Reklama

Co zrobić, żeby nasze oczy pozostały zdrowe?

Ludzie coraz bardziej świadomie podchodzą do zmiany stylu życia na zdrowszy. Dbanie o cholesterol, prawidłowe ciśnienie krwi czy zapobieganie rozwojowi chorób serca stało się już codziennością. Odpowiednia dieta, codzienny trening i dbanie o ogólny stan zdrowia są codziennym sposobem na zapewnienie sobie zdrowego stylu życia. Nie należy jednak zapominać również i o oczach. Mało kto zdaje sobie sprawę z ryzyka jakie niesie ze sobą na przykład jaskra, czy inne choroby oczu. Częstym skutkiem zaniedbania jest uszkodzenie oka, nerwu wzrokowego i w konsekwencji utrata wzroku. Jedną z głównych przyczyn problemów ze wzrokiem u osób po 50-tym roku życia jest zwyrodnienie plamki żółtej, która zapewnia ostrość widzenia. Mimo tych niekorzystnych skutków, jest również dobra wiadomość. Chorobom oczu możemy zaradzić już dziś. Wystarczy kilka prostych sztuczek, aby nasze oczy odpoczęły i były zdrowsze. Przedstawiamy listę kilku prostych rzeczy, które możesz zrobić dla ogólnego stanu zdrowia, a które mogą pomóc ci zachować zdrowe oczy:

Zrzuć zbędne kilogramy

Ludzie, którzy cierpią na poważną nadwagę lub otyłość, są narażeni na ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, co może prowadzić do retinopatii cukrzycowej, czyli uszkodzenia siatkówki spowodowane powikłaniami po cukrzycy. Już kilka dodatkowych kilogramów wiąże się z obciążeniem organizmu, a w tym i oczu.

Nieodpowiedni przepływ krwi, spowodowany gromadzeniem się cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych może obniżyć ilość produktów odżywczych dostarczanych do gałek ocznych. Co za tym idzie pogorszyć jakość wzroku i zwiększyć ryzyko chorób układu wzrokowego.

Jedz więcej ryb

Jedz ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu. Kwasy tłuszczowe omega-3 obecne w rybach i suplementach oleju rybnego mogą zmniejszyć ryzyko zwyrodnień plamki żółtej w oku. Sardynki, śledź, makrela i tuńczyk biały są doskonałym wyborem, dla wzbogacenia diety i jednoczesnej poprawy wzroku.

Ruszaj się

Regularne ćwiczenia są niezbędne do obniżania ciśnienia w oku, gdy masz problem jaskry. Jeśli zdiagnozowano ją u ciebie, ćwiczenia mogą zapobiec pogorszeniu się schorzenia.

Badania wykazały również, że ludzie, którzy codziennie biegają lub dużo chodzą (około 5 kilometrów dziennie), mają statystycznie 50-procentowo zmniejszone ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej w oku. Tak więc aktywność fizyczna jest bezpośrednio związana z lepszym zdrowiem oczu i zapobieganiem chorób układu wzrokowego.

Rozluźnij się

Redukcja poziomu stresu jest ważna, ponieważ większość zaburzeń sercowo-naczyniowych jest związana ze stresem. Przyczynia się on również do występowania chorób oczu. Lekarze zalecają spędzanie przynajmniej piętnastu minut dziennie w relaksujący nas sposób.

Mogą to być na przykład różne formy aktywności: spacery z psem, tai chi, medytacja, relaksujące hobby, jak robienie na drutach lub gorąca kąpiel ze świeczkami- wszystko to, co obniża ciśnienie krwi. Dzięki temu można skutecznie obniżyć ciśnienie w oku i zapobiegać chorobom narządu wzroku.

Zdrowa dieta

Szpinak jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które zmniejszają ryzyko chorób oczu. Innymi godnymi polecenia produktami są zielone liściaste warzywa, jajka, owoce (szczególnie kumkwat, morele, mandarynki), nasiona lnu i orzechy.

Te bogate w przeciwutleniacze wybory są kluczowe dla zdrowia siatkówki. Gdy w diecie brakuje tych składników odżywczych, organizm nie może odpowiednio walczyć z chorobami.

Rzuć palenie

Za każdym razem kiedy palisz papierosa i wdychasz dym nikotynowy doprowadzasz do uszkodzenia naczyń krwionośnych, również tych w oczach. Może to być prosta droga nie tylko do szybkiej zaćmy, ale i zwyrodnienia plamki żółtej innych chorób oczu.

Palenie przyspiesza rozwój zaćmy. Oczywiście wszyscy w końcu odczujemy jej skutki, ponieważ jest to naturalne zmętnienie soczewki oka wraz z wiekiem. Ale większość ludzi nie odczuje tego aż do około 70-tego roku życia. Jeśli ktoś choruje na cukrzycę, to może do tego dojść nieco wcześniej. Jednak kiedy palisz papierosy, masz gwarancję zaćmy w wieku około 40 lat.

Chroń oczy przed słońcem

W gorące słoneczne dni, pamiętasz aby odpowiednio chronić skórę przed promieniami słonecznymi. Nigdy nie zapominaj o ochronie oczu. Noś okulary przeciwsłoneczne i kapelusz z szerokim rondem. Zmniejszą ekspozycję na promieniowanie UV i uszkodzenia oczu nawet 18-krotnie.

Światło ultrafioletowe powoduje przyspieszenie rozwoju zaćmy. Ostre promieniowanie słoneczne może również powodować uszkodzenia rogówki i spojówki, błony pokrywającej białka oka, co prowadzi do bolesnego problemu.

Upewnij się, że twoje okulary mają ochronę przed promieniowaniem UV. Istnieją dwa rodzaje promieniowania UV: A i B. Kupując okulary przeciwsłoneczne, poszukaj renomowanych marek, które zapewniają oba filtry. Jeśli zdecydujesz się na tańszą wersję, upewnij się, że zapewnią odpowiednią ochronę twoim oczom.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama