Reklama

Najczęstsze przyczyny zaparć

Zaparcia to uciążliwa dolegliwość, która dotyka coraz większą grupę ludzi. Powodów jest mnóstwo, nieprawidłowa dieta, zły styl życia i inne. Bez względu na powody, komfort naszego życia jest bardzo obniżony. Co więc zrobić, aby poprawić swoją sytuację? Najważniejsze jest poznanie powodu dolegliwości. Dzięki temu możesz z powodzeniem zapobiegać występowaniu zaparć. Jakie są najczęstsze powody?

Pozycja siedząca

Nasz styl życia powoduje długotrwałe przyjmowanie pozycji siedzącej. Siedząca praca, czy zwyczajna wygoda są jednak źródłem nie tylko wzrostu wagi i dodatkowych centymetrów w talii, ale również zaparć. Jeżeli przesiadujesz zbyt długo w ciągu dnia, to nie ruszasz się odpowiednio dużo. Przez to praca jelit zostaje zaburzona, a co za tym idzie powstają zaparcia. Jak temu zapobiegać? Ruszać się. I to jak najwięcej. Jeżeli twoja praca nie umożliwia ci tego, rób częste przerwy, aby rozprostować kości i przejść się. Dzięki temu twoje jelita nie będą zwalniały. Wieczorem wybierz się na spacer lub potrenuj. Odpowiednia dawka ruchu pomoże pozbyć się zaparć.

Ciężkostrawna dieta

Główną przyczyną zaparć jest nieprawidłowa dieta. Jakie składniki najczęściej powodują problemy? Przetwory mleczne i sery. Wydaje ci się to dziwne? Nasz organizm potrzebuje zrównoważonej diety, która będzie zawierać jednocześnie białka, tłuszcze, węglowodany, ale również witaminy mikro i makroelementy, a także błonnik. To on jest najważniejszy, w zapobieganiu zaparciom. Jeżeli zjadasz duże ilości białek, zazwyczaj uważasz to za wystarczająco zdrowe produkty i rezygnujesz z produktów zawierających błonnik, a to duży błąd. Błonnik zapewnia nam regularne wypróżnianie, ale jego inną cenną właściwością jest to, że w żołądku zwiększa swoją objętość, dzięki czemu czujemy się pełniejsi i zjadamy znacznie mniej.

Suplementy z błonnikiem

Brzmi to dziwnie, szczególnie, że wyżej pokazywaliśmy jak ważną rolę w naszej diecie stanowi błonnik. Jednak jego przedawkowanie może być jeszcze gorsze w skutkach niż niedobór. Mowa tu o suplementach diety z błonnikiem, które zjedzone w nadmiarze mogą powodować zaburzenia czynności błony śluzowej jelita grubego i odbytnicy, przez zmniejszenie czułości i w rezultacie brak odczuwania potrzeby wypróżnienia. Nie musisz się jednak obawiać, jeżeli nie spożywasz dużych dawek sztucznych suplementów diety z błonnikiem. Najlepiej więc całkowicie z nich zrezygnować, a zastąpić je naturalnymi źródłami, takimi jak owoce czy warzywa.

Czekolada

Nie jest to najlepsza wiadomość, jednak na pocieszenie możemy zapewnić, że czekolada nie jest powodem zaparć u wszystkich. Jednak około 70 procent ludzi, po zjedzeniu dużej dawki czekolady, lub regularnym spożywaniu, ma problem z wypróżnianiem. Dotyczy to zarówno mlecznej jak i gorzkiej czekolady. Niestety nie ma innego sposobu na sprawdzenie, czy i u ciebie jest ona powodem zaparć, jak całkowite wyeliminowanie czekolady z diety na co najmniej dwa tygodnie. Jeżeli po tym czasie zauważysz poprawę, najlepiej ogranicz spożywanie tego pysznego produktu na specjalne okazje. Jeżeli nie zauważysz różnicy, możesz śmiało korzystać z dobrodziejstw czekolady.

Niektóre grupy leków

Każdy lek ma możliwe skutki uboczne. Możesz zapoznać się z nimi czytając ulotkę, załączoną do opakowania. Najczęściej występującymi skutkami ubocznymi zażywania leków są problemy z przewodem pokarmowym w tym zaparcia. Nie każdy lek może być z nimi powiązany, a jeżeli może powodować problemy z wypróżnianiem, to niekoniecznie ty musisz to odczuwać. Wszystko zależy od naszego organizmu i jego wrażliwości.

Niektóre multiwitaminy

Wielu ludzi korzysta z multiwitaminowych suplementów diety, aby zachować zdrowie i uzupełnić niedobory witamin. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że nadmiar niektórych substancji, jest bardziej niebezpieczny niż ich niedobór. Należy więc ostrożnie podchodzić, do multiwitamin i ich codziennego stosowania. Jednym ze skutków ubocznych, który możemy łatwo zauważyć, jest problem z wypróżnianiem. Powodem jest nadmiar wapnia i żelaza. O ile twój lekarz nie zaleci ci więc codziennego przyjmowania środków multiwitaminowych, nie musisz ich stosować.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama