Reklama

Jak uśmierzyć ból karku?

Jeden nieuważny ruch i czujesz ostry, kłujący ból w karku. Z trudem ruszasz głową. Sen nie przynosi ulgi. Zastanawiasz się, co może być przyczyną tej męki. Czasem winna jesteś sama, spędzając długie godziny przed źle ustawionym monitorem komputera. Ból może być też efektem przemarznięcia lub stresu – mięśnie obręczy barkowej spinają się, gdy jesteśmy zdenerwowani. Takie bóle karku możesz sama złagodzić . Gdy jednak to nie pomaga, wówczas koniecznie zasięgnij porady lekarza.

Zacznij od rozciągania

Jeśli czujesz sztywność i ból karku tuż po wstaniu rano z łóżka, postaraj się delikatnie rozruszać napięte mięśnie. Połóż się na plecach, ręce odrzuć za głowę i mocno je wyciągnij, prostując przy tym mocno nogi. Następnie usiądź na łóżku, opuść nogi tak, by stopami stać na podłodze. Skręcaj głowę raz jak możesz najbardziej w prawo, a raz w lewo, raz pochylaj do przodu, tak jakbyś chciała dotknąć brodą klatki piersiowej i raz odchylaj w tył.

Wypróbuj masaż

Zesztywniałemu karkowi ulgę przynosi masowanie okrężnymi ruchami. Możesz użyć do tego palców albo piłeczki jeżyka lub tenisowej. Bardzo pomocne bywają małe masażery. Najczęściej mają one małe wypustki – ich nacisk pomaga skutecznie rozluźniać twarde niczym kamień mięśnie. Możesz też poprosić o pomoc bliską osobę. Niech całymi dłońmi uciska mięśnie karku tak, jakby wyrabiała ciasto.

Weź aromatyczną kąpiel

Przygotuj kąpiel z olejkami i wyciągami z ziół. 20-minutowe „wymoczenie” ciała w wodzie o temperaturze 40-45 stopni Celsjusza niemal natychmiast usuwa dolegliwości i rozluźnia mięśnie. Najskuteczniejsze będą kąpiele z dodatkiem olejku jałowcowego, imbirowego i lawendowego. Olejki wymieszaj z łyżeczką miodu i tę miksturę rozpuść w kąpieli.

Przyklej plaster

W aptekach znajdziesz plastry nasycone leczniczymi środkami, np. Prel. Działają one rozgrzewająco, dzięki czemu napięte mięśnie rozluźniają się oraz przeciwzapalnie, co łagodzi ból i przywraca mięśniom naturalne napięcie.

Znajdź w domu gorczycę

Tradycyjnym lekiem na bóle kostno-mięśniowe jest gorczyca. Jej nasiona wytwarzają promieniowanie, które łagodzi i znosi bóle reumatyczne oraz bóle mięśniowe. By zrobić sobie kompres gorczycowy, weź nasiona białej gorczycy (najlepiej świeże – gorczyca zachowuje zdolność promieniowania do 4 lat), włóż do nagrzanego do 100°C piekarnika na 15 minut. Następnie przesyp je do lnianego woreczka, połóż na bolącym karku i pozostaw tam na 10 minut. Okład z gorczycy stosuj przed snem.

Połóż borowinę

Dokuczliwy ból karku możesz również złagodzić stosując kompresy z borowiny. Wystarczy że wybierzesz jedną z wielu past borowinowych dostępnych w aptece. Ogrzej ją przez 10 minut w kąpieli wodnej. Pamiętaj, jej temperatura nie powinna przekraczać 40°C. Następnie nałóż borowinę grubą 1-2-cm warstwą na bolące miejsce. Kompres szczelnie przykryj folią i ręcznikiem, by jak najdłużej pozostał ciepły. Po pół godziny zmyj okład pod prysznicem.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama