Reklama

Jak walczyć z przeziębieniem?

Okres zimowy jest czasem kiedy szczególnie narażony jesteś na infekcje takie jak przeziębienie. Ponura, zmienna pogoda, uczucie zmęczenia, przygnębienie, wiatr itd. są czynnikami sprzyjającymi rozwojowi infekcji, szczególnie górnych dróg oddechowych. Wielu z nas, szczególnie Ci z osłabionym systemem immunologicznym są bardziej podatni na zainfekowanie. Jak wzmocnić odporność? Oto kilka najważniejszych składników odżywczych, które są kluczowe w ochronie twojego organizmu.

Reklama

Witamina D

Nazywana też witaminą życia. Witamina D wytwarzana jest przez organizm samoczynnie kiedy przebywasz na słońcu. Jest odpowiedzialna za twój pozytywny nastrój. Jest ona także elementem mechanizmu obronnego twojego organizmu, zwiększa aktywność komórek odpornościowych, zmniejsza toksyczność oraz łagodzi stany zapalne. W okresie jesiennym i zimowym, kiedy słonko nie może do ciebie docierać w takiej ilości jak w okresie wiosennym i letnim, polecam ci przyjmować witaminę D3 w postaci suplementu diety.

Cynk

Cynk jest bardzo ważnym makroelementem organizmu, którego brak może mieć poważne skutki, a pierwszymi objawami są na przykład zmęczenie, brak koncentracji, wypadanie włosów oraz zmniejszenie apetytu. Wzmacnia włosy i paznokcie, chroni przed infekcjami, zapobiega powstawaniu stanów zapalnych, bierze szczególny udział w procesie dojrzewania płciowego, a u mężczyzn wspomaga produkcję plemników. Cynk ma zdolność do zmniejszenia intensywności i czasu trwania przeziębienia nawet o połowę. Gdzie możesz go znaleźć? W pestkach dyni, orzechach nerkowca, wątróbce, kaszy gryczanej, gorzkiej czekoladzie, migdałach.

Kurkuma

Kurkuma jest przyprawą o łagodnym smaku i żółtym zabarwieniu, szczególnie wykorzystywana w kuchni indyjskiej oraz chińskiej. Najcenniejszy jest korzeń, który bez problemu znajdziesz w większych supermarketach. Kurkumę w proszku znajdziesz w większości sklepów. Jest ona bogata w przeciwutleniacze, które stanowią barierę ochronną dla twoich komórek. Jak ją wykorzystać w walce z przeziębieniem? Umieść ¼ łyżeczki kurkumy w proszku w szklance, a następnie dodaj około 200 ml gorącej wody. Jeśli odczuwasz bóle gardła wypróbuj mieszaninę składającą się z ½ łyżeczki kurkumy i 1 łyżeczki surowego miodu.

Jeżówka

Według niektórych badań naukowych spożywanie jeżówki przynosi pozytywne skutki w postaci wzmocnienia układu immunologicznego, co jesienną i zimową porą jest kluczową zaletą. Naukowcy zajmujący się badaniem składu chemicznego twierdzą, że roślina zawiera związki, które działają zapobiegawczo, mianowicie zwalczają przeziębienie zanim jeszcze pojawią się pierwsze objawy.

Witamina C

Jeśli masz przewlekły katar, którego nie możesz się pozbyć, lub jeśli często jesteś ofiarą przeziębienia to jest możliwe, że masz niewystarczające ilości witaminy C w organizmie. Są to bardzo ważne składniki, rozpuszczalne w wodzie, które biorą udział w większości procesów w organizmie, a także są niezbędnymi elementami wielu syntez. Kwas l-askorbinowy ma bardzo duże znaczenie również przy prawidłowym funkcjonowaniu oraz regeneracji twojego układu odpornościowego. Gdzie znajduje się witamina C? w zielonych warzywach, owocach cytrusowych, a także… w papryce. Spróbuj każdego dnia wypić szklankę wody ze świeżo wyciśniętym sokiem z cytryny. Jeśli lubisz miód spróbuj do powyższego napoju dodać łyżeczkę miodu- jest to świetny napój nawadniający organizm, oraz zapewniający mu energię i witaminę C. Podczas choroby skup się głównie na spożywaniu witaminy C, ponieważ spożywając komplet witamin owszem część przyswoi twój organizm, ale część wykorzystają twoje wirusy jako pokarm, co w konsekwencji nie pomaga twojemu organizmowi w ich zwalczaniu.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama