Reklama

12 sposobów na chrapanie

Chrapanie bardzo często przedstawiane jest w komiczny sposób, jednak nie jest ono wcale zabawne dla osoby chrapiącej lub osób dzielących z nią łóżko, sypialnie lub, w ekstremalnych przypadkach, osób mieszkających za ścianą. Chrapanie spowodowane jest rozluźnieniem się mięśni podniebienia miękkiego, języka oraz gardła. Tkanki w twoim gardle mogą rozluźnić się na tyle, że blokują dostęp do dróg oddechowych, przez co wibrują w momencie przechodzenia przez nie powietrza. Im węższe są drogi oddechowe, tym większe są wibracje i głośniejsze chrapanie. Istnieje wiele czynników mających wpływ na to, kto i dlaczego chrapie. Jednym z nich jest na przykład ilość spożywanego alkoholu. Istnieją jednak domowe sposoby pomagające wyleczyć tę przypadłość.

Wykorzystaj piłkę do tenisa

Jeśli śpisz na plecach, to spróbuj zaszyć piłkę tenisową w piżamie mniej więcej w połowie pleców. Kiedy się obrócisz, dyskomfort spowodowany piłką spowoduje, że przewrócisz się z powrotem na bok bez budzenia się. Brzmi to trochę dziwnie, jednak jeśli jesteś w stanie wytrzymać partnera, który szturcha cię łokciem w środku nocy, to piłka tenisowa nie powinna być dla ciebie problemem. Możesz także spróbować przywiązać ją do piżamy, jednak nie jest to zbyt praktyczne.

Potrzebujesz...

  • 1 piłki tenisowej
  • kieszeni ze starej koszuli
  • nożyczek
  • igły i nitki

Wskazówki

Wytnij kieszeń ze starej koszulki i nadziej nitkę na igłę. Doszyj kieszeń do tylnej środkowej części piżamy. Materiał powinien być luźny, aby piłka nie wypadła. Nie martw się, jeśli nie będzie to ładnie wyglądało, ponieważ nikt nie ocenia tutaj twoich krawieckich zdolności. Teraz wystarczy włożyć piłkę do kieszeni i położyć się spać tak jak zwykle.

Nawilżaj, nawilżaj, nawilżaj

Jeśli śpisz w pokoju, w którym jest suche powietrze, to całkiem możliwe, że jest to przyczyna twojego chrapania. Suche powietrze wysusza gardło oraz błony śluzowe nosa, powodując przekrwienie, które utrudnia przepływ powietrza, powodując wibracje. Są dwa sposoby na rozwiązanie tego problemu. Pierwszy z nich to zakup nawilżacza powietrza, a drugi to przeprowadzka do miejsca, w którym panuje tropikalny klimat

Jeśli masz nadwagę, to zrzuć trochę kilogramów

Jeśli jesteś otyły, to może być to przyczyną chrapania lub jego pogorszenia. Dzieje się tak dlatego, że posiadasz więcej tkanki w gardle, która powoduje chrapanie. Im bardziej blokuje ona gardło, tym bardziej przepływ powietrza jest utrudniony, przez co powstają wibracje.

Podwyższ oparcie łóżka

Możesz spróbować podnieść oparcie łóżka o około 10 cm, co sprawi, że twój język nie będzie opadał i nie będzie blokował gardła. Pomoże to również w rozszerzeniu się dróg oddechowych.

Potrzebujesz...

  • wytrzymałe drewniane bloki grubości około 2,5-5 cm lub książki

Wskazówki

Jeśli nie masz dostępu do drewna, możesz kupić coś podobnego w sklepie budowlanym. Przedmiot ten powinien być płaskim kwadratem grubości 2,5-5 cm. Upewnij się, że jest on na tyle szeroki, że spokojnie będzie go można umieścić pod nóżką łóżka. Podkładaj bloki pod łóżko do momentu, aż uzyskasz wysokość około 10 cm. Możesz użyć do tego celu również książek. Pamiętaj, aby bloki były równe, tak aby łóżko się nie chwiało.

Sprzątaj

Mimo, że mało osób lubi sprzątać, to właśnie ta czynność może pomóc ci w twoim problemie. Alergeny takie jak pyłki, kurz czy sierść zwierząt mogą powodować przekrwienie i podrażnienie dróg oddechowych, co może przyczynić się do chrapania. Upewnij się również, że flirty powietrza są wymieniane regularnie.

Postaraj się ustalić przyczynę chrapania

Poznanie przyczyny chrapania pozwoli ci na lepsze jego leczenie. Zanalizuj swój styl życia oraz dietę. Czy masz nadwagę? Czy pijesz alkohol przed snem? Czy winowajcą jest budowa twoich ust? To w jakiej pozycji śpisz, również może mieć wpływ na chrapanie.

Jeśli twoje usta podczas chrapania są zamknięte, to przyczyną mogą być język lub kanały nosowe. Jeśli podczas chrapania twoje usta są otwarte, to przyczyną mogą być tkanki w gardle. Jeśli twoje gardło jest częściowo zablokowane, to podczas snu starasz się wpuścić więcej powietrza, powodując chrapanie.

Jeśli chrapiesz wtedy, kiedy śpisz na plecach, to bardzo często spowodowane jest to oddychaniem w tym momencie przez usta, co może pogarszać chrapanie.

Jeśli chrapiesz niezależnie od pozycji w jakiej śpisz, to przyczyną może być bardziej poważny problem, taki jak bezdech senny. Jeśli twoje chrapanie jest na tyle głośne, że budzi twojego partnera lub sam się przez nie budzisz, to konieczna jest wizyta u lekarza.

Tabletki przeciw chrapaniu

Na rynku są dostępne ziołowe tabletki przeciwdziałające chrapaniu. Zrobione są z naturalnych enzymów, które redukują przekrwienie nosa, co może zmniejszyć chrapanie. Nie jest to metoda skuteczna w 100%, jednak na pewno jest ona warta wypróbowania.

Odświeżenie nawilżacza powietrza

Jeśli przyczyną twojego chrapania są suche powietrze i przekrwienie, to spróbuj dodać do nawilżacza olejki takie jak na przykład olejek miętowy, który otworzy drogi oddechowe oraz oczyści zatoki podczas twojego snu.

Potrzebujesz...

  • nawilżacza powietrza
  • kilka kropli olejku miętowego lub eukaliptusowego

Wskazówki

Około pół godziny przed snem dodaj 3-5 kropli olejku miętowego lub eukaliptusowego do nawilżacza. Jeśli chcesz dodać ich więcej, to możesz zrobić, to po tym, jak wypróbujesz działanie ich najmniejszej ilości, ponieważ ich większa ilość może cię przytłoczyć.

Dostosuj poduszki

Spanie na podwyższeniu może pomóc w otworzeniu dróg oddechowych oraz ułatwić oddychanie. Jeśli twoja poduszka jest zbyt płaska, to możesz spać na większej jej ilości lub ustawić ją nieco wyżej. Warto poświęcić trochę czasu na znalezienie poduszki, która będzie podtrzymywała twoją głowę i szyję w odpowiedniej pozycji.

Ćwicz Pranayama

Pranayama jest rodzajem Yogi, która pozwala kontrolować oddychanie. Polega to na braniu głębokich, powolnych wdechów, pozyskując jednocześnie jak najwięcej tlenu z otoczenia. Pomaga to w transporcie krwi do mózgu oraz poprawia krążenie. Oprócz tego jest to bardzo dobra technika relaksacji. Pranayama używana była do leczenia różnych zaburzeń snu, takich jak bezdech senny. Możesz poszukać zajęć w szkole lub ćwiczyć w domu, aby wyeliminować chrapanie. Po ćwiczeniach poczujesz się wypoczęty, odmłodzony oraz będziesz miał więcej energii.

Ćwicz język i gardło

Wzmacniając mięśnie w języku i gardle, redukujesz chrapanie, ponieważ zapobiegasz w ten sposób ich opadnięciu. Wraz z wiekiem zwiększa się ryzyko chrapania, ponieważ nasze tkanki tracą na sprężystości, przez co blokują drogi oddechowe. Jest wiele ćwiczeń, które możesz wypróbować. Niektóre z nich używane są przez lekarzy, którzy pomagają pacjentom mającym na przykład problemy z przełykaniem.

Pomysły na ćwiczenia

  • postaraj się wysunąć dolną szczękę, pokazując zęby i odliczając powoli do 10. Powtarzaj ćwiczenie 5-10 razy dziennie
  • wystaw swój język jak najdalej możesz, a następnie poruszaj nim w lewo i prawo, dotykając krańca ust. Upewnij się jednak, że język nadal jest w pozycji prostej. Ćwiczenie powtarzaj dwa razy dziennie, patrząc w lustro.

Unikaj alkoholu i leków uspokajających

Nie pij alkoholu i nie zażywaj leków uspokajających na dwie godziny przed snem, ponieważ rozluźniają one tkanki w gardle, przez co blokują przepływ powietrza, powodując chrapanie.

Chrapanie jest bardzo trudną do wyleczenia dolegliwością, ponieważ nie ma na nią konkretnego leku. Główną rolę odgrywa tutaj styl życia. Niektórym osobom pomagają ćwiczenia, zrzucenie wagi, opanowanie alergii lub zmiana pozycji snu, jednak na innych te rozwiązania mogą nie zadziałać. Postaraj się znaleźć przyczynę swojego chrapania, tak aby móc je efektywnie leczyć.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama