Reklama

Jak w naturalny sposób zapobiegać zaparciom - zasady i dieta

Przyczyną zaparć mogą być choroby przewodu pokarmowego. W większości przypadków jest nią jednak nieodpowiedni styl życia i odżywiania. Najczęściej zaparcia są spowodowane nieprawidłowym odżywianiem, brakiem aktywności fizycznej, siedzącym trybem życia oraz świadomym tłumieniem naturalnego odruchu defekacyjnego, czy stresem. Zaparciom sprzyja nieprawidłowo skomponowana dieta.

Reklama

Czy warzywa naprawdę leczą zaparcia?

Zaparcia nie są błahą sprawą, gdyż powodują uczucie wzdęcia i ogólnego zmęczenia. Większość z nas zapewne słyszało, że najlepszą metodą na zwalczanie zaparcia jest wprowadzenie do naszej diety większej ilości zjadanych warzyw. Według naszej wiedzy są one bogate w błonnik, który zapobiega zaparciom. Jednak nie zawsze jest to wystarczające, aby utrzymać regularność wypróżnień. Okazuje się, że niektóre spożywane przez nas warzywa wcale nie posiadają w swoim składzie dużej ilości błonnika, na przykład liście sałaty, którą chętnie zjadamy mają tylko 1,3 g błonnika, a zalecane jego dzienne spożycie u dorosłego człowieka wynosi około 25-30 g. Zatem, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na błonnik, zjadając tylko warzywa, trzeba spożyć 25 misek sałaty. Dlatego wprowadź do swojej diety jeszcze inne warzywa, które pomogą zaspokoić nasze zapotrzebowanie na błonnik.

Najlepszym sposobem jest podejście holistyczne

Zamiast dokonywać powierzchownych zmian w diecie, najlepszym sposobem na uniknięcie zaparć jest zmiana stylu życia. Działaj według następujących etapów i czekaj na lepszą pracę jelit.

Zastosuj rutynowe nawyki

Spróbuj wprowadzić rutynowy nawyk chodzenia do łazienki wcześnie rano. Według badań jest to najlepsza pora, aby oczyścić jelita z zanieczyszczeń, gdyż w czasie snu jelita cienkie i okrężnica przetwarzają żywność spożywaną dzień wcześniej. Oznacza to, że po przebudzeniu, organizm jest gotowy do uwolnienia produktów przemiany materii. Co więcej nasz organizm przyzwyczai się do regularnego wypróżniania się, a tym samym będzie lepiej funkcjonować.

Zmień pozycję w czasie korzystania z toalety

Czy wiesz, że pozycja, jaką przyjmujesz w czasie korzystania z toalety może również zwiększyć ryzyko powstania zaparcia. Zatem z ewolucyjnego punktu widzenia pozycja kucna jest najodpowiedniejsza dla prawidłowego wypróżniania się, gdyż pozwala na pełne wydalenie kału ze względu na osiągnięcie odpowiedniego kąta odbytowo- odbytniczego, który w momencie defekacji powinien wynosić około 1500, co jest nieosiągalne na siedząco. Aby przyjąć bezpieczną pozycję, można przystawić stołek do toalety.

Dbaj o swoją postawę

Badania wskazują, że najzdrowszą postawą w czasie jedzenia to taka, w której twoje ramiona są rozluźnione, ciało jest wyprostowane - nie zgarbione, a stopy postawione na podłodze. W tej pozycji organizm może wykorzystać grawitację w trawieniu posiłków jak również zwiększyć ilość tlenu w płucach, co pomaga mu osiągnąć maksymalną wydajność trawienną. Siedząc prosto pozwalasz na osiągnięcie pełnego relaksu, ponieważ mózg i jelita ściśle ze sobą współpracują, a co za tym idzie będzie miało to pozytywny wpływ na zdrowie przewodu pokarmowego.

Wymień węglowodany na produkty pełnoziarniste

Biały ryż, makaron czy białe pieczywo być może są smaczne, ale zawierają niewielką ilość błonnika, a tym samym zwiększają ryzyko powstania zaparcia. Na przykład 60g białego makaronu spaghetti zawiera 2,5 g błonnika, a taka sama ilość makaronu razowego zawiera ponad 9 g błonnika, jest to odpowiednik 3 pomarańczy. Należy również rozważyć wprowadzenie do stałego jadłospisu otrębów zamiast płatków śniadaniowych, ponieważ w otrębach znajduję się dużo więcej błonnika niż w płatkach kukurydzianych.

Wprowadź jabłka, banany, papaję i pitaja do diety

Ogólnie wiadomo, że warzywa zapobiegają zaparciom, jednak niektóre owoce zawierają znaczne ilości błonnika dlatego powinno się je wprowadzać do codziennej diety. Papaja jest świetnym wyborem z kilku powodów, gdyż posiada wysoką zawartość błonnika oraz wody, a oba te składniki zapobiegają zaparciom. Natomiast enzym zwany papainą pomaga organizmowi w procesie trawienia. Biorąc pod uwagę, że zalecane dzienne spożycie błonnika wynosi 25-30 gramów dla dorosłego człowieka, zjadanie kilku jabłek dziennie może być świetnym sposobem na pokrycie dziennego zapotrzebowania na niego.

Zapobieganie zaparciom nie musi być trudne, wystarczy wprowadzić kilka prostych zmian w stylu naszego życia, a wkrótce odczujemy korzystne zmiany.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama