Reklama

Jak zapobiec bólowi kolan?

Kolana to najbardziej obciążone stawy ciała. Nieustannie muszą wykonywać bardzo trudne i często przeciwstawne ruchy, gdyż wykorzystujemy je do niezliczonych aktywności. Z jednej strony pomagają sztywno utrzymywać ciało w pionie, z drugiej muszą być odpowiednio mobilne, aby reagować na każde zachwianie równowagi i chronić nas przed upadkiem. Te z pozoru niemożliwe do pogodzenia funkcje sprawiły, że staw kolanowy został nazwany przez konstruktorów endoprotez „koszmarem inżyniera”. A przy tym ma wyjątkowo delikatną strukturę, którą łatwo uszkodzić. Co najczęściej dolega kolanom? Zwyrodnienia – ma z nimi problem co trzecia osoba zgłaszająca się do ortopedy. Jakie są tego przyczyny? Co robić, żeby uwolnić się od bólu kolan i móc cieszyć się pełną sprawnością na długie lata?

Reklama

Aktywności sprzyjające zwyrodnieniom stawów kolanowych

Przyczyną bólu stawów kolanowych są regularne ich przeciążenia. Za zawody sprzyjające schorzeniu uważa się te, które wymuszają pozycję obciążającą te stawy i związane są z wysiłkiem. Dlatego na bóle kolan dwa razy częściej narzekają ekspedientki sklepowe i fryzjerki, a także górnicy, listonosze czy gońcy dostarczający paczki.

Ale przewlekłe bóle kolan dokuczają też biegaczom, fanom rolek, łyżew i nart, osobom grającym w tenisa. Efektem tych sportów bywają stłuczenia i uszkodzenia łąkotki, skręcenie stawu, zerwanie czy naderwanie więzadeł kolanowych.

Kłopoty nasila złe odżywianie, zwłaszcza brak witaminy D.

Zalecenia, dzięki którym unikniesz bólu kolan

Dla stabilności i funkcjonowania stawu kolanowego istotna jest siła otaczających go mięśni. Wzmacniaj je poprzez regularne, najlepiej codzienne ćwiczenia. Unikaj jednak nazbyt dużego wysiłku fizycznego i sportów obciążających stawy: zamiast joggingu po betonie, spaceruj po trawie i piasku w amortyzującym wstrząsy obuwiu (szpilki to buty tylko od święta!).

Najbardziej wskazanym dla kolan rodzajem aktywności fizycznej jest pływanie. Przy ich bólu i obrzęku zrezygnuj z chodzenia po schodach! Utrzymuj wagę na odpowiednim poziomie – już utrata 5 kg to połowa sukcesu do utrzymania sprawności nóg.

Równie niezdrowe jest dźwiganie ciężarów: zamiast nosić siatki z zakupami, zaopatrz się w torbę na kółkach, w supermarkecie nie używaj koszyka, lecz wózka. Nigdy nie podnoś ciężkich rzeczy przy ugiętych kolanach.

Polub maść borowinową. Głównym jej składnikiem jest łatwo przenikający przez skórę wodny wyciąg z borowiny, bogaty w biologicznie aktywne substancje – kwasy humusowe (huminowe, fulwokwasy), jony wapnia, magnezu, sodu, bromu i jodu, ciała estrogenne, garbniki i inne cenne mikroelementy.

Najważniejszy z nich jest kwas huminowy, prawdziwe panaceum przeciwbólowe i przeciwzapalne. Borowinowe substancje humusowe leczą reumatoidalne i zwyrodnieniowe choroby stawów, urazy mięśni, stawów i kości po stłuczeniach, złamaniach i zwichnięciach. Dzięki nim obrzęki zmniejszają się lub całkowicie ustępują, znika poranna sztywność stawów, wzrasta nasza ogólna sprawność fizyczna.

Jak stosować maść borowinową? Wmasowuj ją delikatnie w kolano raz do trzech razy dziennie przez okres przynajmniej 2-3 tygodni.

Urazom kolan sprzyja też płaskostopie. Podczas chodzenia nienaturalnie kierujemy wtedy kolana do wewnątrz. Efektem tej wady jest ścieranie się rzepki i pojawienie się stanu zapalnego w obrębie stawu.

Płaskostopiu zapobiegają specjalne wkładki profilaktyczne ustawiające łuki stopy we właściwym położeniu.

Zabiegi na kolana

Możesz się im poddać np. w uzdrowisku. Są wśród nich:

Okłady borowinowe o temp. 40–45°C lub kąpiele częściowe w papce borowinowej (fasony).

Kąpiele solankowe lub siarczkowo-siarkowodorowe w basenie, połączone z ćwiczeniami.

Termoterapia: sauna rzymska o temp. 50–60°C, kąpiele parafinowe, naświetlania podczerwienią.

Krioterapia: miejscowa lub ogólnoustrojowa o temp. –100–120°C.

Elektrolecznictwo: galwanizacja, jonoforeza z leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych, prądy diadynamiczne, prądy inteferencyjne i TENS.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama