Reklama

Jak rozpoznać zawał serca?

W czasach, gdy zawały serca są bardzo częste i łatwo paść ich ofiarą warto wiedzieć, czym się charakteryzują. Zawał serca, zwany również atakiem serca, to sytuacja, w której dochodzi do niedokrwienia mięśnia sercowego na skutek zamknięcia naczynia wieńcowego przez zakrzep lub zator krwi. Jego następstwem jest martwica mięśnia sercowego, która może zakończyć się zgonem. By zapobiec tragedii, ważna jest szybka interwencja medyczna i umiejętność rozpoznania objawów zawału. Dzięki temu możemy uratować swoje lub czyjeś życie. Podpowiadamy, jak rozpoznać zawał, w jaki sposób udzielić pierwszej pomocy, a także jak zapobiegać atakom serca.

Statystyki

Co roku atak serca dotyka około 100 tysięcy Polaków. Niemal jedna trzecia zawałów kończy się śmiercią. Według statystyk, zawał serca stanowi najczęstszą przyczynę zgonów w Polsce. Specjaliści twierdzą, że liczby te będą rosnąć. Co powinniśmy wiedzieć o ataku serca? Oto najważniejsze informacje.

Jak rozpoznać zawał?

Objawy ataku serca mogą znacząco różnić się u kobiet i u mężczyzn. Sprawdźmy, czym konkretnie.

Objawy zawału u mężczyzn

silny ból w klatce piersiowej (ściskający lub rozprężający, promieniuje do lewego barku, ramienia lub żuchwy)

duszności

nudności

zlewne poty

Objawy zawału u kobiet

W przypadku zawału serca u kobiet objawy są znacznie mniej specyficzne, dlatego często trudno go rozpoznać. Oto one.

osłabienie

nudności

zawroty głowy

ból w nadbrzuszu (bardzo często interpretowany jako zgaga)

ból w klatce piersiowej (promieniuje między łopatki)

Warto pamiętać

Podczas zawału praktycznie każdy chory odczuwa silny niepokój, ogólne osłabienie, duszności, bardzo się poci i jest blady. Ból w klatce piersiowej trwa powyżej 20 minut i nie ustępuje nawet po odpoczynku.

Jak postępować w trakcie zawału?

By odpowiednio zareagować w trakcie zawału ważne jest nie tylko umiejętne rozpoznanie objawów, ale także szybkość reakcji. Oto kilka cennych wskazówek, które mogą uratować życie osobie, która ma atak serca.

1. Jeśli zauważymy objawy typowe dla zawału serca u siebie lub innej osoby, należy niezwłocznie wezwać karetkę (przydatne będą numery 999 lub 112).

2. Chorego należy uspokoić i ułożyć w pozycji półsiedzącej z wyprostowanymi nogami. Ważne, żeby chory nie leżał lub nie stał.

3. Z chorym należy utrzymywać stały kontakt.

4. Osobie, która ma zawał, należy poluzować ubranie, żeby ułatwić jej oddychanie.

5. Choremu można podać kwas acetylosalicylowy, czyli aspirynę.

6. W przypadku zatrzymania akcji serca należy niezwłocznie wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową. Czynności tej nie powinno się przerywać do przyjazdu karetki, chyba że brakuje nam sił.

Powikłania pozawałowe

Nawet mimo przeżycia ataku serca chory może zmagać się z różnego rodzaju powikłaniami. Te najczęstsze to:

niewydolność serca

arytmia serca

pęknięcie ściany serca

zaburzenia działania zastawek

kolejny zawał

Profilaktyka antyzawałowa

Atakom serca można zapobiec, jednak trzeba prowadzić zdrowy styl życia. O czym szczególnie należy pamiętać?

1. O stosowaniu zdrowej diety: ubogiej w sól, a bogatej w witaminy C i E oraz beta-karoten. Substancje te wykazują działanie antyoksydacyjne. Oznacza to, że zmniejszają ilość wolnych rodników w organizmie odpowiedzialnych za rozwój większości chorób, a także poziom szkodliwego cholesterolu. Znajdziemy je głównie w warzywach oraz owocach.

W diecie antyzawałowej nie może zabraknąć również minerałów, a konkretnie magnezu i potasu, które pozytywnie wpływają na pracę serca. Bogate źródła tych pierwiastków to: zielona warzywa liściaste, kasze, banany, orzechy, gorzka czekolada. Wskazane jest również picie czerwonego wina w małych ilościach, na przykład lampka wina do kolacji.

2. O prowadzeniu spokojnego trybu życia. Chodzi o unikanie stresu oraz umiejętność radzenia sobie z nim. Warto zapisać się na zajęcia z jogi, która pomaga wyciszyć organizm i walczyć ze stresem. Niezbędny jest również regularny i wydajny sen.

3. O regularnej aktywności fizycznej. Nie chodzi o sporty wyczynowe i nadmierny wysiłek fizyczny, ale o regularny ruch, który pomaga obniżyć poziom szkodliwego cholesterolu we krwi, a zwiększa ilość tego dobrego. Zachęcamy do jazdy na rowerze (około 20-30 minut dziennie), pływania, uprawianiu nordic walkingu, a także tańca.

4. O unikaniu palenia papierosów, ponieważ nałóg ten stanowi istotny czynnik ryzyka rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama