Reklama

Kawałki niestrawionego pokarmu w kale- co to oznacza?

Obserwacja własnego stolca może dużo powiedzieć o stanie twojego zdrowia. Nie tylko może ci dostarczyć informacji o tym, jak funkcjonuje twój układ trawienny, może również pokazać czy jesz odpowiednio dużo składników odżywczych. Nie ma się czego wstydzić, fizjologia jest bardzo ważną częścią naszej egzystencji.

Reklama

Na co zwrócić uwagę?

Problem, który jest poruszony to niestrawione jedzenie w stolcu. Nie ma ustalonej normy jeśli chodzi o konsystencję stolca. Przy tak dużej różnorodności, tekstury i formy ciężko jest z miliona wybrać ten jeden, który można uznać za normalny. Widok niestrawionego jedzenia w stolcu może, lecz nie musi oznaczać, że jest coś nie tak, niektóre elementy żywności są po prostu niestrawne, więc organizm wydala je na zewnątrz. Zwykle układ trawienny jest w stanie przetworzyć jedzenie nim opuści ono nasze ciało, jednak jeśli jesz bardzo szybko, zbyt krótko przeżuwasz pokarm, to jego części mogą pojawić się w stolcu. Istnieją również produkty szczególnie podatne na niepełne strawienie takie jak : orzeszki ziemne, kukurydza, fasola i marchew.

Jeśli jednak regularnie zaczniesz obserwować pokarm w swoim stolcu, istnieje ryzyko, że jest coś nie tak. Może to oznaczać, że organizm nie wchłania niezbędnych składników odżywczych. Żywność porusza się przez przewód pokarmowy z różną prędkością i jest to uzależnione od wielu czynników. Zwykle trwa to około 3 godzin przy połowie zapełnienia żołądka, aby przejść do jelit, a dwie godziny dla żołądka całkowicie pustego. Jelito cienkie przekazuje około połowę swojej zawartości w ciągu około 3 godzin, a następnie żywność ok. 16 do 40 godzin porusza się po okrężnicy. W zależności od spożywanego błonnika ten czas może ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu.

Pierwsze kroki

Jeśli zaobserwowałeś w swoim stolcu większą ilość niestrawionej żywności lub też sytuacja będzie się powtarzała częściej, na początek spróbuj jeść więcej probiotyków, najlepiej w naturalnej formie na przykład w postaci jogurtu. Dodatkowo wprowadź do swojej diety większe ilości błonnika, a przede wszystkim pij dużo wody. Kolejnym ważną czynnością, nie tylko w przypadku dolegliwości ze strony układu trawiennego, ale każdego dnia ! – spożywaj kilka mniejszych posiłków, zamiast trzech dużych. Nawet jeśli nie jesteś w stanie w ciągu dnia przygotować konkretnego dania, możesz zrobić sobie koktajle, których jest tak ogromna paleta, że nie powinny ci się znudzić. Śmiało możesz uzupełnić to orzechami nerkowca. Kolejnym szczegółem, na który musisz zwrócić uwagę to dokładne przeżuwanie żywności, gdyż oszczędzisz swojemu żołądkowi ciężkiej pracy, oraz zminimalizujesz ryzyko powstania dodatkowych skutków ubocznych jak na przykład bóle brzucha. Jeszcze jedną zaletą dokładnego przeżuwania jest to, że ułatwisz składnikom odżywczym wchłonięcie do organizmu. Niepoprawnie strawiony pokarm może przedostać się do krwiobiegu co może mieć negatywne skutki uboczne dla zdrowia.

Według najnowszych badań naukowych organizm ludzi, którzy żują pokarm dłużej był w stanie wchłonąć mniejsze cząsteczki dużo szybciej. U ludzi, którzy żują pokarm krócej, pokarm został rozłożony w niepełnym stopniu, co skutkowało mniejszym zasobem składników odżywczych dla organizmu, a dodatkowo stanowiło źródło pożywienia dla bakterii i grzybów nawet w czasie ich transportu. Poprawa jakości kwasu żołądkowego jest kolejnym sposobem, aby pomóc organizmowi właściwie rozkładać pokarm. Oprócz jedzenia surowych pokarmów, dobrym sposobem na poprawę jakości kwasu żołądkowego jest picie kwaśnych napojów na przykład ciepła wodę z cytryną lub octem jabłkowym. Najlepszą porą spożycia jest około dwadzieścia minut przed jedzeniem.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama