Reklama

Bób i jego prozdrowotne właściwości

Bób to jedno z najzdrowszych warzyw strączkowych. Od niedawna znowu jest w modzie, a to dlatego, że dietetycy przypomnieli nam o jego prozdrowotnych i odchudzających właściwościach. Znajdziemy w nim sporo dobrze przyswajalnego białka, błonnika, witamin oraz minerałów. Poza tym, bób ma niewiele kalorii! Warto na stałe włączyć go do diety, szczególnie, że zbliża się sezon uprawy warzyw strączkowych. Przyjrzyjmy się bliżej cennym właściwościom bobu.

Trochę historii

Bób to roślina, która znana była jeszcze w starożytności. Trudno jednak konkretnie określić jego pochodzenie. Najstarsze ślady bobu archeolodzy odkryli na terenach Bliskiego Wschodu. Najprawdopodobniej pochodzą one sprzed 10 tysięcy lat przed naszą erą. Bób znany był również w starożytnym Egipcie, gdzie uznawano go za pokarm prostego ludu. Jednak już wtedy doceniano jego właściwości prozdrowotne.

Wartość odżywcza bobu

Bób to produkt bezpieczny i zdrowy dla każdego. Jest bogaty w witaminy oraz minerały, a w dodatku ma niewiele kalorii. W 100 gramach bobu jest ich około 100. Ta wyjątkowa roślina strączkowa to również bogate źródło dobrze przyswajalnego białka oraz błonnika. Bób powinien być zatem niezbędny w diecie dzieci, a także osób, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów. Przyjrzyjmy się, jak regularnie jedzony bób może wpływać na nasz organizm.

Wpływa pozytywnie na układ krwionośny i jakość krwi

Spora ilość żelaza w bobie sprawia, że warzywo to dobroczynnie wpływa na układ krwionośny oraz jakość krwi. Stąd bób powinien znaleźć się w diecie osób, które zmagają się z anemią.

Obniża poziom cukru we krwi

Wykazano, że regularnie jedzony bób może obniżyć poziom cukru we krwi, a tym samym wspomóc leczenie cukrzycy typu drugiego.

Przyspiesza przemianę materii

Dzięki wysokiej zawartości błonnika bób doskonale wpływa na przemianę materii. Poprawia trawienie i przyspiesza spalanie tłuszczu. Jest niskokaloryczny, dlatego doskonale sprawdzi się w jadłospisie osób, które są na diecie.

Bób dla kobiet w ciąży

Bób to również bogactwo kwasu foliowego, który potrzebny jest kobietom w okresie ciąży. Bób warto jeść jeszcze kilka miesięcy przed zajściem w ciążę.

Zapobiega zakwaszeniu organizmu

Dzięki obecności wapnia, sodu, potasu i magnezu bób wykazuje również działanie alkalizujące, czyli chroniące organizm przed zakwaszeniem. To kolejny ważny powód, dla którego warto na stałe włączyć bób do diety.

Jak przyrządzać bób?

Bób świetnie sprawdzi się w sałatkach, zupach, farszach czy zapiekankach. Możemy również dodać go do jajecznicy lub zastąpić nim ziemniaki.

Przepis na pyszną i lekką sałatkę z bobem

Oto składniki potrzebne do przyrządzenia sałatki:

* szklanka ugotowanego bobu;

* świeża rukola (około 100 gramów);

* sezam (garść);

* ser feta;

* 10 - 15 pomidorów koktajlowych;

* czerwona cebula.

Sos

* jeden ząbek czosnku;

* łyżeczka musztardy miodowej;

* jedna łyżeczka płynnego miodu;

* sok z połówki cytryny;

* cztery łyżki oliwy z oliwek;

* sól i pieprz.

W osolonej wodzie gotujemy bób około 15 minut. Myjemy dokładnie resztę składników. Rukolę wrzucamy do dużego naczynia, dodajemy posiekaną cebulkę, pomidory, sezam i pokrojony w kostkę ser feta. Na koniec dodajemy ostudzony bób i delikatnie mieszamy całość. Przygotowujemy sos (wystarczy dokładnie wymieszać wszystkie składniki) i polewamy nim sałatkę.

Kto powinien unikać jedzenia bobu?

Bób, choć bardzo zdrowy, nie jest wskazany dla każdego. Ze względu na wysoką zawartość związków purynowych bobu powinny unikać osoby chorujące na dnę moczanową, mające tendencję do wytrącania się kamieni szczawianowych i cierpiące na chorobę Parkinsona. Bobu nie zaleca się również podawać niemowlakom.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama