Reklama

10 zdrowych nawyków

Zdrowie jest ważne i twoim obowiązkiem jest o nie dbać. Będąc zdrowym, sprawiasz, że w dobrej kondycji jest nie tylko twój mózg, lecz także ciało. Poza tym masz więcej energii, żyjesz dłużej, wyglądasz lepiej, masz więcej siły i pewności siebie, a także mniejsza ryzyko chorób. W dzisiejszych czasach ciężko jest znaleźć czas na to, aby zadbać o zdrowie i jest to jedna z przyczyn śmierci młodych osób, które cierpią na różne dolegliwości, nadwagę, stres czy depresję. Oto 10 nawyków, które poprawią twoje zdrowie.

Reklama

Regularne ćwiczenia

Regularne ćwiczenia mają efekt krótko, jak i długotrwały. Wiele badań wykazało, że aktywność fizyczna poprawia humor, redukuje stres, poprawia sprawność psychiczną, pozwala zachować sylwetkę, buduje masę mięśniową, wzmacnia kości oraz chroni przed chorobami układu sercowo-naczyniowego, otyłością i cukrzycą. Jednak wciąż niewiele osób stosuje się do tej zasady.

Ćwicz codziennie, nawet jeśli ma to być tylko 15 minut, aby twoje ciało były mocne, młode, szczuplejsze oraz zdrowsze.

Możesz spróbować następujący rzeczy:

* spaceruj wokół miejsca swojego zamieszkania lub po parku 30 minut dziennie

* spróbuj ćwiczyć Yogę, na przykład Surya Namaskar codziennie

* rozciągaj się rano i wieczorem

* wybieraj schody zamiast windy

* tańcz

* jeździj na rowerze, uprawiaj jogging lub biegaj w pobliskim parku

* dołącz do klubu pływackiego

* rób pompki i ćwicz z hantlami

Jedz śniadania codziennie

Aby mieć dużo energii i być w jak najlepszej formie, nigdy nie zapominaj o śniadaniu. Jedzenie zdrowego śniadania, pomaga zrzucić wagę, utrzymać prawidłowy metabolizm, dostarczyć potrzebnych składników odżywczych, dodać energii, poprawić bystrość umysłu, pamięć oraz koncentrację.

Jeśli nie zjesz śniadania, to będziesz miał mniej energii, nie będziesz mógł się skoncentrować, a także wzrośnie ryzyko otyłości i niedoboru składników odżywczych.

Niezależnie od tego, jak bardzo jesteś zajęty, możesz znaleźć czas na śniadanie, które dostarczy ci węglowodanów, białka, włókien, niezbędnych minerałów oraz odrobinę zdrowych tłuszczy.

Przykłady śniadań:

* pełnoziarnisty tost z masłem orzechowym

* jogurt z dodatkiem orzechów i owoców

* szklanka koktajlu owocowego

* szklanka mleka oraz tost lub kanapka z warzywami

* omlet lub jajka na twardo

Aby spędzać więcej czasu razem, staraj się jadać śniadania z rodziną.

Wysypiaj się

W dzisiejszych czasach wszyscy mamy napięte grafiki, przez co coraz więcej osób poświęca czas snu na pracę. Jednak trzeba unikać takich sytuacji, ponieważ niewystarczająca ilość snu może spowodować problemy ze zdrowiem.

Sen jest niezbędny dla naszego organizmu, ponieważ dzięki niemu nasz organizm reguluje oraz regeneruje komórki. Większość dorosłych potrzebuje od 7 do 8 godzin snu, aby ich ciało funkcjonowało prawidłowo.

Zdrowy sen utrzymuje w zdrowiu serce, chroni przed rakiem, redukuje stres oraz stany zapalne, poprawia twoją uwagę i pamięć, sprzyja odchudzaniu, wyostrza umysł, minimalizuje ryzyko depresji oraz pomaga naszemu organizmowi się zregenerować.

Oto kilka rad na poprawię jakości snu:

* unikaj ćwiczeń fizycznych bezpośrednio przed snem

* unikaj napojów i jedzenia zawierającego kofeinę w popołudniowych porach dnia

* staraj się, aby drzemki w ciągu dnia trwały maksymalnie 20 minut

* alkohol spożywaj w umiarkowanych ilościach

* nie przejadaj się przed snem

* rzuć palenie

* stwórz sobie przyjazne środowisko w pokoju, w którym śpisz

* ustal rutynę snu i stosuj się do niej

Oddychaj głęboko

Oddychanie jest czymś, co robimy automatycznie. Pozwala ono dostarczyć do organizmu tlen oraz wydalić dwutlenek węgla. Jeśli zaczniesz świadomie oddychać głęboko przeponą, a nie klatką piersiową, to poprawisz swoje ogólne samopoczucie. Taki sposób oddychania zwiększa dopływ tlenu i relaksuje ciało i umysł, redukując stres i niepokój. Poza tym oddychanie przez przeponę, zmniejsza ryzyko wielu chorób między innymi problemów z sercem, chorób układu oddechowego, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc oraz chorób serca.

Głębokie oddychanie przez 10-20 minut dziennie jest bardzo ważnym krokiem do zdrowego życia. Aby zwiększyć jego efektywność, wykonuj ćwiczenie rano na dworze, ponieważ w ten sposób dostarczysz sobie świeżego powietrza, a twój organizm wytworzy niezbędną witaminę D.

Utrzymuj dobrą higienę jamy ustnej

Bardzo ważne jest utrzymywanie w dobrym zdrowiu jamy ustnej, zębów oraz dziąseł, ponieważ idzie to w parze ze zdrowym ciałem. W twoich ustach gromadzą się bakterie, które w większości są nieszkodliwe i możesz się ich pozbyć, dbając o higienę jamy ustnej. W innym wypadku mogą spowodować one problemy zdrowotne.

Dbanie o higienę jamy ustnej, podniesie twoją samoocenę i poprawi pewność siebie, a także obniży ryzyko chorób serca, infekcji, stanów zapalnych i poprawi pamięć. Oprócz tego u osób chorych na cukrzycę ustabilizuje poziom cukru.

Oto kilka rad jak zadbać o higienę jamy ustnej:

* myj zęby dwa razy dziennie pastą z fluorem

* nitkuj zęby raz dziennie

* wymieniaj szczoteczkę co 3 lub 4 miesiące

* odwiedzaj regularnie dentystę

Odżywiaj się zdrowo

To, co jesz, ma bezpośredni wpływ na twój stan zdrowia. Jeśli chcesz żyć długo i bez problemów zdrowotnych, to kluczem do sukcesu w tym wypadku, jest właśnie zdrowe odżywianie.

Zdrowe odżywianie pomaga w utrzymaniu w dobrej kondycji nie tylko twojego ciała, lecz także serca. Dzięki niemu wzmacniasz system odpornościowy, dostarczasz sobie energii, poprawiasz pamięć oraz zmniejszasz ryzyko chorób.

Zmiana diety na bardziej zdrową wcale nie jest trudna. Dzięki wprowadzeniu w niej niewielkich zmian, możesz poprawić swój stan zdrowia.

Oto kilka wskazówek:

* jedz więcej owoców i warzyw pochodzenia naturalnego oraz spożywaj produkty pełnoziarniste oraz te, które zawierają chude białko

* używaj zdrowych olejów, takich jak oliwa z oliwek, olej kokosowy czy olej szafranowy

* czytaj etykiety na opakowaniu

* jako przekąskę wybieraj orzechy i nasiona

* ogranicz spożycie sodu i cukru

* unikaj czerwonego mięsa i niezdrowego jedzenia typu fast-food

* staraj się jadać w domu, a nie na mieście

* zamiast 2 dużych posiłków, jedz 5 lub 6 mniejszych

* dobrze przeżuwaj jedzenie

Utrzymuj odpowiedni poziom nawodnienia organizmu

Zawartość wody, to połowa twojej masy ciała. Bez niej nie jesteśmy w stanie przetrwać więcej niż kilka dni. Każda komórka i organ potrzebuje wody do prawidłowego funkcjonowania. Picie jej odpowiedniej ilości sprawia, że twój organizm jest nawodniony, przez co wzrasta twoja uwaga, kontrolujesz apetyt i poprawiasz swoją aktywność. Poza tym pijąc wodę, zapobiegasz zmęczeniu, bólom głowy i wysuszeniu skóry.

Aby twój organizm funkcjonował prawidłowo, pij co najmniej 8-10 szklanek wody dziennie. Jest to liczba orientacyjna, ponieważ różne osoby potrzebują innej jej ilości, aby pozostać nawodnionym.

Staraj się zawsze mieć przy sobie butelkę wody, aby unikać niezdrowych napojów, kiedy poczujesz pragnienie. Oprócz picia wody, możesz także jeść owoce i warzywa z wysoką jej zawartością takie jak arbuz, pomidory czy ogórki. Alternatywą jest także woda kokosowa.

Rzuć palenie

Jeśli nie palisz, to nie zaczynaj, a jeśli palisz, to rzuć dzisiaj dla zdrowszego jutra.

Nikotyna zawarta w tabace jest trutką, która działa powoli i powoduje ogromne szkody w każdym organie i osłabia zdrowie. Palenie powoduje choroby serca, udary, choroby płuc takie jak przewlekłe zapalenie oskrzeli i rozedmę, a także osteoporozę, zaćmę i różne rodzaje nowotworów. Oprócz tego palenie skraca życie od 5 do 10 lat.

Rzucenie palenia nie jest łatwe, ponieważ może mieć wpływ na twój stan psychiczny jak i fizyczny. Podczas tego procesu zaleca się kontakt z lekarzem. Pamiętaj, że aby rzucić palenie, musisz mieć silną wolę i determinację.

Dbaj o higienę osobistą

Jednym z najlepszych sposobów na utrzymanie zdrowia, jest dbanie o higienę osobistą, czyli regularne mycie włosów, skóry, twarzy, zębów, uszu, paznokci i stóp.

Aby poprawić swój stan zdrowia, stosuj się do poniższych zaleceń:

* bierz codziennie prysznic i myj włosy 2 lub 3 razy w tygodniu

* przed pójściem spać zmyj makijaż i dokładnie umyj twarz

* obcinaj regularnie paznokcie u rąk i stóp

* myj ręce kilka razy dziennie, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się bakterii i wirusów

* utrzymuj w czystości pościel i bieliznę

* myj codziennie stopy i dokładnie je wycieraj, szczególnie między palcami

szczotkuj włosy codziennie, aby były zdrowe

dbaj o higienę jamy ustnej, tak jak było to opisane wcześniej

Pamiętaj o regularnych badaniach

Aby utrzymać dobre zdrowie, musisz poddawać się regularnym badaniom i testom. Jest to najlepszy sposób na wykrycie problemów zdrowotnych, zanim się rozwiną. Jednym z najważniejszych badań są coroczne badania fizykalne, pomiar ciśnienia krwi, badania poziomu cholesterolu, kontrolne wizyty u dentysty, kolonoskopia, mammografia oraz badania wykrywające raka prostaty i skóry. Badania kontrolne pomogą wykryć takie problemy, jak nadciśnienie, cukrzycę, wysoki poziom cholesterolu, różne rodzaje nowotworów czy problemy ze zdrowiem jamy ustnej.

Skonsultuj się z lekarzem, który powie ci, jakie badania powinieneś wykonać na podstawie twojego wieku, płci, historii rodzinnej i trybu życia.

Podsumowując, wprowadzając wyżej wymienione czynności do swojej codziennej rutyny, zauważysz zmianę w samopoczuciu zarówno fizycznym, jak i psychicznym.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama