Reklama

Naturalne sposoby na zgagę i refluks

Zgaga jest przypadłością , której w swoim życiu doświadczy większość dorosłych. Charakteryzuje się ona uczuciem pieczenia za mostkiem, które bardzo często odczuwane jest również w gardle. Jest to raczej objaw, a nie choroba. Zgagę powoduje refluks, który pojawia się wtedy, kiedy mięśnie które transportują jedzenie do żołądka (dolny zwieracz przełyku) rozluźniają się w nieodpowiednim momencie. Skutkiem jest cofanie się kwasu żołądkowego do przełyku, a w rezultacie uczucie zgagi. Jest to nic innego jak kwas, który parzy twój przełyk... auć! Jest możliwe, aby mieć refluks bez zgagi, ale niemożliwa jest zgaga bez refluksu. Istnieją leki, które stosuje się podczas takich dolegliwości, jednak jeśli sytuacja taka zdarza się okazjonalnie, to zmiana stylu życia i domowe sposoby mogą okazać się lepszym rozwiązaniem.

1. Łyżka sody oczyszczonej

Łyżka sody oczyszczonej, którą z pewnością każdy z nas ma w kuchni, może położyć kres żrąco-palącej sytuacji spowodowanej refluksem. Okazuje się, że może być pomocna w przypadku zgagi, ponieważ jej pH jest równe 7, przez co neutralizuje kwasy żołądkowe. Dzięki temu, w przypadku kiedy zwieracz przełyku znowu zacznie szwankować i kwas przedostanie się do gardła, to nie zostanie ono "poparzone".

Potrzebujesz...

• 1/2 łyżeczki lub 1 łyżeczkę sody oczyszczonej

• szklanka wody

Przepis:

Dodaj 1/2 lub 1 łyżeczki sody oczyszczonej do nie więcej niż 230 ml wody. Wszystko dobrze wymieszaj i wypij. Możesz powtórzyć tę czynność, jednak nie możesz przekroczyć 7 dawek po 1/2 łyżeczki na dobę. Nie możesz również stosować tej metody dłużej niż tydzień, ponieważ może spowodować skutki uboczne, takie jak opuchlizna czy mdłości.

2. Przynieś ulgę żołądkowi sokiem z aloesu

Aloes jest rośliną, która łagodzi poparzenia, dlatego często używa się go jako środka na poparzenie słoneczne, jednak może być on pomocny również w innych przypadkach takich jak zgaga, ponieważ zmniejsza on stan zapalny. Zatem, jeśli czujesz, że twój żołądek jest podrażniony, to sok aloesowy może go uspokoić.

Potrzebujesz...

• 1/2 szklanki soku aloesowego

Przepis:

Pij 1/2 szklanki soku aloesowego (musi być on chłodny lub w temperaturze pokojowej) przed posiłkami. Pamiętaj, że aloes działa również jako środek przeczyszczający, dlatego jeśli nie chcesz spędzić długich godzin w toalecie, szukaj takiego soku, który nie ma składniku odpowiedzialnego za takie działanie.

3. Żuj gumę

Magazyn "The Journal of Dental Research" przeprowadził badanie wśród osób cierpiących na chorobę refluksową przełyku (GERD) lub przewlekłą zgagę. Okazało się, że odczuwali oni ulgę po żuciu gumy bez cukru przez 30 minut po posiłku. Działo się tak dlatego, że podczas żucia gumy uaktywniają się ślinianki i zwiększa się przepływ śliny. Dzięki temu kwasy zostają rozcieńczone i szybko znikają, przez co objawy GERD zostają złagodzone. Możliwe jest, że podczas okazjonalnego uczucia pieczenia w przełyku metoda ta również działa, ponieważ to właśnie nasza ślina sprawia, że występujący od czasu do czasu refluks jest zupełnie bezbolesny.

Potrzebujesz...

- 1 gumę bez cukru

Wskazówki:

Żuj gumę przez 30 minut po posiłku, aby zapobiec zgadze.

4. Głowa do góry

Bardzo często objawy zgagi są gorsze w nocy, ponieważ wtedy leżysz, a grawitacja działa na twoją niekorzyść, ponieważ właśnie wtedy zawartość żołądka wraz z kwasem przesuwa się w kierunku przełyku. Spróbuj unieść głowę o jakieś 16 cm układając pod nogi łóżka od strony wezgłowia książki lub klocki. Możesz również umieścić profilowaną poduszkę pod materacem, jednak nie układaj stosu poduszek, ponieważ mogą one z łatwością pospadać podczas snu. Nie kładź się także przez 3-4 godziny po posiłku, ponieważ spowoduje to uciskanie dolnego zwieracza przełyku przez treść żołądkową.

5. Jak, co i kiedy?

Obserwuj, jak jesz: Nie pożeraj dużych kęsów jedzenia. Zamiast tego spożywaj małe kawałki i jedz wolno, co da twojemu żołądkowi czas na trawienie i nie będzie on musiał wytwarzać dodatkowego kwasu.

Obserwuj, co jesz: Pewnie wiesz, że niektóre pokarmy powodują zgagę. Są to najczęściej produkty z wysoką zawartością kwasów (pomidory lub cytrusy) lub ostre dania, dlatego staraj się ich unikać.

Obserwuj, kiedy jesz: Nie jedz na 3-4 godziny przed spaniem. Kiedy leżysz, wywierasz większy nacisk na zwieracz przełyku, co zwiększa prawdopodobieństwo przedostania się kwasów.

6. Więcej kwasu

Kiedy kwas parzy twój przełyk, to sprzeczne z intuicją wydaje się wprowadzenie do żołądka jeszcze większej jego ilości. Jednak w większości przypadków refluks spowodowany jest zbyt małą ilością kwasu. To właśnie on reguluje pracę dolnego zwieracza przełyku i decyduje o tym, czy będzie on zamknięty czy otwarty. Jeśli twój żołądek nie produkuje wystarczającej ilości kwasu, to zwieracz "stwierdzi", że może się trochę rozluźnić, co oczywiście spowoduje refluks. Jeśli przeczuwasz, że to może być twój problem, to spróbuj pić czysty, niefiltrowany ocet jabłkowy i zobacz, czy zapobiegnie on powstawaniu refluksu.

Potrzebujesz...

• 3 łyżeczki lub 1 łyżkę niefiltrowanego octu jabłkowego

• 170-230 ml wody

Wskazówki:

Zmieszaj 3 łyżeczki lub 1 łyżkę octu jabłkowego z 170-230 ml wody i wypij tak przygotowaną mieszankę. Możesz robić to przed każdym posiłkiem (najprawdopodobniej najlepsze efekt), przed spaniem lub 2-3 razy w ciągu dnia. Jeśli poczujesz, że twój refluks się pogorszył, to przerwij terapie, ponieważ zbyt dużo octu również może przyczynić się do powstawania problemu.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama