Reklama

Jak uniknąć powikłań cukrzycowych?

Cukrzyca jest przewlekłą chorobą metaboliczną polegającą na zaburzonym wydzielaniu insuliny, która niekontrolowana prowadzi do podwyższonego poziomu cukru we krwi. Pacjenci chorzy na cukrzycę posiadają także zaburzenia przemiany tłuszczowo-białkowej. Głównymi przyczynami powikłań tej choroby jest utrzymujący się przez dłuższy czas wysoki poziom glukozy we krwi, a także uwarunkowania genetyczne, nadciśnienie czy palenie tytoniu. Oto 12 wskazówek jak uniknąć powikłań spowodowanych cukrzycą.

Reklama

Uważaj na węglowodany

Cukrzyca nie oznacza, że musisz całkowicie wyeliminować węglowodany ze swojej diety. Pamiętaj aby wybierać takie, które rozkładają się wolno w organizmie, dostarczając stały poziom energii.

Sięgaj po produkty pełnoziarniste, orzechy oraz świeże owoce i warzywa. Tak, możesz jeść owoce mimo tego, że są one słodkie. Zasadą jest jedynie odpowiednia ilość węglowodanów w każdym posiłku. Aby dowiedzieć się jaka ich ilość jest dla ciebie dobra skontaktuj się ze swoim dietetykiem.

Zrzuć wagę, jeśli tego potrzebujesz

Zacznij powoli. Jeśli cierpisz na nadwagę to zrzucenie kilku kilogramów może poprawić zdolność twojego organizmu do użytkowania insuliny, a także pomoże ci zmniejszyć poziom cukru we krwi, poprawić ciśnienie oraz poziom lipidów we krwi. Możesz również spodziewać się dodatkowej dawki energii.

Gotowy? Postaraj się spalać więcej kalorii niż dostarczasz swojemu organizmowi. Najlepszym początkiem będzie odstawienie tłuszczy oraz kalorii z diety, takich jak chipsy i frytki.

Wysypiaj się

Zbyt duża lub zbyt mała ilość snu może zwiększyć twój apetyt i chęć sięgnięcia po produkty z wysoką zawartością węglowodanów, co może prowadzić do zwiększenia się wagi oraz zwiększyć ryzyko powikłań, takich jak choroby serca.

Optymalna ilość snu to od 7 do 8 godzin. Jeśli cierpisz na bezdech senny to odpowiednie leczenie może poprawić jakość twojego snu oraz obniżyć poziom cukru we krwi.

Bądź aktywny: ćwiczenia i cukrzyca

Wybierz coś co lubisz, może być to spacerowanie, taniec, jazda na rowerze lub spokojny marsz w miejscu w trakcie rozmowy przez telefon. Czas takich ćwiczeń powinien wynosić pół godziny dziennie.

Ćwiczenia pomogą ci zmniejszyć ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego, obniżyć cholesterol oraz ciśnienie krwi, a także utrzymywać odpowiednią wagę. Zmniejszają one również poziom stresu oraz mogą być pomocne w zmniejszeniu ilości spożywanych leków przeciwcukrzycowych.

Kontroluj codziennie poziom cukru

Wiesz, że powinieneś to robić. Sprawdzanie poziom glukozy pomoże ci w uniknięciu powikłań spowodowanych cukrzycą, takich jak nerwobóle lub sprawi, że nie będą się one pogarszać.

Kontrola ilości cukru we krwi sprawi również, że będzie mógł zobaczyć jak poszczególne czynności i produkty wpływają na ciebie oraz czy plan leczenia jest odpowiednio ustawiony. Twój lekarz pomoże ci w ustaleniu odpowiedniego dla ciebie poziomu glukozy. Jeśli uda ci się go osiągnąć to poprawi się twoje samopoczucie.

Kontroluj stres

Jeśli cierpisz na cukrzycę to stres może spowodować wzrost poziomu glukozy we krwi. Postaraj się pozbyć się wszystkich fizycznych lub psychicznych bodźców, które sprawiają, że zaczynasz się denerwować oraz naucz się technik pozwalających na radzenie sobie z sytuacjami, których nie da się uniknąć. Bardzo dobrymi metodami są ćwiczenia oddechu, joga oraz medytacja, szczególnie dla osób chorych na cukrzycę typu 2.

Powiedz „nie” soli

Zmniejsz ilość soli w swojej diecie. Pozwoli to na zmniejszenie ciśnienia oraz ochroni twoje nerki. Jednak unikanie soli może okazać się nie wystarczające, ponieważ większość soli pochodzi z produktów przetworzonych. Staraj się zastępować gotowe dania, świeżymi składnikami, a do przyprawiania potraw używaj ziół i przypraw, zamiast soli.

Dorośli powyżej 51 roku życia oraz osoby z nadciśnieniem, cukrzycą lub przewlekłymi chorobami nerek powinny zwrócić się do swojego lekarza po informację o ile powinny zmniejszyć spożywanie soli. Ogólnie rzecz biorąc ilość sodu w diecie cukrzyka powinna wynosić mniej niż 2.300 mg dziennie, jednak twój lekarz może zadecydować inaczej.

Ryzyko chorób serca u cukrzyków

Choroby serca są bardzo poważnym powikłaniem spowodowanym cukrzycą. Pamiętaj aby robić sobie następujące badania:

A1C – jest to średni poziom twojego cukru z ostatnich 2-3 miesięcy. Powinieneś kontrolować go 2 lub więcej razy w roku. Porozmawiaj o tym ze swoim lekarzem.

Ciśnienie krwi – optymalne ciśnienie to 140/80 mm Hg

Cholesterol – idealny poziom cholesterolu wynosi odpowiednio dla:

LDL – do 100 mg/dl

HDL – powyżej 40 mg/dl u mężczyzn oraz więcej niż 50 u kobiet

Trójglicerydy – poniżej 150 mg/dl

Zadbaj o siniaki i guzki

Cukrzyca powoduje ryzyko infekcji oraz spowolnione gojenie się ran, dlatego dbaj nawet o zwykle skaleczenie lub obtarcie. Oczyść dokładnie ranę, a następnie użyj antybiotyku w kremie oraz sterylnego opatrunku. Jeśli w ciągu kilku dni rana nie zacznie się goić, skonsultuj się z lekarzem. Sprawdzaj także codziennie czy na twoich stopach nie pojawiły się pęcherze, rany, owrzodzenia, zaczerwienienie lub opuchlizna oraz nawilżaj aby zapobiec powstawaniu pęknięć.

Rzuć palenie

Cukrzycy palący papierosy mają dwa razy większe ryzyko przedwczesnej śmieci od osób, które nie palą. Poza tym rzucenie palenia pomoże twojemu sercu oraz płucom, a także zmniejszy ciśnienie oraz ryzyko udaru, zawału, uszkodzenia nerwów lub choroby nerek. Poproś swojego lekarza o pomoc w rzuceniu nałogu.

Wybieraj zdrowe jedzenie

Nie ma jednej odpowiedniej diety dla cukrzyków, jednak oto parę podstawowych faktów o których trzeba pamiętać. Ciesz się zdrowym jedzeniem takim jak jagody, słodkie ziemniaki, ryby zawierające kwasy tłuszczowe omega 3 oraz ciemnozielone warzywa liściaste. Czytaj etykiety i wybieraj produkty, które nie zawierają w sobie tłuszczów nasyconych i tłuszczów trans. Zamiast tego kupuj produkty z tłuszczami jedno i wielonienasyconymi, takie jak oliwa z oliwek. Po spersonalizowaną dietę zgłoś się do wykwalifikowanego dietetyka.

Odwiedzaj lekarza

Konsultuj się ze swoim lekarzem od 2 do 4 razy w roku. Jeśli bierzesz insulinę lub potrzebujesz pomocy w ustawieniu poziomu cukru, wizyty te mogą odbywać się częściej. Równie ważne jest co roczne badanie oczu oraz diagnostyka powikłań w obrębie nerwów, oczu oraz nerek. Odwiedzaj dentystę dwa razy do roku. Pamiętaj aby poinformować wszystkich lekarzy o tym, że chorujesz na cukrzycę.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama