Reklama

Ból stawów: Profilaktyka i naturalne sposoby leczenia

Ból stawów to niezwykle uciążliwa dolegliwość. Najczęściej dotyka osób starszych i cierpiących na przewlekłe choroby, ale problemy ze stawami zaczynają dotyczyć także coraz młodszych osób. W dużej mierze wynika to ze zmiany stylu życia – zbyt małej aktywności fizycznej i nadwagi. Do bólu stawów prowadzą też kontuzje i choroby neurologiczne. Co zrobić, by zregenerować stawy i cieszyć się życiem bez bólu? Podpowiadamy sprawdzone i skuteczne metody na ból stawów.

Przyczyny bólu stawów

Zwyrodnienie stawów jest spowodowane zużywaniem się chrząstki stawowej, która występuje na zakończeniach kości stawów. Dzięki niej (a także błonie maziowej zapewniającej właściwe smarowanie) kości nie ocierają się o siebie, gdy na przykład zginamy nogę w kolanie. Z wiekiem chrząstka staje się coraz cieńsza, aż w końcu zanika i zaczynamy odczuwać silny ból. Przyczyną zwyrodnień są także przeciążenia stawów – najczęściej na skutek nadwagi, ale też fizycznej pracy, wymagającej podnoszenia ciężkich rzeczy. U młodych ludzi przed 40. rokiem życia najczęstszą przyczyną zwyrodnień są kontuzje i mikrourazy, wynikające na przykład z uprawiania sportu. Bóle stawów mogą być także efektem chorób neurologicznych czy autoimmunologicznych, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów.

Objawy zwyrodnienia stawów

Najczęściej ból pojawia się w stawie kolanowym, biodrowym i barkowym. Pierwszym symptomem może być trzeszczenie kości w stawie i trudność w rozruszaniu stawów po dłuższym przebywaniu w jednej pozycji. Następnie coraz częściej obserwujemy zesztywnienie stawów, a także ból pojawiający się w specyficznych momentach – w trakcie schodzenia ze schodów, schylania się czy podczas wysiłku w konkretnej pozycji. Bólowi czasem towarzyszą zaczerwienienie oraz obrzęk stawu.

Naturalne sposoby na ból stawów

Dieta

Pomocna będzie dieta bogata w białko – najlepiej nabiał. Białko jest budulcem chrząstki stawowej i jego spożywanie przyspieszy jej regenerację. Istotne są także produkty bogate w błonnik (pieczywo pełnoziarniste, warzywa strączkowe), ponieważ ułatwiają organizmowi produkcję mazi stawowej i zapobiegają nadwadze. Regularne spożywanie warzyw (zwłaszcza marchewki, kapusty i brokułów) i owoców (cytrusy, truskawki) także poprawia kondycję stawów i opóźnia ich starzenie się. Niezwykle cenne są także ryby morskie, tran z wątroby ryb dorszowatych, oliwa z oliwek i olej rzepakowy. Dzięki zdrowym tłuszczom i kwasom omega-3 chrząstka stawowa szybciej się zregeneruje, a procesy zapalne zostaną spowolnione. Do napojów i posiłków warto dodawać świeży imbir – ma właściwości przeciwzapalne. Bóle stawów łagodzi także kapsaicyna występująca w ostrych przyprawach, na przykład w papryczce chili.

Ciepłe kąpiele

Ciepło zwiększa elastyczność włókien kolagenowych i poprawia ukrwienie tkanek, a tym samym łagodzi ból. Na stan zapalny i bóle stawów pomogą ciepłe kąpiele (36-37 stopni), które powinny trwać 15-20 minut. Koniecznie dodaj do wody wywar z szyszek. Pół kilograma szyszek i igliwia sosny zalej dwoma litrami zimnej wody i podgrzewaj na wolnym ogniu do momentu wrzenia. Odcedzony wywar dolej do kąpieli.

Skuteczny będzie także wywar z owsa. Aby go przygotować, do garnka włóż kilogram owsianej słomy, zalej go ciepłą wodą (ok. cztery litry) i odstaw na trzy godziny. Następnie podgrzewaj na wolnym ogniu aż do wrzenia, a po odcedzeniu wlej do kąpieli.

Okłady

Stosuj okłady z liści białej kapusty – zmniejszają ból i obrzęk. Z trzech liści kapusty wytnij grubsze włókna, a resztę delikatnie rozbij tłuczkiem, żeby wydostał się z nich sok. Przyłóż w bolące miejsce i owiń folią spożywczą, a następnie ręcznikiem. Okłady możesz stosować kilka razy dziennie, a także na noc.

Rozgrzewająca nalewka do wcierania

Nalewkę przygotujesz z wysokoprocentowego alkoholu oraz zmielonego pieprzu. Do 100 ml spirytusu dodaj 4 łyżeczki pieprzu – miksturę zostaw na 24 godziny. Bolący staw natrzyj oliwą, a następnie wetrzyj nalewkę. Zabieg możesz powtarzać 2-3 razy w tygodniu.

Aktywny tryb życia

Staraj się prowadzić aktywność fizyczną nieobciążającą stawów – jazdę na rowerze, pływanie na basenie. Każdego dnia staraj się wychodzić na spacer. Ruch nie tylko poprawi kondycję stawów (gdy się poruszamy, zwiększa się wydzielanie mazi stawowej), ale też zapobiegnie nadwadze i obciążeniu stawów.

Kiedy udać się do specjalisty?

Jeśli uporczywy ból stawu nie ustępuje przez 2-3 tygodnie, zgłoś się do lekarza. Zapewne konieczne będą badania diagnostyczne oraz wdrożenie leczenia farmakologicznego. Nie zwlekaj z wizytą, jeśli bólowi towarzyszą dreszcze i gorączka, opuchlizna, zmiany skórne i trudności z poruszaniem się.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama