Reklama

Skuteczne sposoby na dobre trawienie

Proces trawienia trzeba odpowiednio stymulować i wzmacniać, aby przebiegał bez zarzutu. Jeśli chcemy uniknąć niechcianych sensacji żołądkowych, dysfunkcji jelit, uporczywych zaparć czy wzdęć, powinniśmy się trzymać kilku kluczowych żywnościowych zasad. Regularne, acz małe posiłki, właściwe nawodnienie organizmu, stosowanie bukietu przypraw i leczniczych ziół to najkrótsza i - dodać warto - sprawdzona droga do sukcesu. O czym jeszcze należy pamiętać? Wszystkie potrzebne wskazówki znajdziecie poniżej.

Reklama

Jedz małymi kęsami

Pamiętaj, aby zawsze starać się jeść powoli i małymi kęsami. Dzięki zastosowaniu tej prostej zasady ułatwiamy mieszanie się śliny z pokarmem. Regularne gryzienie i żucie pokarmu stymuluje wydzielanie soku żołądkowego i trzustkowego, które są niezbędne do prawidłowego, a przede wszystkim wydajanego trawienia.

Nie przejadaj się

Tuż po zjedzeniu posiłku staraj się mimo wszystko skłonić do minimalnej aktywności i unikaj kładzenia się. Trzymając się tej prostej zasady unikniesz cofania się treści pokarmowej z żołądka do przełyku. Postaraj się też unikać mówienia podczas jedzenia. Postępując w ten sposób, nie będziesz łykać powietrza, a tym samym unikniesz nieprzyjemnego odbijania się.

Pamiętaj też, że aktywność fizyczna usprawnia perystaltykę jelit. Gdy się ruszasz, one zaczynają pracować. Stosując ten prosty sposób, unikniesz zaparć. Nie zapominaj też o piciu 1,5-2 l wody, herbat owocowych lub naparów z ziół dziennie.

Stawiaj na małe porcje

Nie od dziś wiadomo, że lepiej jeść częściej, ale za to małymi porcjami, niż jednorazowo pochłaniać olbrzymie porcje produktów, zwłaszcza tych ciężkostrawnych. Żołądek ma ograniczoną pojemność. Jeśli zatem wprowadzisz do niego nadmierne ilości pokarmu, przekraczające 1,5 l, jego ścianki rozciągną się i będziesz odczuwała nieprzyjemny efekt rozpierania żołądka.

Odpowiednie nawodnienie organizmu

Gwarantem prawidłowego trawienia jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Dlaczego to jest tak istotne? Płyny nawilżają pokarm i ułatwiają jego przesuwanie przez układ pokarmowy. Ponadto przyspieszają proces rozpuszczania i wchłaniania witamin oraz składników mineralnych przez organizm. Jeśli chcesz obliczyć dzienną ilość płynów niezbędną dla organizmu,

podziel masę ciała przez liczbę 28. I tak, jeśli ważysz 60 kg, powinnaś pić ok. 2,1 l.

Sięgaj po probiotyki

Nawet w święta sięgaj po produkty zawierające żywe kultury bakterii. Ułatwiają one trawienie i wchłanianie składników odżywczych, a przy tym hamują rozwój szkodliwych drobnoustrojów w jelitach. Jeśli nie możesz przekonać się do nabiału, wybierz kiszoną kapustę lub ogórki.

Pomocne przyprawy

Ryzyko pojawienia się dolegliwości żołądkowych minimalizuje umiejętne dobieranie i dozowanie przypraw, które wzmacniają smak potraw. Na jakie najlepiej postawić? Przede wszystkim warto często sięgać po anyż. Ta cenna przyprawa bardzo często wykorzystywana jest w terapii zaburzeń trawienia, objawiającymi się najczęściej zaparciami, bólami brzucha czy wzdęciami. Jego kulinarne wykorzystanie jest wszechstronne. Stanowi doskonały dodatek do gotowanych jarzyn (czerwonej kapusty, szpinaku, marchwi, buraków), sosów, potraw z ryżu, ponczów, likierów, kompotów, pierników i ciastek. Podobne działanie do anyżu wykazuje gałka muszkatołowa. Przede wszystkim bardzo skutecznie łagodzi wzdęcia. Najlepiej wykorzystywać ją do wzmacniana smaku mięs, a zwłaszcza wołowiny, cielęciny, jagnięciny czy drobiu, a ponadto

sosów, pierników i nabiału. Pracę naszego układu trawiennego doskonale stymuluje również cynamon. Perfekcyjnie wspomaga pracę żołądka, zapobiega wzdęciom, reguluje trawienie i obniża poziom cukru we krwi. Dodawaj go do ciast, kawy, a nawet mięsa.

Dzięki ziołom wspomożesz pracę wątroby

Rodzinne spotkania przy stole szczególnie sprzyjają kulinarnym rozpustom. Mimo wszystko postaraj się ograniczyć ilość kawy, alkoholu, słodyczy i smażonych potraw. Te najbardziej obciążają wątrobę. Popróbuj wszystkiego, ale jedz z umiarem. Jeśli odczuwasz dolegliwości żołądkowe spowodowane przejedzeniem, sięgnij po napar z dziurawca, sok z karczocha lub tabletki zawierające ostropest plamisty. Pobudzają one wydzielanie żółci i ułatwiają trawienie tłustych posiłków, a przy tym działają osłonowo na wątrobę.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama