Reklama

Antyoksydanty, które powinny znaleźć się w naszej diecie

Antyoksydanty, inaczej nazywane przeciwutleniaczami to naturalne substancje, które chronią nasze organizmy przed nowotworami, a także znacząco spowalniają proces starzenia się naszego organizmu. Uznaje się je za podstawowy składnik diety antynowotworowej. Najsilniejsze działania antyoksydacyjne mają substancje zawarte w większości warzyw i owoców, a także witaminy A, E i C. Każdy z nas powinien zadbać o regularne dostarczanie ich do organizmu. Poniżej przedstawiamy produkty, które posiadają największe ilości przeciwutleniaczy.

Reklama

Czym są antyoksydanty?

Antyoksydanty, zwane przeciwutleniaczami, są związkami chemicznymi, które posiadają zdolność równoważenia szkodliwego działania procesów utleniających w organizmie. Znaczy to tyle, że już niewielkie ich dawki powstrzymują proces powstawania wolnych rodników. Zbyt duża ilość wolnych rodników sprzyja rozwojowi niebezpiecznych chorób, m.in. układu krążenia, wspomnianych już nowotworów, cukrzycy czy zwyrodnieniu plamki żółtej. Antyoksydanty regenerują również organizm, opóźniają proces starzenia się i chronią serce. Nie można zatem o nich zapominać w codziennej diecie.

Gdzie znajdziemy antyoksydanty?

Antyoksydanty najlepiej dostarczać do organizmu w postaci naturalnych produktów. Ich największe ilości posiadają warzywa, owoce oraz przyprawy.

Przyprawy i zioła

Przyprawy takie jak cynamon, oregano czy curry uznawane są za jedne najcenniejszych źródeł antyoksydantów. Powszechnie traktowane są jako substancje antynowotworowe i zalecane do codziennego spożycia. Bogaty w cenne witaminy jest również imbir, który zaleca się trzeć do herbaty lub przygotowywać z niego napar.

Owoce

Najwięcej antyoksydantów zawierają tzw. owoce sezonowe, czyli borówki, maliny, agrest, granat czy porzeczki. Dlatego w okresie wiosny i lata powinniśmy jeść ich naprawdę dużo. Ponadto, cenne przeciwutleniacze posiadają cytrusy: pomarańcze, cytryny i grejpfruty. Te wartościowe substancje znajdziemy również w śliwkach, ananasach, morelach czy winogronach. Nie zapominajmy zatem o ich obecności w naszej diecie.

Warzywa

Jeśli chodzi o warzywa, przeciwutleniacze znajdziesz w czerwonej kapuście, papryce, natce pietruszki, brukselce, szpinaku i brokułach, szparagach, a także w ogórkach, karczochach i czosnku. Zadbaj zatem, by każde z tych warzyw pojawiło się w twoich codziennych posiłkach.

Duże ilości antyoksydantów zawierają również ryby, szczególnie makrela, łosoś czy halibut, a także produkty mleczne. Przeciwutleniacze znajdziesz także w kawie, czekoladzie, orzechach, kaszy, nasionach dyni, jajach i tłuszczach roślinnych. W celu ochrony swojego zdrowia, pamiętaj, by dbać o obecność tych produktów w swojej diecie.

O dostarczaniu antyoksydantów do organizmu należy pamiętać przez cały rok. Nie ważne czy jest to wiosna, czy jesień. Regularnie spożywane budują w naszym organizmie zaporę ochronną przed niebezpiecznymi chorobami. Pamiętaj, by w miarę możliwości wybierać naturalne i świeże produkty, które zawierają duże ilości cennych przeciwutleniaczy.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama