Reklama

Niezawodne sposoby na niestrawność

Na regularne dolegliwości ze strony układu pokarmowego skarży się już co druga dorosła osoba. Najczęstszą przyczyną jest przejadanie się lub spożywanie niezdrowej i tłustej żywności. Znaczenie ma także sposób jedzenia – im szybszy i bardziej łapczywy, tym gorzej dla układu pokarmowego. W efekcie dopada nas zgaga, wzdęcia, ból brzucha, uczucie pełności, odbijanie się i nudności, które mogą trwać nawet kilka-kilkanaście godzin. Jak walczyć z niestrawnością? Poznaj naturalne i skuteczne sposoby na wzmocnienie żołądka, wątroby i jelit.

Sposoby na niestrawność – imbir

Imbir słynie ze swoich właściwości leczniczych – działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie, ale warto wiedzieć, że ma też zbawienny wpływ na układ trawienny. Skutecznie zwiększa ilość wydzielanych soków żołądkowych i żółci, dzięki czemu przyspiesza trawienie tłustych i ciężkostrawnych posiłków. Łagodzi też wzdęcia i pomaga zwalczyć nudności oraz wymioty. Na niestrawność pomoże więc napar z imbiru (kawałek korzenia wystarczy zalać wrzątkiem, a po ostudzeniu dodać łyżeczkę miodu) lub żucie jego korzenia. Imbiru nie powinny jednak spożywać osoby zmagające się z refluksem lub chorobą wrzodową – regularne problemy z układem trawienia powinno się skonsultować z lekarzem.

Sposoby na niestrawność – bazylia i kolendra

Aby uniknąć niestrawności, do potraw warto dodawać kolendrę i świeżą bazylię. Pobudzają one produkcję enzymów trawiennych i wzmacniają żołądek. Łagodzą też zgagę i wzdęcia. Szczególnie cenna jest kolendra, która zwalcza stan zapalny błony śluzowej i wspomaga odtruwanie organizmu (wspiera pracę wątroby i ułatwia jej regenerację).

Sposoby na niestrawność – kminek

Objawy niestrawności złagodzi też kminek. Ta popularna przyprawa reguluje ilość wydzielanej żółci i soku trzustkowego, a poza tym działa rozkurczowo na mięśnie gładkie żołądka i jelit (zwalcza kolki i skurcze). Dzięki temu znacznie łagodzi bóle brzucha, niweluje wzdęcia i chroni przed zaparciami. Jest pomocna przy chorobie wrzodowej i problemach z wątrobą. Kminek warto więc dodawać profilaktycznie do tłustych potraw. W przypadku niestrawności łyżeczkę zmielonej przyprawy należy rozpuścić w połowie szklanki letniej wody i wypić mieszankę. Kminek można też dodać jogurtu naturalnego lub maślanki.

Zioła na niestrawność

Niezastąpionym sposobem na niestrawność są ziołowe napary. Trzeba tylko pamiętać o tym, by pić je powoli, małymi łykami. Najlepiej sprawdzi się mięta pieprzowa, dziurawiec, ostropest plamisty (stosuje się go nawet przy stanach zapalnych i marskości wątroby), koper włoski, melisa, mniszek lekarski czy rumianek. Zioła wzmacniają błony śluzowe układu pokarmowego, chronią przed zaparciami i biegunkami. Łagodzą zgagę i wzdęcia.

Dieta przy niestrawności

Przez kilka dni po niestrawności lub zatruciu pokarmowym należy jeść lekkostrawną żywność w niewielkich ilościach, a także przyjmować dużo płynów. Dieta powinna obejmować jasne pieczywo, gotowane warzywa, kleiki ryżowe, zupy bez dodatku tłuszczu i gotowane mięso. Unikać trzeba słodyczy, kawy, alkoholu i napojów gazowanych.

Jak uniknąć niestrawności?

Niestrawności najlepiej zapobiegać – każde przejedzenie się czy spożywanie dużej ilości ciężkostrawnej żywności obciąża żołądek, wątrobę i jelita. Dlatego ważne jest nie tylko, co jemy, ale też w jaki sposób. Pokarmy powinno się spożywać regularnie w niewielkich ilościach i żuć je dokładnie i jak najdłużej. Stres i jedzenie w pośpiechu to częsta przyczyna niestrawności. Warto wiedzieć, że bardzo negatywny wpływ na cały układ pokarmowy ma nikotyna. Palenie papierosów upośledza krążenie w żołądku i jelitach, znacznie utrudnia też trawienie. Aby chronić się przed niestrawnością, do diety warto też włączyć naturalne probiotyki (kiszonki, jogurty naturalne, kefir, maślankę). Pozytywnie na procesy trawienia wpływa również aktywność fizyczna.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama