Reklama

Co zamiast karpia? Pomysły na świąteczne ryby

Od lat na wigilijnych stołach króluje karp, który stał się wręcz symbolem Bożego Narodzenia. Wiele osób nie wyobraża sobie wieczerzy bez tej ryby, innych odpycha jednak jej charakterystyczny zapach i posmak, a także duża liczba ości. Kontrowersje wzbudzają także stosowane w hodowlach pasze, które sprawiają, że w karpiach jest więcej tłuszczu niż białka, a także zanieczyszczone zbiorniki wodne. Podpowiadamy więc, jakimi rybami zastąpić karpia na wigilijnym stole. Które z nich są najzdrowsze i w jaki sposób je przyrządzić?

Reklama

Łosoś

Ta tłusta ryba morska jest bezcennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają poziom złego cholesterolu, chronią przed miażdżycą i innymi chorobami serca. Wzmacniają także odporność, działają przeciwnowotworowo i zmniejszają ryzyko cukrzycy typu 2. Łosoś jest też bogatym źródłem witaminy D i witamin z grupy B, a także selenu, fosforu i magnezu. Z racji tego, że jest tłustą rybą, idealnie nadaje się do pieczenia i grillowania – jego mięso jest delikatne i soczyste. Łososia najlepiej obficie skropić cytryną i doprawić (sól, pieprz, bazylia, tymianek, koperek, natka pietruszki), a następnie piec w naczyniu żaroodpornym lub folii aluminiowej.

Dorsz atlantycki

Dorsz jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które nie przepadają za rybami – ma delikatny smak i zapach oraz mięsistą konsystencję. Jest chudą rybą, która dostarcza do organizmu mnóstwo cennych składników odżywczych – pełnowartościowe białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy i minerały. Spożywanie dorsza świetnie wpływa na odporność, wzrok i kondycję kości. Nadaje się do pieczenia, duszenia i smażenia. Warto doprawić go cytryną, czosnkiem, kurkumą, kolendrą, odrobiną chili i niewielką ilością oliwy, a następnie piec w piekarniku. Świetnie smakuje też smażony filet dorsza (należy obtoczyć go w mące i posypać płatkami migdałów), ale tego typu obróbka termiczna pozbawia rybę większości cennych tłuszczów nienasyconych.

Pstrąg

Ta słodkowodna ryba charakteryzuje się bladoróżowym i delikatnym mięsem. Jest o wiele mniej kaloryczna niż tłuste ryby morskie, ale dorównuje im pod względem ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego jest szczególnie polecana osobom na diecie i zmagającym się z przewlekłymi chorobami, na przykład miażdżycą i cukrzycą. Pstrąg zawiera też witaminy młodości (A i E), a także witaminę D. Dzięki temu jego spożywanie poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci. Wzmacnia też kości i stymuluje układ odpornościowy. Pstrąg świetnie nadaje się do gotowania (wystarczy zalać go wrzącym wywarem z warzyw z dodatkiem octu), grillowania i pieczenia. Z filetów można przygotować również medaliony, pulpety czy pieczeń rzymską. Tego typu potrawy będą idealnym urozmaiceniem tradycyjnych wigilijnych potraw.

Halibut

Halibut cieszy się dużą popularnością ze względu na delikatny smak i mięsistą konsystencję. Ryba zawiera też więcej białka niż tłuszczów i jest cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, witaminy D i witamin z grupy B. Jej spożywanie wspiera układ krążenia, wzmacnia kości i odporność. Poprawa też kondycję układu nerwowego. Halibut to idealna ryba na wigilijny stół – świetnie smakuje w wersji pieczonej (na przykład z ziołami i suszonymi pomidorami), smażonej (w panierce z płatków kukurydzianych lub migdałów), grillowanej czy gotowanej (smak podkreślą ostre przyprawy, takie jak chili oraz tymianek i odrobina czosnku).

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama