Reklama

Jak rozpoznać bóle kręgosłupa? Klasyczne i nietypowe objawy

Nic tak bardzo nie utrudnia codziennego funkcjonowania jak uporczywe bóle kręgosłupa. Często ignorujemy pierwsze symptomy jego dysfunkcji i zrzucamy je na karb zwykłego zmęczenia, klasycznego niedospania, bądź wiążemy je z wadliwym działaniem innych kluczowych organów. Tymczasem okazuje się, że migreny, ból serca, nadwrażliwość na światło, popularne mroczki przed oczami czy drętwienie bądź mrowienie nóg może świadczyć o poważnych problemach z kręgami. Jak skutecznie odciążyć kręgosłup i przy użyciu prostych sprawdzonych metod złagodzić cierpienie i szybko odczuć ulgę? Podpowiadamy.

Migrena? Nie, to bolący kręgosłup

Pierwsze symptomy mogą nas mocno zwieźć, bo łudząco przypominają napad migreny. Bólom głowy często towarzyszą nudności, nadwrażliwość na światło i tak zwane mroczki obserwowane przed oczami. Wszystkie wymienione oznaki tylko pozornie nie mają nic wspólnego ze szwankującym i mocno przeciążonym odcinkiem szyjnym kręgosłupa. Wędrujący ból obejmuje czoło, szyję oraz kark i nie pozwala nam normalnie funkcjonować. Jak możemy zniwelować uporczywe dolegliwości i po prostu poczuć ulgę? Jeśli nieznośny ból paraliżuje szyję, zafunduj sobie łagodzący masaż. Zmocz ręcznik w ciepłej wodzie, odciśnij i umieść z tyłu na szyi. Chwyć dłońmi jego końce i pociągaj - raz w prawo, raz w lewo. Masaż wykonuj ok. 5 minut. Jeśli doskwiera ci ból karku, zastosuj rozgrzewający masaż. Ogrzej suszarką do włosów szyję i kark, a następnie poproś domownika, by ci je wymasował z użyciem maści przeciwzapalnej. Jeśli wadliwie działający kręgosłup wiążesz ze swoim siedzącym trybem życia i specyfiką pracy biurowej, bądź godzinami spędzonymi przed komputerem, wykonuj proste ćwiczenia. Co godzinę usiądź z wyprostowaną głową i na przemian wysuwaj i cofaj podbródek.

Zawał? Nic podobnego, to bolący kręgosłup

Bóle odczuwane w klatce piersiowej napawają niemałym przerażeniem. Najczęściej rodzą się w nas obawy, że szwankuje serce i grozi nam zawał, tymczasem może być to oznaka poważnych problemów z kręgosłupem. Ryzyko ich pojawienia się generuje długotrwała praca wykonywana w pozycji pochylenia w przód, np, gdy długo siedzimy przed komputerem albo prowadzimy pojazdy. Jakie metody zastosować, by sobie pomóc? Świetnym i skutecznym rozwiązaniem w bolesnej dolegliwości jest ciepły prysznic. Strumień wody rozmasuje napięte mięśnie, a ciepło złagodzi ból. Zbawiennie zadziała też rozgrzewająca kąpiel z dodatkiem kilku kropli olejku cedrowego lub lawendowego. Możesz też zmieszać garść rozmarynu i tymianku. Zaparz zioła i dodaj do kąpieli.

Przeciążony kręgosłup lędźwiowy

Mrowienie czy drętwienie nóg nie jest wyłącznie zwiastunem chronicznych problemów ze stawami. Równie dobrze może świadczyć o schorzeniach kręgosłupa, które mają swoje źródło w odcinku lędźwiowym. To właśnie tam swoje początki ma większość chorób i dolegliwości związanych z kręgami. Ostry ból zaczyna się i obejmuje cały krzyż, po czym promieniuje do jednej lub obu nóg czy pośladków. Jakie środki zaradcze zastosować, aby pokonać uciążliwy i bardzo dotkliwy ból? Przygotuj ciepłą kąpiel z dodatkiem soli lub 10-minutowy masaż z użyciem maści rozgrzewającej.

Zadbaj o zdrowie kręgosłupa

Nie potrzeba skomplikowanych ćwiczeń, aby zadbać o zdrowie kręgosłupa.

* Wybierz odpowiednio regulowany fotel. Najlepiej, gdy ma wygięcie pod odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa i wspiera go.

* Nie pochylaj się nad klawiaturą; staraj się opierać plecy o fotel (zachowanie lordozy lędźwiowej), to utrzyma w prawidłowej pozycji odcinek szyjny.

* Ustaw monitor na odpowiedniej wysokości – środek minimalnie poniżej linii wzroku, tak, by nie obniżać niepotrzebnie głowy.

* Pamiętaj o przerwach. Co jakiś czas pospaceruj po pokoju, zrób kilka ćwiczeń, które rozciągną barki, szyję i ramiona.

* Korzystaj z podnóżka. Pomaga on w zachowaniu prawidłowej postawy ciała.

* Unikaj częstego pochylania. Pamiętaj o tym podczas wykonywania codziennych czynności.

* Rozkładaj ciężar równomiernie - zakupy zawsze noś w dwóch rękach.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama