Reklama

Cała prawda o cholesterolu w jajach

W internecie oraz różnych czasopismach dotyczących diety i odchudzania znajdziemy różne opinie na temat zdrowej żywności. Eksperci od zdrowego żywienia nierzadko twierdzą, że zjadanie jajek jest czymś złym, ponieważ jaja podnoszą cholesterol. Jednak czy to, aby do końca prawda? Najprostszym sposobem, aby uzupełnić swoją wiedzę i przekonać się, co tak naprawdę jest zdrowe, a co nie, jest zdrowe spojrzenie na fakty. Fakt, że jaja posiadają cholesterol, nie oznacza, że będą powodować jego skoki. Poziom cholesterolu w organizmie jest oparty na wielu czynnikach, takich jak rodzaj białka, błonnik oraz uzupełnianie wartościowych składników odżywczych w codziennej diecie.

Reklama

Jaja są częścią zdrowej diety

Istnieje wiele powodów, dla których powinniśmy jeść jaja. Są one elementem zdrowej diety, czy tego chcesz, czy nie. Jajka mają o wiele lepsze działanie na nasz organizm niż cukier, białe pieczywo, ziemniaki oraz biały ryż. Mieszanka tych czterech składników może wpędzić nas w problemy z wysokim cholesterolem, w porównaniu ze zdrowymi tłuszczami, które znajdziemy w awokado czy w oleju kokosowym. Zastanawiasz się jak to możliwe? Istnieją dwa powody.

Po pierwsze poziom cholesterolu w organizmie nie jest w stu procentach zależny od tego cholesterolu, który zjadasz. Około 85 cholesterolu wytwarzane jest w wątrobie. Po drugie organizm wykorzystuje zdrowe tłuszcze do wielu ważnych procesów w organizmie. Chodzi tu głównie o ochronę komórek nerwowych i regulacje hormonów. Zdrowe tłuszcze są w stanie zaspokoić apetyt, co prowadzi do zmniejszenia objadania oraz szybkiego metabolizowania białego cukru, mąki i ryżu.

Na co wskazują badania

Według badań naukowych, istnieje wiele czynników, które prowadzą do chorób serca i nie jest to tylko cholesterol. Genetyka również odgrywa tu ważną rolę, a jedno jajko zawiera tylko 1,5 grama tłuszczów nasyconych i całe mnóstwo witamin i białka.

Składniki odżywcze

Białko jest jednym z najważniejszych elementów składowych, zwłaszcza jeśli chodzi o jajka. Zawierają one żelazo i inne minerały w śladowych ilościach, które razem tworzą prawdziwą witaminową bombę, z wyjątkiem witaminy C. Przeciwutleniacze to substancje, które chronią organizm, oprócz tego jaja kurze są ważne dla zdrowia oczu, ponieważ zawierają luteinę i zeaksantyny. Jajka są również źródłem białka, które zawiera wszystkie dziewięć aminokwasów.

Korzyści wynikające z jedzenia jajek

W rzeczywistości istnieją dwa rodzaje cholesterolu, które można zmierzyć w krwiobiegu. LDL czyli "zły" cholesterol oraz HDL czyli "dobry" cholesterol. Jajka pomagają zwiększać ilości dobrego cholesterolu we krwi. Może to być związane z fosfolipidami,czyli rodzajem tłuszczu, który można znaleźć w jajach. Jaja mogą również pomóc powstrzymać głód na dłuższy okres, ponieważ zawierają one białka, które organizm znacznie dłużej trawi. Nie ma żadnego związku pomiędzy jajami i zwiększoną ilością osób chorych na serce lub po udarze mózgu, dlatego też mit, że jajka są szkodliwe dla poziomu cholesterolu został obalony. Jaja są niskokalorycznym i wysokobiałkowym pokarmem, a w połączeniu z dietą o niskiej zawartości węglowodanów, może pomóc ci schudnąć.

Jajka w kuchni

Oprócz swoich właściwości zdrowotnych, jajka są idealne, aby przygotować z nich wiele smakołyków. Oprócz tradycyjnej jajecznicy, możemy śmiało przygotować różnego rodzaju sałatki z dodatkiem jajek, omlety z warzywami, jajka faszerowane lub po prostu zjeść pyszną kanapkę z żytniego chleba, na którą położymy ogórka, pomidora, odrobinę cebulki i właśnie jajko. Oczywiście jaja są bardzo potrzebne w trakcie przygotowania różnych smakołyków, takich jak placki, torty czy muffinki. Warto podkreślić jeszcze raz, że w przypadku cholesterolu, nie jesteś tym, co jesz. Mimo że jajka zawierają około 185 gramów cholesterolu, to głównie dieta oraz genetyka wpływają na problemy z wysokim poziomem cholesterolu.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama