Reklama

Dieta dla cukrzyka: Jakie zasady?

Nie bez przyczyny glukoza jest nazywana paliwem dla komórek - to właśnie dzięki niej zyskujemy niezbędną do życia energię. Mechanizm działania jest w zasadzie prosty - po spożyciu każdego posiłku wzrasta poziom cukru we krwi, a trzustka otrzymuje sygnał, że musi rozpocząć wydzielanie insuliny. Bez niej tkanki nie są w stanie zużywać glukozy, a tylko wówczas gdy jest spalana, poziom cukru we krwi spada. Niestety, wraz z wiekiem nasze komórki pracują coraz gorzej i bardziej leniwie reagują na insulinę. Tym samym nasza trzustka jest zmuszona do wzmożonej produkcji hormonu. Jeśli sobie nie radzi, w organizmie rozwija się stan przedcukrzycowy, który może przerodzić się z czasem w cukrzycę typu 2. (Ta ostatnia jest bezpośrednią konsekwencją wadliwie działającej trzustki). Aby stymulować nasze komórki do pracy i ograniczyć ryzyko powstawania cukrzycy, możemy zmodyfikować naszą dietę, wyeliminować z niej najbardziej ryzykowne produkty i wprowadzić te najbardziej pożądane. O czym mowa? Wymagane zalecenia znajdziecie poniżej.

Reklama

Jak często robić badania poziomu cukru we krwi?

Eksperci wskazują, że badania poziomu cukru we krwi należy robić regularnie, co najmniej raz w roku - zwłaszcza, gdy ukończyliśmy 45. rok życia albo zmagamy się z nadwagą lub otyłością, cierpimy na choroby układu krążenia, przykładowo nadciśnienie, jesteśmy obciążeni genetycznie, czyli ktoś z naszej najbliższej rodziny chorował lub choruje na cukrzycę, cierpimy na zespół policystycznych jajników. W przypadku kobiet wskazaniem do badań jest też cukrzyca ciążowa.

Jak interpretować wynik badania?

Badania poziomu cukru we krwi wykonujemy zawsze na czczo. Jeśli nasz wynik będzie wyższy niż 125 mg/dl, trzeba powtórzyć badanie - najlepiej za około 2-3 dni. Z kolei jeśli będzie mieścił się w granicach 100-125 mg/dl, należy wykonać badanie krzywej cukru. Dzięki temu zyskamy pewność, czy mamy do czynienia z nietolerancją, czy już z cukrzycą. Badanie przebiega w trzech etapach: pierwszy to oznaczenie cukru na czczo, drugi to wypicie roztworu glukozy, a trzeci to powtórne pobranie krwi. Wynik 200 mg/dl i więcej oznacza cukrzycę.

Co i jak jeść, aby unormować poziom cukru we krwi?

Aby uregulować poziom cukru we krwi, należy w pierwszej kolejności dokonać rewolucji w swojej diecie i pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Badania potwierdzają, że nadwaga i otyłość, zwłaszcza typu brzusznego, to jedna z podstawowych przyczyn cukrzycy typu 2. Jeżeli nabawiliśmy nietolerancji glukozy, trzymając się odpowiednich zasad, możemy uniknąć choroby. Jeśli już zmagamy się z cukrzycą, stosowanie się do reguł pomoże unormować cukier i zmniejszy ryzyko powikłań.

Starajmy się unikać tego, co słodkie

Przede wszystkim starajmy się eliminować z jadłospisu tak zwane cukry proste, które błyskawicznie wchłaniają się z przewodu pokarmowego i tym samym powodują gwałtowny wzrost glukozy we krwi. Ta sytuacja jest szczególnie niebezpieczna dla osób, które cukru we krwi mają i tak za dużo. Ponadto, jeśli cukier z jedzenia nie zostanie odpowiednio szybko spalony, zamieniany jest w tłuszcz i odkłada się w komórkach. To najkrótsza droga do nadwagi i do otyłości.

Wykluczmy z diety niezdrowe produkty, zawierające duże ilości cukru, takie jak ciastka, cukierki, pączki, gazowane napoje, słodzone soki owocowe, konfitury, a także słodkie owoce takie, jak winogrona, śliwki czy truskawki.

Jakie jeszcze produkty warto ograniczyć w diecie? Przede wszystkim białe pieczywo, pierogi, tradycyjne makarony, ryż, ziemniaki, naleśniki, banany, ananasy.

Uwaga na niezdrowe tłuszcze

Przy podwyższonym poziomie cukru we krwi należy też eliminować tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, które sprzyjają nagromadzaniu się tkanki tłuszczowej, a tym samym sprzyjają tyciu oraz zwiększają ryzyko podwyższania poziomu cholesterolu. (Ten ostatni u cukrzyków bywa bardzo często podwyższony). Do produktów podwyższonego ryzyka w tym kontekście należą: tłuste mięso, słonina, smalec, śmietana, pełnotłuste mleko, masło, tłuste twarogi, żółte sery, sery z mleka koziego lub owczego, utwardzane margaryny. Zamiast tego warto sięgać po ryby i chude mięso takie, jak kurczak; mleko i jego przetwory, ale te z niską zawartością tłuszczu (1,5-2 proc.) Przygotowując posiłki, należy wybierać nienasycone tłuszcze pochodzenia roślinnego – między innymi olej rzepakowy czy oliwę z oliwek.

Postaw na cenny błonnik

Starajmy się wprowadzać do naszego codziennego menu produkty bogate w błonnik, który spowalnia trawienie i wchłanianie glukozy, a tym samym zabezpiecza nas przed gwałtownym wzrostem jej poziomu we krwi. Ponadto usprawnia pracę przewodu pokarmowego i ułatwia wypróżnianie. Które produkty dostarczą nam dużej ilości błonnika? Przede wszystkim ciemne pieczywo, brązowe makarony, płatki owsiane, kasze, orzechy, nasiona oraz, rzecz jasna, warzywa. Jeśli chodzi o te ostatnie, warto przed wszystkim sięgać po brokuły, kalafiory, szpinak, ogórki, pomidory, kapustę i sałatę. Błonnik zawierają też owoce. Najwięcej mają go czarne i czerwone porzeczki, maliny, żurawina oraz suszone śliwki.

Jedzmy często, ale w niewielkich ilościach

W diecie dla cukrzyków zalecane są częste, ale niewielkie posiłki - najlepiej cztery-sześć dziennie. Wraz z mniejszymi porcjami jedzenia do krwi przedostają się niewielkie dawki glukozy, a regularność w jej dostarczaniu zabezpiecza nas przed atakami głodu. Finalnie udaje nam się zatem utrzymać poziom cukru w dopuszczalnych granicach.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama