaliów pieczywo głęboko mrożone, które szybko pleśnieje i może źle wpływać nie tylko na organizm człowieka, ale także na jego umysł, pamięć czy odporność na stres.

Optymalnie 250 gramów

Przy wyborze odpowiedniego pieczywa należy pamiętać o porcjach, jakie zalecane są do odpowiedniego spożycia. Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje, że właściwa ilość zjadanego chleba to 250 gramów.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama