Reklama

Jak uchronić się przed infekcjami?

Są ludzie, którzy prawie nigdy nie łapią grypy, przeziębienia czy innych sezonowych infekcji. Choć często myślimy, że zawdzięczają to „dobrym genom”, wcale nie musi tak być. Mamy duży wpływ na własną odporność. Wystarczy zastosować się do kilku rad, żeby wzmocnić nasz układ odpornościowy na tyle, by był w stanie odeprzeć atak każdej infekcji. I nie ma tu znaczenia czy będzie ona mieć podłoże wirusowe, bakteryjne czy grzybicze.

Reklama

Wirusy: układamy wzmacniający jadłospis

Większość infekcji wywołują właśnie wirusy, bo łatwo się nimi zarazić drogą kropelkową lub przez dotyk. Aby wesprzeć organizm w walce z nimi, warto wprowadzić do jadłospisu produkty, które wzmacniają odporność:

  • Kasza gryczana, razowe pieczywo oraz żółty ser. Są bogate w chrom. Ten pierwiastek blokuje przenikanie wirusów do komórek organizmu oraz ich namnażanie się. Dzięki temu nie tylko zapobiega przeziębieniu, ale też może złagodzić przebieg infekcji.
  • Odwar z korzenia kopru włoskiego. To potężny zastrzyk wytwarzającej przeciwciała odpornościowe witaminy C – fenkuł ma jej dwa razy więcej niż cytrusy! 3 łyżki posiekanego kopru zalej szklanką wody, doprowadź do wrzenia, gotuj ok. 20 minut, przecedź. Popijaj małymi łykami.
  • Cynamon. Ta pachnąca, rozgrzewająca przyprawa aktywnie zwalcza patogeny powodujące chorobę. Jej szczyptę możesz np. dodawać do porannej kawy.
  • Owoce granatu. Zawierają kwas elagowy, który eliminuje szkodliwe wolne rodniki, osłabiające organizm w walce z wirusami.

Staraj się nie dopuszczać do nadwagi. Choć większość z nas myśli, że bardziej chorowite są szczupłe osoby, nic bardziej błędnego! Nadwaga może prowadzić do tzw. zespołu leniwych limfocytów – polega on na tym, że komórki odpornościowe są otoczone tłuszczem i gorzej radzą sobie z zakażeniami.

Bakterie: stawiamy na naturalne antybiotyki i dbamy o higienę

Te chorobotwórcze drobnoustroje mogą sprawić, że zwykłe przeziębienie rozwinie się w groźny stan zapalny. Nie dopuścisz do tego, jeśli zadbasz o odpowiednią higienę i dietę:

  • Myj często ręce. Nie wystarczy zwykłe ochlapanie dłoni wodą – aby pozbyć się bakterii, trzeba je myć mydłem przynajmniej pół minuty.
  • Staraj się nigdy nie dotykać dłońmi twarzy, ust, oczu i nosa. W ten sposób bardzo łatwo możesz przenieść do nich bakterie z rąk. Drobnoustroje przenikają przez błonę śluzową i przenoszą się do organizmu.
  • Pij syrop z czosnku. Zawiera on allicynę – substancję odkażającą, która hamuje rozwój bakterii. Aby przygotować miksturę, drobno posiekaj jego dwie główki, dodaj sok wyciśnięty z trzech cytryn, 6 łyżek miodu i szklankę wody. Odstaw na parę godzin i pij łyżkę dziennie.
  • Wypróbuj napar z tymianku. Zawarte w nim olejki eteryczne: tymol i cymen działają przeciwzapalnie. Zalej wrzątkiem dwie łyżeczki zioła, przecedź, wypij.
  • Ogranicz słodycze. Są pożywką dla bakterii. Gdy zarazki zaatakują gardło, osiadający na jego ściankach cukier stwarza im warunki rozwoju.
  • Zaczynaj dzień od wypicia szklanki soku z buraków. Zawarty w nich barwnik – betanina – przenika do wnętrza bakterii i utrudnia ich namnażanie się. Buraki zawierają też dużo witamin oraz cennych dla zdrowia pierwiastków: kwasu foliowego, żelaza (dzięki czemu zapobiegają anemii), potasu, jodu i magnezu. Jeśli nie lubisz smaku buraków, dodaj do napoju bardzo drobno starte słodkie jabłko lub kilka łyżek soku z cytryny.

Grzyby: stosujemy probiotyki i walczymy ze stresem

Zakażenia grzybicze zwykle dają się nam we znaki po chorobie, gdy jesteśmy osłabione. Aby nie dopuścić do infekcji, trzeba jak najszybciej odbudować korzystną florę bakteryjną w organizmie i dobrze o siebie zadbać.

  • Jedz jogurty i kefiry zawierające bakterie kwasu mlekowego. Po chorobie liczba dobrych bakterii, odpowiedzialnych m.in. za odporność, obniża się. Produkty mleczne z probiotykami stymulują ich wzrost.
  • Używaj żeli do higieny intymnej o przyjaznym dla skóry pH (np. Lactacyd hydro-balance). Po kuracji antybiotykami częściej dokuczają nam wywołane przez grzyby infekcje intymne. Jeśli jesteś szczególnie osłabiona, sięgnij po globulki dopochwowe z probiotykami.
  • Zadbaj o relaks. Gdy stale towarzyszy nam stres, organizm wytwarza hormony: kortyzol i noradrenalinę, które osłabiają reakcję układu odpornościowego na zagrożenia wywołane m.in. grzybami.
  • Unikaj diety bogatej w produkty z białej mąki: białego pieczywa, domowych klusek, makaronu. Sprzyjają one rozwojowi grzybicy.

Ochrona dzięki szczepieniom

To najskuteczniejsza broń w walce z chorobami wywołanymi przez wirusy. Zapobiega też ewentualnym późniejszym powikłaniom.

Każdy z nas powinien rozważyć szczepienie przeciwko grypie. Najlepiej jest zdecydować się na nie na początku sezonu grypowego (trwa on od grudnia do marca). Odporność uzyskuje się już po tygodniu od zastrzyku.

Nie unikaj szczepienia, jeśli jesteś w grupie ryzyka: chorujesz na cukrzycę lub masz stan przedcukrzycowy, jesteś astmatykiem, masz małe dzieci. Koszt samej szczepionki to ok. 30 zł.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama