Reklama

Jak uchronić się przed infekcjami?

Często dopadają cię rozmaite wirusy i sezonowe infekcje? Zmień swoje codzienne nawyki. Odpowiednio zbilansowana dieta jest najlepszym narzędziem służącym wzmocnieniu pracy układu immunologicznego. Jeśli zastosujesz się do kilku prostych żywieniowych zasad i jednocześnie odpowiednio zadbasz o higienę, będziesz w stanie odeprzeć atak każdej infekcji bez względu na to, czy będzie miała ona podłoże wirusowe, bakteryjne czy grzybicze.

Reklama

Postaw na odpowiednie produkty

Aby skutecznie ochronić się przed wszędobylskimi wirusami, warto odpowiednio urozmaicić i zbilansować swój jadłospis, wprowadzając do niego produkty stymulujące pracę układu odpornościowego. Wariantów jest bez liku.

* Dobierając pieczywo, staraj się zawsze stawiać na pełnoziarniste pieczywo razowe, które jest doskonałym źródłem chromu. Pierwiastek ten stanowi naturalną barierę ochronną - hamuje przenikanie wirusów do komórek organizmu i blokuje ich namnażanie się. To sprawia, że minimalizujemy ryzyko pojawienia się infekcji, a jeśli już do niej dojdzie - łagodzimy jej przebieg. Pokłady tego cennego pierwiastka odnajdziemy również w kaszy gryczanej i żółtych serach.

* Skuteczną bronią w walce z wirusami są również owoce granatu, które dostarczają nam cennego kwasu elagowego. Dzięki temu składnikowi eliminujemy szkodliwe wolne rodniki, osłabiające organizm w walce z wirusami.

* Jeśli na początku dnia lub między posiłkami pobudzasz organizm, sięgając po filiżankę aromatycznej kawy, wzmocnij jej smak odrobiną cynamonu. Ta rozgrzewająca przyprawa naturalnie zwalcza patogeny stanowiące źródło rozmaitych infekcji.

* Odporność wzmocni również korzeń kopru włoskiego, który zawiera więcej witaminy C niż cytrusy i stymuluje nasz organizm do wytwarzania przeciwciał. Najlepiej sięgać po przyrządzany na bazie posiekanego kopru włoskiego odwar - 3 łyżki kopru zalej szklanką wody i doprowadź wrzenia. Gotuj przez około 20 minut i przecedź. Pij małymi łyczkami.

Często sięgaj po probiotyki

Najlepszym narzędziem, służącym do odbudowy korzystnej flory bakteryjnej, są probiotyki, które pomagają nam pokonać zakażenia grzybicze i skutecznie wzmacniają nasz układ immunologiczny:

* Włącz na stałe do swojego jadłospisu jogurty i kefiry, która są cennym źródłem bakterii kwasu mlekowego. Dzięki probiotykom naturalnie wzmocnisz osłabioną odporność.

* Staraj się eliminować ze swojej diety białe pieczywo i makarony produkowane z mąki pszennej. Sprzyjają one rozwojowi grzybicy.

* Gdy stale towarzyszy nam stres, organizm wytwarza hormony: kortyzol i noradrenalinę, które osłabiają reakcję układu odpornościowego na zagrożenia wywołane m.in. grzybami. Dlatego zadbaj o relaks i zapewnij swojemu organizmowi równowagę.

* Stosuj żele przeznaczone do higieny intymnej o odpowiednim pH. Dzięki temu unikniesz infekcji intymnych wywołanych przez grzyby.

Wzmocnij się sokiem z buraków i syropem z czosnku

Wprowadź w życie kilka prostych zasad i zadbaj o higienę, a z pewności skutecznie uniemożliwisz rozwój i działanie drobnoustrojów, które są prowodyrami infekcji i stanów zapalanych w organizmie.

* Każdy dzień zaczynaj od wypicia soku z buraków, Zawarta w nich betanina uniemożliwia namnażanie się bakterii, a solidna porcja witamin i pierwiastków, takich jak kwas foliowy, żelazo, potas, jod czy magnez naturalnie wzmacnia układ immunologiczny i zapobiega rozwojowi anemii. Jeśli nie przepadasz zbytnio za burakami, dodaj do soku drobno starte jabłko lub kilka kropli soku z cytryny.

* Często sięgaj też po syrop z czosnku, a dostarczysz do swojego organizmu solidne dawki allicyny, która hamuj rozwój i namnażanie się bakterii. Mikstura jest banalnie prosta w przygotowaniu. Wystarczy, że drobno posiekasz dwie główki czosnku, dodasz wyciśnięty sok z trzech cytryn, sześć łyżek miodu i szklankę wody. Mieszankę odstaw na parę godzin. Pij po łyżce dziennie.

* Równie wzmacniająco na organizm działa napar z tymianku. Zawarte w nim olejki eteryczne, takie jak tymol i cymen, wykazują działanie przeciwzapalne. Napar przyrządzisz w kilka minut. Zalej wrzątkiem dwie łyżeczki zioła, starannie przecedź i pij małymi łyczkami.

* Myj bardzo starannie ręce - co najmniej przez pół minuty i zawsze z użyciem mydła.

* Staraj się unikać dotykania dłońmi ust, oczu, nosa i twarzy. W ten sposób łatwo przenosisz bakterie nagromadzone na rękach i tym samym zwiększasz ryzyko rozwoju infekcji. Drobnoustroje przenikają przez błonę śluzową i przenoszą się do organizmu.

* Ogranicz słodycze. Są pożywką dla bakterii. Gdy zarazki zaatakują gardło, osiadający na jego ściankach cukier stwarza im warunki rozwoju.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama