Reklama

5 powodów, dla których warto jeść więcej soli

W ostatnich latach sól zyskała bardzo złą sławę i trudno jednoznacznie określić, czy jej spożywanie jest zdrowe, czy też nie. W rozwiązaniu tego problemu najważniejsza wydaje się odpowiedź na pytanie, jakiego rodzaju sól mamy w swojej codziennej diecie. Sól przetworzona przez człowieka nie jest tym samym, co sól naturalna, bogata w minerały. Sól stołowa zawiera w 97% chlorek sodu (NaCl), jest produkowana chemicznie, bielona i tym samym pozbawiana większości składników odżywczych. W jej składzie znajduje się też często aluminium, które podejrzewa się o przyczynianie się do rozwoju między innymi choroby Alzheimera. Prawdziwa, naturalna sól jest zdrowa i zawiera składniki potrzebne nam do normalnego funkcjonowania. Dlaczego powinniśmy jeść więcej soli?

Wrażliwość insulinowa

W ostatnim czasie często upatruje się związku pomiędzy odpowiednią ilością spożywanej soli a opornością insulinową. W świetle rosnącej liczby osób chorych na cukrzycę, warto wziąć pod uwagę spożywanie wystarczającej ilości tego produktu.

Hydratacja

Picie wody z solą każdego poranka pozwala na zwiększenie energii, złagodzenie objawów alergicznych i odpowiednie nawodnienie (hydratację). Sól z zawartością minerałów jest niezbędna dla prawidłowego nawodnienia organizmu.

Długowieczność

Niewystarczające spożywanie soli może mieć wpływ na szybszą umieralność. Dla przykładu, Japończycy, którzy cieszą się największą średnią długością życia, spożywają dziennie około 4650 miligramów soli, podczas gdy Amerykanie zaledwie 3700 miligramów.

Hormony

Uważa się, że sól przyspiesza oczyszczanie krwi z kortyzolu. Im szybciej zostanie ona z niego oczyszczona, tym szybciej minie stres. Istnieją przesłanki, że stres powoduje zwiększony apetyt na sól. Doświadczenie wykonane na myszach wykazało, że aktywacja współczulnego układu nerwowego przez czynnik stresujący sprawiała, że wolały one pić wodę z solą niż czystą wodę.

Trawienie

Sól odgrywa ważną rolę w procesie trawienia i wchłaniania. Aktywuje enzym o nazwie amylaza ślinowa, dzięki któremu nasze kubki smakowe mogą rozróżniać smaki. Wspomaga organizm w rozbijaniu pokarmów i tworzy kwas chlorowodorowy. Kwas ten jest niezwykle ważną substancją, wyściełającą ścianki żołądka.

Jaki rodzaj soli?

Jeśli zależy nam na soli, która będzie wspierać nasze zdrowie, jej rodzaj jest kluczowy. Na przykład istnieje ogromna różnica pomiędzy solą himalajską, która zawiera aż 93 dodatkowe minerały a solą kuchenną, która jest wyprodukowana w laboratorium i zawiera jedynie 2 minerały. Sól himalajska doskonale nadaje się do przyrządzania solanki oraz do gotowania. Godną polecenia solą jest też sól z Redmond. Ma ona najdelikatniejszy z wszystkich soli smak. Jest doskonała do przyrządzania wszelkiego rodzaju potraw.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama