Reklama

Jak uniknąć przeziębienia? Domowe sposoby

Nie od parady zwykło się mówić, że najważniejsza jest profilaktyka, bo znacznie łatwiej (i taniej) jest zapobiegać niż leczyć. Jeśli zatem czujesz, że twoja odporność spada, nie daj się rozłożyć chorobie, tylko działaj. Sięgnij po przetestowane, babcine kuracje, zmień swoje nawyki żywieniowe i włącz do swojej diety produkty bogate w witaminę C oraz E, błonnik i magnez. Zapewnij też sobie odpowiednią ilość ruchu, wręcz przesadnie dbaj o higienę i ubieraj na cebulkę, a z pewnością uda ci się zminimalizować ryzyko wystąpienia uniemożliwiającego mówienie bólu gardła, uporczywego kataru i kaszlu czy gorączki, jak i wszystkich innych mało przyjemnych dolegliwości towarzyszących sezonowym infekcjom.

Reklama

Najważniejsza higiena

Zimą o przeziębienie nietrudno. Wystarczy znaleźć się blisko osoby, która kaszle lub kicha, albo po prostu się z nią przywitać lub dotknąć rzeczy, z którymi miała wcześniej kontakt. Dlatego tak ważne jest - wręcz przesadne - przestrzeganie zasad higieny. Myj ręce tak często, jak tylko możesz. Pamiętaj też o starannym oczyszczaniu klawiatury komputera, myszki, klamek, słuchawki telefonu, włączników światła, czy wszelkich innych przedmiotów, na których mogą osiadać zarazki. Regularnie wietrz i nawilżaj pomieszczenia, w których spędzasz dużo czasu.

Ogranicz kontakt z chorym domownikiem

Jeśli już zachorował któryś z twoich domowników, staraj się - oczywiście w miarę możliwości - odseparować go od reszty. Niewskazane jest zwłaszcza przytulanie oraz całowanie dzieci. Pacjent powinien kurować się w oddzielnym pokoju oraz korzystać z oddzielnych ręczników, sztućców, talerzy, kubków czy pasty do zębów. Zastosowanie się do tych, wydawałoby się bardzo prozaicznych zasad, pozwoli nam zabezpieczyć się przed przenoszeniem zarazków na zdrowe osoby.

Postaw na odpowiednią dietę

Nic tak nie wzmocni twojej mocno nadszarpniętej zimą odporności jak odpowiednio zbilansowana dieta. Wprowadź do swojego jadłospisu przede wszystkim produkty bogate w witaminę C. Znajdziesz ją między innymi w świeżych owocach i warzywach, takich jak: pomarańcze, kiwi, czarna porzeczka, brokuły, papryka czy natka pietruszki. Równie niezbędna dla odbudowy układu immunologicznego jest witamina E. Możesz jej dostarczyć jedząc zieloną sałatę, kapustę, czy kukurydzę. Sięgaj również po produkty, zawierające solidną dawkę magnezu - czyli fasolę, orzechy i kakao - oraz błonnika i kwasów omega-3. Tych ostatnich dostarczą ci między innymi ryby.

Nawadniaj organizm

Pamiętaj również o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Im bardziej sucha błona śluzowa w gardle, tym większa podatność na ataki wirusów. Najlepiej pić co najmniej sześć szklanek wody dziennie. Dobrym rozwiązaniem są też herbaty z dodatkiem miodu i imbiru, herbatki ziołowe czy naturalne soki owocowe.

Sięgnij po naturalne antybiotyki

Skoro o zbilansowanej diecie mowa, to nie może w niej zabraknąć naturalnych antybiotyków, czyli cebuli i czosnku. Dzięki swojemu bakteriobójczemu, odkażającemu i przeciwzapalnemu działaniu skutecznie wzmacniają naszą odporność i stanowią remedium na różnego rodzaju infekcje i przeziębienia. Jeśli zatem czujesz, że twój organizm odmawia ci posłuszeństwa i rozkłada cię choroba, sięgnij po syrop z cebuli. Zapewnisz sobie nie tylko solidną porcję witamin: B1, B2, C, A i E, ale także wapnia, sodu, magnezu, żelaza, miedzi, fosforu, jodu, cynku, chromu i krzemu. Jak przygotować syrop? Pokrój cebulę na plastry i ułóż je warstwowo w słoiku, przesypując cukrem albo zalewając miodem. Odstaw na kilka godzin, aż warzywo puści sok. Pij go co najmniej dwa razy dziennie.

Czosnek zabije wirusy i bakterie

Równie skutecznie jak cebula wirusy zabija bogaty w aliacynę, witaminy, sole mineralne oraz flawonidy i fitosterole czosnek. Możesz jeść go zarówno na surowo, jak i pić przyrządzony na jego bazie sok. Jak go przygotować? Posiekaj główkę czosnku i zalej dwoma szklankami przegotowanej letniej wody. Dodaj sok z dwóch cytryn i kilka łyżek miodu. Po kilku dniach przechowywania w lodówce, przelej sok do butelki i pij co najmniej trzy łyżki dziennie. Z pewnością przyniesie ci ulgę przy zapaleniu gardła, oskrzeli i płuc, anginie czy grypie.

Lecznicza moc miodu i imbiru

Wyjątkowy pomocny przy rozmaitych dolegliwościach towarzyszących przeziębieniu i grypie, a zwłaszcza leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych, może okazać się miód. Działając wykrztuśnie oraz przeciwzapalnie pomoże wyleczyć uporczywy kaszel czy zapalenie gardła. Najlepiej stosować go jako dodatek do herbaty, wody albo syropu z cebuli. Jeśli chcesz rozgrzać albo wzmocnić organizm, dodaj do herbaty odrobinę imbiru, a z pewnością szybko poczujesz ulgę. Podobne zadziała kuracja sokiem malinowym.

Ubieraj się na cebulkę i nie zapominaj o czapce

Zanim wyjdziesz na zewnątrz, zadbaj o odpowiednie zabezpieczenie ciała, aby nie stać się łatwym kąskiem dla wirusów. Pamiętaj, że zgubne może okazać się zarówno przegrzanie jak i wyziębienie organizmu. Najlepszym rozwiązaniem będzie ubieranie się na tak zwaną cebulkę - w każdej chwili będziesz mógł się pozbyć jednej warstwy ubrania. Nie zapomnij także o założeniu szalika, rękawiczek i czapki. Rezygnując z tej ostatniej pozbywamy się aż 70 procent ciepła z organizmu!

Staraj się także ograniczyć ilość stresu. Im więcej go w naszym życiu, tym większe prawdopodobieństwo, że nasz organizm nie poradzi sobie z atakującymi nas wirusami. Zadbaj o aktywny wypoczynek i trzymaj negatywne emocje na wodzy.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama