Reklama

Dorsz atlantycki: Właściwości i sposób przyrządzania

Dorsz atlantycki ma wiele wartości odżywczych, które są cenne dla naszego organizmu. Zawiera on dużo witamin, kwasów tłuszczowych oraz minerałów. Delikatna konsystencja ryby sprawia, że smakuje wyśmienicie, dlatego lubią ją zarówno dzieci, jak i dorośli. Co warto wiedzieć o dorszu atlantyckim? Poniżej podpowiadamy.


Matura 2022: Arkusze i odpowiedzi z języka polskiego

Co to jest dorsz atlantycki?

Dorsz atlantycki to ryba drapieżna, która może osiągnąć nawet dwa metry długości. Występuje najczęściej w północnej części Oceanu Atlantyckiego oraz w Pacyfiku i Bałtyku. Dorsza można kupić przez cały rok, ale w Polsce jego połów jest ograniczony ze względu na nieliczną populację. Mięso tej ryby ma białą barwę i mało ości, a to sprawia, że jest chętnie wybieraną rybą.

Reklama

Właściwości odżywcze dorsza atlantyckiego

Ryba ta zawiera cenne dla zdrowia kwasy omega-3, które obniżają zawartość złego cholesterolu i ciśnienie krwi, a także zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału serca. Kolejnym cennym składnikiem jest białko: stanowi budulec włosów, paznokci i zębów. Warto też wspomnieć o potasie, ponieważ ma on niebagatelne znaczenie dla organizmu: poprawia pracę nerek i mięśni oraz reguluje gospodarkę mineralną. Ponadto połączenie magnezu i witaminy B - składników obecnych w dorszu atlantyckim - wspiera układ hormonalny i nerwowy.

Jak rozpoznać czy dorsz jest świeży?

Jakość dorsza atlantyckiego można poznać po zapachu. Choć ryba ma swoją specyficzną woń, to jednak świeży dorsz nie może cuchnąć. Mięso powinno być jędrne i sprężyste, natomiast łuski przylegać do skóry. Dobre filety są błyszczące i gładkie, a oczy błyszczące z wyrazistą źrenicą. Najpewniejszym źródłem jest targ rybny, gdzie sprowadza się świeże dorsze zaraz po ich złowieniu.

Polecam: Twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem: idealny pomysł na śniadanie

Prosty sposób przyrządzenia dorsza

Mięso z dorsza jest delikatne i praktycznie nie ma ości, a jego przyrządzenie nie stanowi większego problemu. Najwięcej wartości odżywczych ryba zachowuje podczas przygotowania jej na parze. Filet z tej ryby wyśmienicie smakuje również podany prosto z piekarnika: z dodatkiem warzyw, np. w wersji po grecku. Odradza się smażenia dorsza atlantyckiego na głębokim oleju, ponieważ nim nasiąka, a ponadto traci cenne składniki odżywcze.

Zobacz też:

Jak zrobić chleb portugalski?

Litewskie placki ziemniaczane z mięsem. Przepis, który powinien znać każdy smakosz

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama