Reklama

Kamica żółciowa: Jaka dieta?

Cukrzyca, otyłość, niski HDL, nieodpowiednia dieta, choroba Leśniowskiego-Crohna, zaburzenia krwi, szybka utrata masy ciała, ciąża i genetyka - to czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia kamieni żółciowych. Rozróżnia się dwa typy kamicy żółciowej: cholesterolowe kamienie żółciowe i pigmentowe kamienie żółciowe. Te pierwsze powstają wówczas, gdy nierozpuszczony cholesterol gromadzi się w pęcherzyku żółciowym lub kanale, który prowadzi do jelita cienkiego. Z kolei kamienie żółciowe pigmentowe tworzą się wówczas, gdy występuje zbyt duża ilość bilirubiny, która jest produktem ubocznym rozpadu krwinek czerwonych oraz gdy pęcherzyk żółciowy nie jest opróżniany tak często, jak powinien. W efekcie dochodzi do koncentracji żółci, która powoduje krystalizację cholesterolu lub bilirubiny.

Jakie są objawy kamieni żółciowych?

Jednym z najczęstszych objawów występowania kamieni żółciowych jest szybkie nasilanie się bólu w prawym ramieniu. W niektórych sytuacjach ból bywa trudny do zniesienia i jest połączony z pojawieniem się gorączki z dreszczami. Duża ilość gromadzącej się bilirubiny może też powodować zmianę barwy skóry na żółty. Niektóre przypadki wymagają interwencji chirurga, który musi wykonać zabieg nazywany cholecystektomią, czyli usunięcia pęcherzyka żółciowego.

Jak zapobiegać powstawaniu kamieni żółciowych?

Na szczęście istnieje kilka sposobów, by w naturalny sposób zmniejszyć ryzyko powstawania kamieni żółciowych. Pierwszym z nich jest jedzenie posiłków zawierających tłuszcz. Dlaczego? Ponieważ za każdym razem, kiedy go spożywasz, woreczek żółciowy uwalnia żółć w celu jego rozłożenia, a gdy żółć przepływa regularnie, zmniejsza się ryzyko krystalizowania. Kolejną metodą są ćwiczenia. Badania naukowe dowodzą, że u osób, które prowadzą siedzący tryb życia, ryzyko powstawania kamieni jest dużo wyższe niż u tych osób, które prowadzą aktywny styl życia. Inne badania naukowe wykazują, że u osób wykonujących trwające pół godziny ćwiczenia przez pięć dni w tygodniu, ryzyko wystąpienia kamieni spadło aż o 33 procent.

Orzechy włoskie i orzechy nerkowca

Niektóre produkty zmniejszają ryzyko powstawania kamicy żółciowej. Należą do nich m.in. orzechy włoskie i orzechy nerkowca, które dostarczają zdrowych kwasów tłuszczowych i białek, które wspierają "płynność" dróg żółciowych. Według badań naukowych, osoby które często spożywają orzechy, są mniej narażone na ryzyko wystąpienia kamicy żółciowej. Orzechy dostarczają też dodatkowych witamin i składników mineralnych, które mogą pomóc w kontroli wagi.

Ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy nie tylko świetnie wspomaga trawienie, ale pomaga też rozkładać tłuszcze, które mogą się krystalizować. Ryby, takie jak łosoś, tuńczyk, czy dorsz, są również doskonałym źródłem białka i kwasów tłuszczowych (w tym omega-3) które mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia kamieni żółciowych, przy jednoczesnym wspieraniu ogólnego zdrowia.

Jeśli nie jesteś w stanie zapewnić wystarczającej liczby składników z pożywienia, możesz wspomagać się suplementacją. Zobacz, które składniki mogą wspierać twój woreczek żółciowy:

Witamina C

To prosty, niedrogi, a co najważniejsze bardzo skuteczny sposób na zmniejszenie ryzyka wystąpienia kamicy żółciowej.

Sok z cytryny

Sok z cytryny pomaga w detoksykacji wątroby i pozbyciu się cholesterolu. W połączeniu z jedną łyżeczką oliwy z oliwek jest stymulatorem przepływu żółci oraz pomaga zatrzymać proces krystalizacji.

Chanca Piedra (Phyllanthus Niruri)

Chanca Piedra, czyli "rozbijacz kamieni" to zioło używane w tradycyjnych terapiach całego świata do wspomagania zdrowia pęcherzyka żółciowego i nerek. Wspiera przepływ żółci, a także oczyszcza drogi żółciowe.

Sadziec purpurowy

Powszechnie znany jako zioło Joe-Pye używane przez tysiące lat jako środek kojący, a aktualnie szczególnie jako oczyszczający nerki, a także zapobiegający powstawaniu kamieni żółciowych.

Kurkumina

Jest to organiczny związek chemiczny, który jest składnikiem aktywnym, znajdującym się w kurkumie. Badania naukowe dowodzą, że zapobiega powstawaniu kamieni żółciowych, a dodatkowo jest silnym antyoksydantem, o właściwościach kojących oraz oferujących wiele dodatkowych korzyści zdrowotnych.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama