Reklama

Domowe środki profilaktyczne na osteoporozę

Najlepszym sposobem walki z osteoporozą jest wzmocnienie kości. Dotyczy to wszystkich ludzi, niezależnie od ich wieku. Na szczęście istnieją na to skuteczne i łatwo dostępne metody. Większość "domowych" środków na osteoporozę przyczyni się również do poprawy ogólnego stanu zdrowia.

Reklama

Regularne ćwiczenia:

Ćwiczenia to jedna z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić, aby skutecznie walczyć z osteoporozą. Pytasz dlaczego? Obciążanie kości (np. przez podnoszenie ciężkich przedmiotów) lub działanie przeciwko opozycyjnej sile (takiej jak np. grawitacja) skłania organizm do wytwarzania większej ilości komórek kostnych. Zwiększają one masę kostną i czynią ją mocniejszą. Bardzo dobrym przykładem ilustrującym tą zależność są rozwinięte kości ramienia u profesjonalnych tenisistów. Ćwiczenia obciążające, takie jak spacery, jogging, taniec oraz ćwiczenia aerobowe, sprawiają, że kości muszą pracować przeciwko sile ciężkości.

Warto również spożywać określoną żywność, taką jak ...

Masło orzechowe: Niedawne badania w dziedzinie zdrowego żywienia i osteoporozy wykazały, że magnez jest istotnym elementem wzmacniania, zachowania i odbudowy kości. Można uzyskać 50 mg magnezu spożywając zaledwie 2 łyżki masła orzechowego dziennie.

Ocet: Dodanie odrobiny octu do zupy sprawia, że zawarty w niej wapń jest lepiej przyswajalny dla naszych kości. To samo dotyczy również zielonych sałatek. Dlatego też ocet powinien stać się jednym z naszych ulubionych dodatków.

Jabłka: Bor jest minerałem, który pomaga organizmowi utrzymać wapń - podstawowy budulec kości. Działa on również jako mało efektywne zastępstwo estrogenów, których utrata jest jednym z głównych powodów słabości kości. Bor można znaleźć w jabłkach i wielu innych owocach, takich jak gruszki, winogrona, daktyle, rodzynki i brzoskwinie. Znajduje się również w suszonych owocach, migdałach, orzeszkach ziemnych i laskowych.

Banany:

Zjedzenie nawet jednego banana dziennie jest niezwykle korzystne dla naszych kości. Specjalistyczne badania wykazały, że kobiety, których dieta jest bogata w potas, mają mocniejsze kości, kręgosłup i biodra.

Brokuły: Zjedzenie około 100 gramów brokułów zapewnia naszemu organizmowi wymaganą dzienną dawkę witaminy K. Badania wykazały, że kobiety po menopauzie z niskim poziomem tej witaminy są bardziej narażone na osteoporozę.

Zielone, liściaste warzywa: Sałatka rzymska, szpinak i kapusta będą idealnym wyborem.

Masło:

Łyżka masła (o niskiej zawartości tłuszczu) na kromce chleba zapewni nam sporą dawkę witaminy D. Witamina ta wspomaga proces przyswajania wapnia - składnika niezbędnego dla zdrowia kości.

Mleko: Jeśli chcemy mieć mocne kości, musimy spożywać odpowiednie ilości wapnia. Jedna szklanka mleka może dostarczyć aż 300 miligramów tego składnika (z 1000-1200 miligramów zalecanego dziennego spożycia).

Sok pomarańczowy: Wypicie szklanki soku pomarańczowego zapewni nam pokaźną dawkę witaminy C, niezbędnej dla zachodzących w organizmie procesów rekonstruujących kości. Sok ten, wzbogacony niewielką dawką wapnia, zawiera wszystkie składniki odżywcze, konieczne do utrzymania zdrowia naszych kości.

Sok z ananasa:

Wypicie soku ananasowego zapewnia naszemu organizmowi odrobinę manganu. Badania wykazały, że niedobór tego składnika jest jednym z symptomów osteoporozy. Dobrymi źródłami manganu są również mąka owsiana, orzechy, fasola, ziarna, szpinak i herbata.

Łosoś i sardynki:Oba wymienione gatunki ryb są bogate w wapń. Łosoś zawiera w sobie również bogate pokłady witaminy D.

Tofu:Soja okazała się bardzo skuteczna jako środek wzmacniający kości. Zawiera ona białka, które w organizmie spełniają rolę słabego estrogenu. Owe fito estrogeny (estrogeny pochodzenia roślinnego) pomagają kobietom w budowie silnych kości.

Jogurty: Jogurt nie zawiera laktozy. Z tego też powodu ludzie, którzy cierpią na nietolerancję tego związku, mogą jeść ten mleczny produkt i czerpać korzyści z jego bogatej zawartości wapnia. Można również dodać go niego kilka świeżych owoców lub nawet wykorzystać w roli śmietany w niektórych przepisach kulinarnych.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama