Reklama

Czym różni się masło kakaowe od kakao?

Czekolada to przysmak, który lubią osoby w każdym wieku. Chociaż czekolada od zawsze jest obwiniana za powodowanie próchnicy zębów oraz zbędny przyrost wagi, to ciemna czekolada posiada pewne korzyści dla zdrowia. To bardzo dobra informacja dla wszystkich miłośników czekolady, którzy mogą delektować się jej smakiem i czerpać korzyści zdrowotne jednocześnie. Jednakże należy zaznaczyć, że mówiąc o korzyściach zdrowotnych wynikających z jedzenia czekolady nie mamy na myśli zwykłej czekolady, którą można kupić w pierwszym lepszym sklepie. Najistotniejszy w czekoladzie jest składnik o nazwie kakao i to właśnie on ma tak pozytywny wpływ na twoje zdrowie.

Reklama

Różnice pomiędzy masłem kakaowym a kakao

Masło kakaowe i kakao często są ze sobą mylone. To główne składniki twojej ulubionej czekolady. Masło kakaowe otrzymuje się w wyniku wytłaczania na zimno surowych owoców kakaowca. Surowe kakao poddane działaniu wysokiej temperatury zamienia się w proszek kakaowy.

Jednakże wysoka temperatura zmienia strukturę molekularną ziaren kakaowca. Zawartość enzymów i wartości odżywcze maleją.

Czekolada dla zdrowia

Rzucenie czekolady wydaje się być ciężkim zadaniem, ale możesz zamienić zwykłą tabliczkę na zdrową czekoladę zawierającą surowe kakao. Jednym ze sposobów oszukania ograniczeń stawianych przez dietę bez uszczerbku na zdrowiu jest przyrządzanie ulubionych potraw na swój sposób. Możesz wtedy użyć najzdrowszych składników i zjeść to, na co masz ochotę.

Wiele sztandarowych marek dodaje do masła kakaowego różne oleje roślinne, które sprawiają, że produkt, który kupujesz nie jest prawdziwą czekoladą. Oto cała ironia. Mimo iż naukowcy zalecają jedzenie ciemnej czekolady należy pamiętać, że im mniej przetworzona czekolada tym korzystniejsza dla zdrowia.

Właściwości czekolady

Ciemna czekolada charakteryzuje się wyższą przyswajalnością przeciwutleniaczy w porównaniu z czekoladą mleczną. Czekolada mleczna zawiera dużo cukru lub fruktozy, które powodują gromadzenie się tłuszczu w organizmie. Surowe kakao niesie wiele zalet dla zdrowia. Zawiera w dużych ilościach resweratrol, silny przeciwutleniacz, który odgrywa istotną rolę w ochronie twojego układu nerwowego.

Jak potwierdzają liczne badania, kakao pomaga zapobiegać chorobom serca a także pomaga kontrolować ciśnienie krwi. W ciemnej czekoladzie można znaleźć magnez, żelazo, wapń, cynk i potas w sporych ilościach. Świetnie poprawia ona także humor. Kiedy tylko poczujesz, że spada ci nastrój zjedz czekoladę zawierającą dużą ilość kakao, a wkrótce poczujesz, jak humor powraca. Są badania, które udowadniają, że ciemna czekolada może się okazać skutecznym sprzymierzeńcem w walce z rakiem.

Domowa czekolada

Zdziwisz się, ale możesz samodzielnie wykonać swoją własną czekoladę, która będzie tak zdrowa, jak to tylko możliwe. Znajdujący się poniżej prosty przepis składa się zaledwie z 3 składników i wykonana zgodnie ze znajdującymi się w nim wskazówkami czekolada zaspokoi potrzebę zjedzenia słodkości przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich wartości odżywczych. Najlepsze jest to, że przygotowanie czekolady nie zajmie zbyt wiele twojego czasu i nie będziesz czuł się winny sięgając po kolejną kosteczkę.

Przepis na prawdziwą czekoladę

½ szklanki oleju kokosowego z pierwszego tłoczenia (w formie płynnej)

½ szklanki proszku kakaowego

4-6 łyżek stołowych surowego miodu

Możesz wybrać organiczny proszek kakaowy, aby twoja czekolada była jeszcze zdrowsza. Wymienione składniki są łatwo dostępne w sklepach ze zdrową żywnością.

Sposób przygotowania

Przygotuj średniej wielkości miskę. Umieść w niej wszystkie składniki i dokładnie wymieszaj. Możesz dowolnie modyfikować ilość dodanego miodu, zgodnie z upodobaniami. Pamiętaj jednak, że to ma być ciemna czekolada, nie powinna więc być zbyt słodka.

Bardzo pomocny w uzyskaniu gładkiej mieszanki może okazać się ręczny blender.

Przełóż uzyskaną masę do wybranej formy. Włóż ją do lodówki na około godzinę.

Po tym czasie, twoja przepyszna i zdrowa czekolada domowej roboty jest gotowa. Wyjmij ją z lodówki na kilka minut przed zjedzeniem. Możesz zmodyfikować przepis eksperymentując z różnymi smakami dodając ekstrakt z wanilii, posiekane pieczone orzechy, jagody, itp.

Najważniejszy w robieniu swojej własnej czekolady jest fakt, że dostarczasz swojemu organizmowi wartości odżywcze znajdujące się w kakao bez żadnych domieszek.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama