Reklama

Jak obniżyć ciśnienie krwi w pięć minut?

Nadciśnienie tętnicze to groźne schorzenie, które szybko wyniszcza naczynia krwionośne i obciąża serce. Lekarze alarmują, że to plaga cywilizacyjna, która w znacznym stopniu przyczynia się do przedwczesnych zgonów – zwiększa ryzyko zawału serca, udaru mózgu czy niewydolności nerek. Wciąż nie udało się ustalić, co wywołuje nadciśnienie tętnicze, jednak czynnikiem ryzyka jest obturacyjny bezdech senny, przewlekły stres, nadużywanie soli i alkoholu oraz otyłość. Sprawdź, jak objawia się nadciśnienie tętnicze i jak z nim walczyć za pomocą naturalnych metod.

Objawy nadciśnienia tętniczego

Nadciśnienie tętnicze bardzo długo może nie dawać żadnych objawów lub są one niespecyficzne – mylone z innymi schorzeniami. Zalicza się do nich zawroty i tępe bóle głowy (pacjenci określają je jako ucisk w czaszce), podenerwowanie, problemy ze snem, a także przewlekłe zmęczenie. Stosunkowo często może też dochodzić do krwawień z nosa i problemów z sercem (kołatanie, arytmia, uczucie ściskania, duszności). Groźnym objawem świadczącym o gwałtownych skokach ciśnienia jest silny ból głowy o świcie.

Nadciśnienie tętnicze a dieta

Aby walczyć z nadciśnieniem, z diety należy wykluczyć produkty, które podwyższają ciśnienie. Zalicza się do nich żywność wysokoprzetworzoną bogatą w sól i konserwanty: wędliny, wędzone ryby, słone przekąski, słodycze, żółty ser oraz tłuste mięsa. Ograniczyć powinno się też białe pieczywo i makarony, a także drobnoziarniste kasze i żółtka jaj. Niewskazany jest też alkohol, kawa i mocna herbata. W codziennym jadłospisie nie powinno za to zabraknąć chudego nabiału, produktów pełnoziarnistych oraz kilku porcji świeżych warzyw i owoców.

Jak szybko obniżyć ciśnienie krwi?

Pomocne w walce z nadciśnieniem są warzywa i owoce bogate w potas oraz magnez. Szklanka soku ze świeżych pomidorów, buraków czy granatów spożywana codziennie pozwoli uregulować ciśnienie krwi. Korzystny wpływ na układ krążenia wykazuje też zielona herbata (jest bogatym źródłem polifenoli) i herbata z hibiskusa (wzmacnia naczynia krwionośne). Przed nadciśnieniem i zbyt wysokim poziomem cholesterolu świetnie chronią też nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Największe ilości tych drogocennych substancji znajdziemy w tłustych rybach morskich (łosoś, makrela, tuńczyk, szprotki), orzechach czy olejach roślinnych.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama