Reklama

7 sposobów, dzięki którym zapobiegniesz kamieniom żółciowym

Czy dopadły cię kamienie żółciowe? To bardzo możliwe! Wielu ludzi nawet nie wie, że się u nich pojawiły. Na kamienie żółciowe aktualnie cierpi ponad 25 milionów Amerykanów, a 80% z nich nie ma żadnych objawów lub są one bardzo łagodne. Wielu nie ma objawów do czasu, aż kamienie urosną do większych rozmiarów lub utkną w przewodzie, który doprowadza żółć z woreczka żółciowego do jelit. Typowym leczeniem jest chirurgiczne usunięcie woreczka żółciowego. Ale to nie jest dobra decyzja. Nim zaczniesz się martwić, czy ten problem cię dotyczy, oto lista rzeczy, które możesz zrobić, by uchronić się przed kamieniami żółciowymi.

Reklama

Jedz więcej błonnika

Jeśli potrzebujesz kolejnego argumentu, który przekona cię do spożywania większych ilości błonnika, oto on: błonnik może obniżyć ryzyko kamieni żółciowych. Pomaga on zmniejszyć wchłanianie cholesterolu do woreczka żółciowego, a dodatkowo przeciwdziała zaparciom. Produktami bogatymi w błonnik są nasiona chia, nasiona babki jajowatej, siemię lniane i owoce bogate w pektynę (jabłka i owoce cytrusowe), orzechy i fasola.

Ćwicz i strać na wadze w zdrowy sposób

Nadwaga lub otyłość są powiązane z ryzykiem wystąpienia kamieni żółciowych. Jednak bardzo szybka utrata na wadze (więcej niż kilogram na tydzień) lub efekt jojo też mogą doprowadzić do kamicy żółciowej. Zaleca się co najmniej 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej na tydzień, a także zdrowe odżywianie. To klucz do utraty wagi.

Więcej witaminy C

Witamina C pomaga przetrawić cholesterol do kwasu żółciowego. To ważne, gdyż ponad 80% kamieni żółciowych powstaje z cholesterolu. Jeśli zadbasz o swój cholesterol, uchronisz się przed kamieniami. Jedz owoce i warzywa bogate w witaminę C, takie jak kiwi, papaje, zielone warzywa liściaste, cytrusy, brokuły, ananas i truskawki.

Jedź dużo warzyw i pełnowartościowych produktów

Najważniejsze jest białko. Ludzie, których dieta opiera się na pełnoziarnistych produktach i białkowych produktach pochodzenia roślinnego są zdrowsi i mniej narażeni na kamicę nerkową, niż ludzie spożywający dużo białka zwierzęcego. Dobrym źródłem białka roślinnego są orzechy i nasiona, nasiona chia, groszek, fasola i komosa ryżowa.

Pij kawę z kofeiną

Kofeina w kawie pomaga chronić cię przed kamicą nerkową. Stymuluje ona przepływ kwasu żółciowego i zapobiega jego krystalizacji do kamieni. Mężczyźni, którzy piją 2 lub więcej filiżanek kawy na dzień są o 40-45% mniej narażeni na ryzyko wystąpienia kamieni żółciowych niż osoby, które nie piją kawy.

Zmniejsz ilość rafinowanego cukru i złych tłuszczów w diecie

Oba te składniki można znaleźć w wysoko przetworzonych produktach, smażonych na głębokim tłuszczu lub tych w paczkach. Powiązanie między kamieniami żółciowymi a zwiększonym spożywaniem nasyconych tłuszczów, tłuszczów trans i rafinowanego cukru może wynikać z tego, że one wszystkie prowadzą do nadwagi. Istnieją dowody na to, że odgrywają one znaczącą rolę w tworzeniu się kamieni żółciowych. Najlepiej wybierać zdrowsze tłuszcze, jak tłuszcze omega-3 (obecne w orzechach, nasionach, siemieniu lnianym i rybach).

Unikaj produktów wywołujących alergię

To może być zaskakujące, jednak ukryte alergie pokarmowe rzeczywiście mogą prowadzić do formowania się kamieni żółciowych. Jak? Jest to powiązane z tym, że woreczek żółciowy nie produkuje wystarczająco kwasu żółciowego podczas trawienia pokarmu. Możesz zaobserwować, jak się czujesz po zjedzeniu pewnych produktów, by dowiedzieć się, czy cierpisz na jakieś nietolerancje pokarmowe.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama