Reklama

Biały, brązowy, trzcinowy: Co trzeba wiedzieć o cukrze?

Choć jeszcze w 200 lat temu był niezwykle drogocenny i wykorzystywany niezwykle rzadko, to rewolucja przemysłowa spowodowała, że przestał być towarem luksusowym. Cukier, bo o nim mowa, współcześnie jest bardzo tani i powszechnie dostępny. Współcześnie wiele osób z niego rezygnuje, ponieważ sprzyja powstawaniu wielu chorób cywilizacyjnych, ale i tak nie brakuje osób, które spożywają go na co dzień. Na rynku można bez problemu kupić cukier biały, brązowy, jak i trzcinowy, które różnią się właściwościami i sposobem produkcji. Co o nich trzeba wiedzieć? Jak wpływają na nasze zdrowie? Czemu często cukier nazywany jest "białą śmiercią"?

Cukier biały

Biały cukier jest najpowszechniejszą substancją słodzącą, którą można kupić w sklepach. Najczęściej produkowany jest z buraków cukrowych, które poddawane są różnym procesom fizycznym i chemicznym, aby powstał gotowy produkt. Ten oferowany na rynku występuje w postaci kryształków, ale też spotyka się go w różnych formach, np. w kostkach. Poddawany jest często procesowi rafinacji, co sprawia, że jest oczyszczony z różnych substancji (przede wszystkim melasy) i finalnie składa się wyłącznie z sacharozy. Wartość energetyczna w 100 gramach cukru, wynosi około 400kcal.

Właściwości cukru

Cukier, oprócz tego, że jest dodatkiem kawy czy herbaty, często można spotkać go w różnego rodzaju napojach gazowanych, słodyczach, wypiekach, itp. Cukier prócz nadawania smaku, często traktowany jest jako konserwant żywności. Niestety, jego nadużywanie w codziennej diecie jest szkodliwe, ponieważ w nadmiarze może doprowadzić od cukrzycy, zaburza gospodarkę hormonalną i kwasowo-zasadową organizmu, sprzyja powstawaniu chorób cywilizacyjnych, a także może doprowadzić do psucia zębów. Tutaj trzeba wspomnieć, że cukier może uzależniać, co często powoduje otyłość i nadwagę. Biorąc pod uwagę ilość produktów, w których można go znaleźć, nie powinno się już dodawać samego białego cukru do codziennej diety. Dlatego często można natknąć się na przydomek: „biała śmierć”

Cukier brązowy

Nie trudno spotkać w sklepowych półkach cukier brązowy. Wbrew obiegowej opinii, nie jest on zdrowszym zamiennikiem zwykłego, białego. Składem nie różni się niczym od sacharozy: w początkowej fazie produkcji jest również rafinowany. Cukier brązowy swoją barwę zawdzięcza karmelowi, który dodaje się pod koniec procesy wytwarzania. Niekiedy poddawany jest częściowej rafinacji albo w ogóle jest jej pozbawiony – wtedy barwnikiem jest melasa. Nierafinowany cukier brązowy zawiera śladowe substancje składników odżywczych, przede wszystkim potas, żelazo, magnez i wapń. Spożywanie go i używanie jako substytutu białego cukru mija się z celem, gdyż jest równie szkodliwy.

Cukier trzcinowy

Cukier trzcinowy, jak sama nazwa wskazuje, produkowany jest z trzciny cukrowej. Praktycznie nie różni się od cukru białego, czy trzcinowego. W procesie produkcji może być poddawany rafinacji (wtedy może mieć brązowy lub nawet biały kolor) bądź nie: wtedy jego konsystencja jest cięższa, bardziej zbita. W niektórych krajach spotyka się cukier trzcinowy w postaci płynnej, który zawiera aż 50 % melasy i ma bardzo ciemną barwę.

Czy cukier trzcinowy jest zdrowszy od białego i brązowego?

Wiele osób błędnie myśli, że cukier trzcinowy jest zdrowszy od białego. Niestety, głównym jego składnikiem nadal jest sacharoza, która ma negatywny wpływ na kondycję organizmu. Co prawda, nierafinowany cukier, zawiera melasę, w której znajdują się pierwiastki (żelazo, potas, magnez, wapń). Jednak ich stężenie jest tak niskie, że nie mają znaczącego wpływu na zdrowie. Trzeba pamiętać, że cukier trzcinowy, tak samo jak biały, jest bardzo kaloryczny. 100 gramów, to około 380kcal.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama