Reklama

7 łatwych sposobów na anemię

Anemia to spadek stężenia hemoglobiny we krwi. Najczęściej spotkanym powodem anemii jest niedobór żelaza (niedokrwistość z niedoboru żelaza), ale może ją wywoływać także szereg różnych dolegliwości. Dla osób cierpiących na niedokrwistość z niedoboru żelaza przygotowaliśmy propozycje produktów spożywczych będących bombami żelazowymi, a także kilka prostych, ale skutecznych rad dotyczących codziennej rutyny. Jakich objawów mogę się spodziewać? Bladość Zmęczenie lub apatia Problemy z oddychaniem Zmęczenie mięśni Kołatanie serca Bóle głowy Problemy ze wzrokiem Bezsenność Trudności z koncentracją Zmiany w cyklach menstruacyjnych Opuchnięcie i zatrzymanie płynów Co powinienem zrobić? Jeśli zaobserwowałeś u siebie niektóre z powyższych objawów i podejrzewasz u siebie anemię, powinieneś najpierw skonsultować się ze specjalistą, który właściwie cię zdiagnozuje. W wielu przypadkach lekarz po prostu przepisze suplementy zawierające żelazo. Należy zachować ostrożność przy stosowaniu tego typu środków, ponieważ cechuje je wysokie utlenianie, przez co mogą powodować nieżyt i ból żołądka. Jeśli został ci przepisany preparat z żelazem zalecamy przyjmowanie go wraz z witaminą C oraz zgłoszenie lekarzowi, jeśli wystąpią jakieś skutki uboczne. Należy również pamiętać, o przedstawionych poniżej naturalnych zasadach jak najlepszej przyswajalności żelaza.

7 prostych rad

Sok z cytryny:

Cytryna to znakomite źródło witaminy C, która wspomaga lepsze przyswajanie żelaza pochodzącego z jedzenia. Najlepszym sposobem włączenia cytryny do swojej diety jest doprawianie jedzenia plasterkiem cytryny, zwłaszcza tego zawierającego dużo żelaza, np. mięsa, rybę lub surówkę.

Orzeszki piniowe:

Orzeszki piniowe mają bardzo wysoką zawartość żelaza. Możesz delikatnie je uprażyć lub zetrzeć i dodać do swojego jedzenia. Orzeszki piniowe są szczególnie dobre dla dzieci cierpiących na anemię.

Pistacje:

Wartości odżywcze pistacji w dużej mierze przypominają te należące do orzeszków piniowych, jednak te pierwsze zawierają więcej białka i mniej tłuszczu. Pistacje mają bardzo dużo żelaza a także zawierają w swoim składzie witaminę C, która wspomaga lepsze przyswajanie żelaza. Pistacje są szczególnie zalecane dla osób, które dużo ćwiczą.

Kiełki lucerny siewnej:

Kiełkująca lucerna siewna jest bogatym źródłem minerałów – i nie chodzi jedynie o żelazo – które zwiększają witalność. Z tego powodu zalecamy włączyć kiełki tej rośliny do swojej codziennej diety. Gotowe kiełki można kupić w sklepie lub wyhodować je samodzielnie z nasion. Na rynku są dostępne specjalne pojemniki do wysiewania różnego rodzaju nasion.

Mieszanka warzyw:

Świeża, surowa i różnorodna sałatka to znakomite źródło żelaza. Nie mówimy tylko o sałacie i pomidorze – możesz dodać do swojej sałatki kiełki, bakalie, surowy szpinak, rukolę, rzeżuchę, paprykę, marchewkę, jabłko, nasiona słonecznika oraz dyni, a następnie doprawić wszystko oliwą z oliwek tłoczoną na zimno oraz kilkoma kroplami soku z cytryny.

Napoje orkiszowe i jęczmienne:

Napoje roślinne to świetna alternatywa dla mleka krowiego. W tej sytuacji polecamy dwa z nich, które są szczególnie bogate w żelazo: orkiszowy i jęczmienny.

Soczewica:

Soczewica od zawsze była polecana na anemię. W chłodniejsze dni możemy jeść ją w potrawkach i gulaszach. Ale latem również nie powinniśmy zapominać o soczewicy, ponieważ anemia może się pogłębić w cieplejszych porach roku. Soczewica świetnie sprawdzi się, jako dodatek do wspomnianych powyżej sałatek.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama