Reklama

10 korzyści z jedzenia kaszy bulgur

Kasza bulgur jest najbardziej bogatą w wartości odżywcze kaszą z rodziny pszenicznych. Jej siostry, czyli kasza manna i kuskus nie są aż tak zdrowe i wartościowe. Kasza bulgur, zanim trafi do naszych rąk, przechodzi długi proces przygotowania. Pszenica jest gotowana, suszona, a potem rozdrabniana. Efektem tego procesu jest kasza o brązowo- żółtej barwie, charakterystycznym smaku i zapachu, przypominającym nieco aromat orzechów. Kasza bulgur posiada zaskakująco wiele korzyści zdrowotnych, które są bardzo doceniane wśród dietetyków i lekarzy. Jest bogata w substancje, które wspomagają pracę serca, koją nerwy, a także obniżają poziom cukru we krwi. To tylko zapowiedź szeregu cennych właściwości tego rodzaju kaszy. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na temat kaszy bulgur, a także korzyści płynące z jej spożywania.

Co nieco o kaszy bulgur

Bulgur wywodzi się z Bliskiego Wschodu, a dokładnie z Turcji. Na tamtych terenach uprawia się ją od czterech tysięcy lat. Otrzymywana jest z gotowanych, wysuszonych i gniecionych ziaren najbardziej wartościowej pszenicy, zwanej durum. Kaszę bulgur, spośród innych kasz wyróżnia duża ilość właściwości i wartości odżywczych. Pierwszorzędnie charakteryzuje ją wysoka wartość błonnika, którego posiada aż dwa razy więcej. Jest również najmniej kaloryczna ze wszystkich kasz. W 100 gramach tego produktu są tylko 83 kalorie. Bulgur posiada również o wiele więcej cennego dla serca potasu, fosforu oraz magnezu.

Oprócz właściwości prozdrowotnych, kasza bulgur ma również szerokie zastosowanie w świecie kulinarnym. Dietetycy są zgodni, co do tego, że produkty przygotowywane na bazie pszenicy twardej są o wiele zdrowsze od tych wytwarzanych na bazie zwykłej pszenicy. To dlatego, że posiadają więcej witamin, pierwiastków mineralnych i innych substancji korzystnych dla naszego organizmu.

Kasza bulgur występuje w trzech odmianach:

- drobnoziarnistej;

- średnioziarnistej;

- gruboziarnistej.

Najpopularniejszy jest bulgur drobnoziarnisty, który wykorzystuje się w wielu daniach. Pszenica durum może być wykorzystywana w różnych formach, jako makarony, chleb, czy dodatek do sałatek oraz do zimnych i gorących dań. Regularne spożywanie kaszy bulgur dostarcza nam zastrzyku cennej energii i witamin!

Korzyści zdrowotne spożywania kaszy bulgur:

Poprawia trawienie

Ze względu na wysoką zawartość błonnika, kasza bulgur doskonale poprawia funkcjonowanie naszego układu pokarmowego. Przede wszystkim przyspiesza przemianę materii, pomagając utrzymać smukłą sylwetkę. Bulgur poprawia również perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom, wzdęciom i skurczom. Błonnik zawarty w kaszy przyspiesza wchłanianie składników odżywczych, przez co poprawia równowagę cholesterolu w organizmie. Warto wiedzieć, że bulgur posiada o wiele więcej błonnika niż wiele innych kasz pozyskiwanych z podobnych zbóż.

Trafiona dla diabetyków

Ze względu na swój niski indeks glikemiczny jest produktem idealnym i bezpiecznym dla diabetyków, gdyż nie powoduje gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi. W 100 gramach ugotowanej kaszy jest około 19 gramów węglowodanów, z czego 0,10 grama to cukry proste. Jeśli zmagasz się z cukrzycą, a nie chcesz narażać się na nagły skok cukru, wybierz kaszę bulgur zamiast innych produktów sypkich. To na pewno zabezpieczy cię przed niechcianymi dolegliwościami.

Wspiera budowę mocnych kości

Kasza bulgur zawiera również szereg cennych minerałów, które poprawiają wytrzymałość i gęstość naszych kości. Wraz z wiekiem, gęstość mineralna kości spada, powinniśmy zatem dostarczyć im odpowiednie ilości fosforu, manganu i żelaza. To wszystko, by chronić je przed osteoporozą. Kasza bulgur dostarcza tych minerałów w wysokich stężeniach, poprawiając kondycję naszego zdrowia. To kolejny dowód na to, że warto wdrożyć ten produkt do naszej codziennej diety.

Chroni serce

Warto wiedzieć, że kasza bulgur zawiera również współpracujące ze sobą ważne dla zdrowia organizmu składniki mineralne, które odpowiedzialne są głównie za prawidłowa pracę układu sercowo- naczyniowego. Są to potas, magnez, wapń i sód.

* potas obniża ciśnienie krwi, a w czasie wysiłku fizycznego wzmaga skurcze serca, a także lepiej dotlenia organizm;

* wapń pełni podobną rolę, a dodatkowo jest niezbędny do prawidłowych skurczów serca, w związku z tym odgrywa ważną rolę w prawidłowym ukrwieniu wszystkich tkanek ciała;

* magnez z kolei rozszerza tętnice, a tym samym chroni nas przed zawałem. Ponadto pomaga w regulowaniu poziomu wapnia i poprawia wchłanianie potasu;

* sód wspólnie z potasem reguluje napięcie mięśniowe i wpływa na przewodzenie bodźców w komórkach nerwowych.

Ponadto, błonnik w kaszy bulgur, obniża poziom złego cholesterolu oraz wiąże tłuszcze w przewodzie pokarmowym, zmniejszając tym samym ryzyko rozwoju miażdżycy, która może doprowadzić do zawału serca, udaru mózgu, zatoru płucnego czy zakrzepicy.

Zwiększa odporność

Szeroka gama witamin i minerałów występujących w kaszy bulgur może mieć także korzystny wpływ na nasz układ odpornościowy. Bulgur zawiera cynk, który odpowiedzialny jest za układ immunologiczny w organizmie. Spożywanie tego produktu przynajmniej trzy razy w tygodniu może skutkować znaczną poprawą naszej odporności.

Zapobiega anemii

Kolejnym cennym związkiem, który posiada kasza bulgur, jest żelazo. By nasz układ krążenia poprawnie pracował, powinniśmy mu dostarczać duże ilości żelaza. Kasza bulgar niewątpliwie nam w tym pomoże.

Niedobór żelaza powoduje niedokrwistość i może doprowadzić do wielu zaburzeń, osłabienia, dezorientacji, zmęczenia, a także problemów żołądkowych. To dla tego, że żelazo jest niezbędnym składnikiem krwinek czerwonych. Kiedy poziom żelaza spada, maleje również energia naszego organizmu, czego konsekwencją może być anemia. Standardowa porcja kaszy bulgur, czyli około 100 gramów, zawiera 15 procent dziennego zapotrzebowania na ten minerał.

Pomaga dbać o linię

Niskokaloryczny charakter kaszy bulgur czyni ją idealnym pokarmem dla osób będących na diecie lub chcących schudnąć. Wysoka zawartość błonnika sprawia, że czujesz się bardziej syty, zapobiegając jednocześnie podjadaniu pomiędzy posiłkami. Dostarczasz zatem mniej tłuszczów i kalorii do organizmu, dzięki czemu łatwiej pozbywasz się zbędnych kilogramów. Kasza bulgur wpływa świetnie na poprawę przemiany materii oraz na ogólną pracę układu trawiennego. Powinna być zatem podstawowym składnikiem diety u osób, które dbają o swoją sylwetkę.

Zapobiega przewlekłym chorobom

Kasza bulgur bogata jest również w szereg różnorodnych składników antyoksydacyjnych, które przyczyniają się do wyeliminowania stanu zapalnego z organizmu oraz zmniejszają mutację zdrowych komórek. Wolne rodniki stymulują stres oksydacyjny w organizmie, a tym samym stan zapalny, który może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych. Spożywanie kaszy bulgur działa również antynowotworowo.

Wspomaga rozwój i wzrost młodego organizmu

Kasza bulgur jest również źródłem aminokwasów, których organizm (szczególnie młody) potrzebuje do prawidłowego rozwoju i regeneracji. Dlatego zaleca się ją podawać dzieciom, by ich kości i mięśnie odpowiednio się wykształciły. Bulgur jest również doskonałym źródłem białka, które jest nieodzownie potrzebne do rozwoju nowych komórek, tkanek i naczyń krwionośnych. Szczególnie wtedy, gdy organizm potrzebuje ich do regeneracji po ciężkich urazach czy chorobach.

Pomaga spokojnie zasnąć

Kasza bulgur dzięki wysokiej zawartości magnezu pozwala ukoić system nerwowy i pomaga nam zasnąć. Należy zatem do grupy naturalnych środków poprawiających sen. Dlatego osoby, które zmagają się z bezsennością powinny jak najszybciej wprowadzić ten wartościowy produkt do swojego jadłospisu.

Jak widać kasza bulgur posiada wiele cennych właściwości prozdrowotnych. Jest również tanim produktem, co jest jej kolejną zaletą. Warto wprowadzić ją na stałe do naszej diety.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama